Annons:
Etikett01tips-tutorials
Läst 9805 ggr
AndersT
9/26/11, 5:14 AM

Lagerstruktur

David Gustafsson delar med sig av sina eminenta kunskaper. I denna artikel får du lära dig om vikten av att hålla ordning på alla lager när du ska göra ett större arbete med en bild.

Lagerstruktur kan verka väldigt tråkigt och det är det. Men det är väldigt väldigt viktigt.

Du kanske tänker att du inte behöver struktur. Du fattar ju vad du gjort och i värsta fall kan du slå på/av lagret så ser du. Så har jag också tänkt men så fungerar inte verkligheten.

Nästan varje gång jag öppnar en psd-fil som jag inte jobbat med på några dagar eller veckor så tar det mig några sekunder innan jag vet hur bilden är uppbyggd. Det beror på att jag försöker att jobba strukturerat. Hade jag inte jobbat strukturerat så hade det snarare rört sig om flera minuter bara för att komma ihåg hur bilden är uppbyggd och sen ska jag även försöka komma ihåg vilka lager som var avstängda. Det blir alltid kaos och tar mycket längre tid. Tid är pengar.

En annan viktig anledning är att det kanske även är någon annan som kommer att jobba med filen efter dig och då behöver förstå hur den är gjord. Lagerstruktur är viktigt för att kunna jobba snabbt, effektivt och kvalitativt!

Det finns antagligen lika många olika lagerstrukturer som det finns retuschörer och vissa är bättre än andra men det viktigaste är att du inte blandar justeringslager och pixellager. Om du ser till att alla pixelförändringar ligger under alla justeringslager så kommer du slippa många problem som kan uppstå om man senare vill ändra färgerna.

Några av de vanligare strukturerna är:

The Mess - ”Allting huller om buller i en retuschmapp” (Usch och fy!)

Color/Retouch - Den nästan lika vanliga men betydligt mer strukturerade ”all retusch i en mapp och all färg i en annan” (Funkar helt ok)

Del för del – Varje bildelement har sin egen mapp (vanligt vid montage/produkter)

Jag använder olika lagerstruktur beroende på vilken typ av bild jag jobbar med.

Om jag jobbar med t ex ett konsertfotografi så jobbar jag med stora mjuka masker och då tycker jag att Color/Retouch fungerar väldigt bra. Om jag istället gör en produktbild så använder jag Del för del för att snabbt kunna flytta runt och storleksförändra eller göra många justeringar på ett objekt.

Hur ska man tänka när man strukturerar då?

Börja med att fundera på hur du skulle vilja dela upp bilden. Är det en modebild så kanske modellerna ska vara för sig, klädesplaggen för sig och bakgrunden för sig? Om det är bilar så vill du antagligen ha en mapp för varje material och mappar för skuggor och högdagrar så att du kan styra dem separat.

Dela helt enkelt upp bilden i mindre delar eller ”skikt” så att du snabbt kan justera just den del du vill. Kom bara ihåg att hålla pixlarna i botten och justeringslagren på toppen.

Namnge mappar, och även lager i den mån det behövs, efter eget huvud så att du förstår vad de gör.

Kom ihåg att du även kan färgmarkera lager.

Det kan vara ett smidigt sätt att påvisa uppmärksamhet till nästa retuschör.

Nedanför visar jag bildexempel på två olika strukturer jag använder.

Först en ganska allmän struktur som är en vidareutveckling av Color/Retouch.

En mapp för retusch, en för selektiva justeringar och en för övergripande ljus och färg.

Längst upp i lagerstrukturen ligger min verktygsmapp. I den lägger jag små smarta knep som jag kommer ha användning av under arbetet.

Det här är en struktur som fungerar bra vid mode och porträtt m m.

Nästa bild är en produktbild. Då är arbetssättet helt annorlunda.

Här bygger jag upp bilden i olika lager eller skikt. Jag börjar med bakgrundsfärger i botten följt av produkter och dess justeringar. Därefter allmänna justeringar för att knyta ihop hela bilden. Det toppas sen med Extras. I Extras lägger jag bling, dekorationer och andra extra saker man kan ha.

I toppen har verktygen utökats med en mapp för alla masker. Det är för att hela tiden ha tillgång till en bra markering. Längst upp på toppen ligger skissen. Det är viktigt att snabbt kunna jämföra mot skissen.

Alla bilder byggs lite olika så ibland kan det finnas fler mappar för fler ”skikt” men det här är ganska allmänt.

Här har jag även jobbat med färgmarkeringar. De rödmarkerade lagren ska vara släckta.

Flera av de strukturer jag använder mig av har jag gjort macron av så beroende på vilken typ av bild jag jobbar med så trycker jag bara på en F-tangent och vips så har alla mappar skapats!

Bonustips är att även färgmarkeringar kan spelas upp som macro.

Avslutningsvis vill jag säga att det spelar inte så stor roll hur du jobbar så länge du jobbar strukturerat.

Lycka till!

David Gustavsson

David återfinner du på hans sida retine.se Spana in de arbeten han gjort, det är verkligen värt det…

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Annons:
AndersT
9/26/11, 5:18 AM
#1

Här kan du ladda hem guiden som PDF.

Stort tack till dig David som delar med dig av kunskaperna!

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

DavidG
9/26/11, 1:23 PM
#2

Det gör jag så gärna så :)

//D

Upp till toppen
Annons: