Annons:
Etikett01tips-tutorials
Läst 7880 ggr
AndersT
2009-09-03 15:59

Higher Dynamic Range

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HDR - High Dynamic Range. Översatt till svenska blir det ungefär ökat dynamiskt omfång. Kamerans sensor fångar upp fler nyanser än vad som återges på en "vanlig" bild. Detta ökade omfång kan man återskapa dels med HDR-program som man kan skapa HDR-bilder med under förutsättning att man har olika exponeringar av bilden. Dels kan man fuska fram HDR. Det här är fuskvarianten - Higher Dynamic Range.

Att öka det dynamiska omfånget på en bild kan göras på några olika sätt. Användbara delar i Photoshop är:

Camera RAW
Shadow/Highlights
Olika blandningslägen på lagren
Lagermasker
Justeringslager
Paint with Light

Camera Raw återskapar en hel del av omfånget och är enklast att använda i första steget i guiden, men jag har valt alternativet "Shadow/Highlights" till detta första steg för att visa på möjligheten med den justeringen.

För övrigt handlar det om att blanda olika tekniker för att få fram färg och återskapa/behålla detaljer i bilden. Det jag visar är ett tillvägagångssätt som är möjligt att utföra också på andra sätt och metoden handlar mer om personliga preferenser än "Den Exakta Metoden".

Originalbilden

HDR1.jpg

1. Konvertera bilden till ett "Smart Object. Detta gör att du kan justera "Shadows/Highlights" i efterhand.  Kopiera sedan bilden till ett nytt lager (2).

2. till "Image/Adjustment/Shadow/Highlights och skruva på inställningarna. Det är omöjligt att säga vilken inställning som gäller för respektive bild och det gäller att pröva sig fram. (Detta steg kan alltså också göras i "Camera RAW").

HDR2.jpg

Det viktiga i detta steg är att hitta en naturlighet i bilden trots att färgerna är skarpare.

Det som avviker från andra bilder jag testat denna justering med är "Color Correction" som jag fick dra i botten för att få tillbaka fäger i bilden efter justeringarna i "Shadows" och "Highlights".

Jag tycker att jag ofta annars hamnat högt i värden (jämfört med grundinställningen) i detta steg.

Bilden efter steg 2

HDR3.jpg

3. Kopiera lager (2) till ett nytt lager (3).

4. Konvertera lagret till svartvitt (Ctrl+U).

5. Invertera bilden (Ctrl+I)

6. till "Filter/Blur/Gaussian Blur". Värdet varierar med bildens storlek. Jag använde 80 till en bild som i original är 3200 px. Är bilden mindre räcker det med ett lägre värde. Börja vid 40 och se hur det ser ut. Detta steg ska öka kontrasten en del i bilden. Om det finns "halos" runt detaljer i bilden behöver värdet ökas tills de försvinner.

7. Ändra blandningsläget till "Overlay" och justera opaciteten neråt, min hamnade på 82 %, men också detta varierar på olika bilder.

Bilden efter steg 7

HDR4.jpg

8. Slå samman alla lager till ett nytt lager överst (Shift+Ctrl+Alt+E) och ändra blandningsläget till "Linear Burn"och justera opaciteten (4). Min hamnade på 14 %.

9. Skapa ett nytt justeringslager "Brightness/Contrast" (5). Finns inga exakta värden utan justera tills du tycker det ser bra ut.

10. Skapa ytterligare ett justeringslager med "Vibrance" (6). Justera tills du är nöjd.

HDR8.jpg

Bilden efter steg 10

HDR5.jpg

11. Skapa ett nytt tomt lager överst (7) och ställ förgrundsfärgen till svart.

12. till "Select/Color Range". Justera "Fuzziness" - här är det återigen att pröva sig fram eftersom det är svårt att veta vad som ser bra ut. Utgå från 100 och justera uppåt utifrån hur mycket svart du vill påföra bilden som ska skapa kontraster. Jag satte min "Fuzziness till 200 på denna bilden.

Alternativt funkar det också att använda sig av att markera skuggor, mellantoner och högdagrar på olika  lager eller endast en av dem - allt beroende på vad du vill med bilden. Färgen/färgerna du lägger på kan egentligen vara vilken som helst så länge du tycker att det passar in!

13. Fyll markeringen från steg 12 med svart och ändra blandningsläge till "Soft Light". Om något område får för mycket svart går det att lägga på en lagermask och måla bort det du tycker är för mycket.

HDR9.jpg

Härifrån går det att göra på två sätt eller kombinera båda. Man kan hoppa direkt till steg 16 och måla med vit respektive svart pensel på neutralt grått för att justera bilden ytterligare. Man kan använda sig av lager och lagermaskar i olika blandningslägen för att laborera med färgerna. Slutligen kan man kombinera båda metoderna.

14. Slå samman lagren som i steg 8 (8). Testa olika blandningslägen för att se vad som händer med färgerna i bilden. Om det finns någon del (eller delar) du gillar, stanna i det blandningsläget och skapa en lagermask som du fyller med svart. Måla sedan tillbaka området med vit färg i lagermasken. Jag valde "Color Dodge" fyllde lagermasken med svart och ljusade sedan upp bilden i mitten genom att dra ett streck med en vit pensel tvärsöver horisontlinjen. Övriga delar av bilden tycker jag funkar.

15. Upprepa eventuellt steg 14 med andra delar av bilden och testa blandningslägen.

16. Skapa ett nytt lager med neutralt grått (#808080) och sätt blandningsläget till "Soft Light" (9). Sätt färgerna till svart och vitt och måla med en låg opacitet (5-15 %) på bilden på de ställen du vill ljusa upp (vit färg) respektive mörka ner (svart färg).

17. Slå återigen samman alla lager till ett nytt lager som i steg 8 (10). Gå till "Filter/Other/High Pass" och ställ in ett värde som passar din bild. Mindre bilder ca 2 och större bilder ca 5.

18. Ändra blandningsläge till "Overlay, Soft Light eller Hard Light"och justera eventuellt opaciteten. Gör detta lager svartvitt genom "Ctrl+U".

Den färdiga bilden

HDR10.jpg

Lagerstacken

LAgerstack.jpg

Guiden som PDF

Lycka till!

UPDATE
För den som vill testa ett gratis alternativ som skapar HDR och Tonemapping finns Picturenaut. Efter en snabbgenomläsning av vad andra skriver om programmet verkar det vara ett fullt godkänt alternativ. Den stora skillnaden ligger i att du har mindre kontroll över detaljerad tonemapping i programmet jämfört med Photomatix som är det stora komersiella programmet på området. Man arbetar mer med en global påverkan av bilden. Det verkar vara lite högre inlärningströskel överlag, men det beror nog till stor del på att programmet ser lite annorlunda ut/erbjuder andra alternativ än Photomatix. Ytterligare en bra sak med Picturenaut är att det finns plug-in som man kan ladda hem.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Annons:
[Wriiist]
2009-09-03 16:54
#1

tack ;) jätte bra artikel :D

AndersT
2009-09-03 17:08
#2

Varsågod! Den är skriven på förekommen anledning :) och jag hoppas det finns en del du kan ta tillvara på. Det är inte den ultimata guiden, men det är ett sätt som funkar iaf och den är kanske något lång.
Å andra sidan kan man utveckla den viadre om man vill….

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

pellepiano
2009-09-03 19:14
#3

Tänkte bara inflika att HDR är mer omfånget av nyanser, alltså antalet nivåer mellan mörkt och ljust, än hur många färger som syns.

En bilds dynamiska omfång begränsas av antalet bitar ( bit depth ) En jpg är en 8-bitars bild och har 256 nivåer/nyanser från svart till vitt.

( en 16-bitars bild är begränsad till 65536 nivåer )

En HDR bild är 32 bitar och har obegränsat antal nivåer ( en hdr bild består av flera olika exponeringar ).

Det vi ser på nätet är tonmappade HDR bilder. Det finns inga "normala" monitorer idag som kan visa hela det omfång som en HDR bild har. Därför använder man Tonemapping för att välja och fördela de nyanser man vill behålla, när bilden konverteras till en vanlig jpg bild vi kan se på nätet. Den bilden är ingen HDR bild utan en vanlig LDR ( Low Dynamic Range ), men med valda detaljer ur ett större omfång.

AndersT
2009-09-03 21:38
#4

#3 Tack för påpekandet. Har rättat till i texten.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Upp till toppen
Annons: