Annons:
Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 29539 ggr
[Lynx76]
2010-06-06 23:38

Sätta ihop två bilder

Jag vill sätta ihop två bilder till en, hur gör jag?

(har cs2)

Annons:
AndersT
2010-06-07 00:10
#1

Det beror på…

Man kan tona in bilderna i varandra och man kan frilägga bilder och montera in. Beskriv vad du är ute efter så kan vi nog fixa till det…

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

AndersT
2010-06-07 00:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tona in bilderna gör man på detta sätt som du ser på bilden.

1. Ha båda bilderna i samma dokument

2. Skapa en lagermask på den övre

3. Använd dig av en svartvit gradient/övertoning i lagermasken

4. Om du bara ska använda en del av bilden använder du dig av den som heter radial och den övertoningen som är svart till genomskinlig

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Petereriksson2002
2011-01-05 16:10
#3

Anders T, jag hoppas du eller någon annan ser detta inlägg:

Jag vill göra ett bildkollage och har öppnat upp ett nytt tomt dokument i storleken 630 x 420 pixlar.

Har huggit till sex bilder som jag vill ha i kollaget i mått som gör att de funkar bra i kollaget och att allt skall se bra ut.

MEN när jag lägger in första bilden på den vita ytan så tar bilden hela dokumentytan i anspråk och lägger sig som ett eget Image Window. Likadant om jag tar en annan bild, det blir bara ett nytt Image Window. Klickar jag sedan ner dessa två Image Windows så ligger det nya tomma dokumentet kvar som ett eget Image Window, utan några bilder på sig.

Vad gör jag för fel?? Tacksam för hjälp!

MVH
Peter E

Cindy-
2011-01-05 16:30
#4

Om du tar Arkiv och Nytt, och skriver i dom mått du ska ha på collaget. Tex 1000 pixlar x 1000 pixlar. Upplöstning 72

Och så ändrar du skorlek på de bilder du ska ha i collaget för att de ska passa in.

Sen drar du bara över de små bilderna till ditt nya dokument. Där kan du placera och ändra bilderna där du vill ha dom.

Om någon bild är för stor så är det ju bara att välja Redigera - Omforma fritt, och dra in handtagen tills bilden har rätt storlek. Kom bara ihåg att ha den lilla länken intryckt som du hittar högst upp i panelen så att proportionerna blir rätt.

emmalandiin
2011-01-09 23:26
#5

Jag tänkte tona ihop tre stycken bilder men de måste passa in i min header på min blogg: www.emmalandiin.blogg.se

Headern är 878 pixlar bred och 200 hög. Hur gör jag för att lägga in och tona ihop tre bilder så de passar i headern?

tacksam för hjälp.

Janne64
2011-01-10 00:29
#6

#5 Lägg varje bild i ett eget lager och gör som ovan. Fast du gör bilden större än vad den skall bli i slutet.

När du är nöjd så beskär du bilden med dina mått.

Annons:
Cerrolyn
2011-01-10 14:40
#7

Bra tips med toningen, har aldrig testat detta, jag brukar klona istället eller köra med dra och släpp versionen som #3.

**MVH Cerrolyn

Eva Lee
2017-02-08 23:24
#8

Hej,

i första svaret på denna fråga skriver Anders T:

"1. Ha båda bilderna i samma dokument"

Jag vet inte hur jag lägger två olika bilder i samma dokument. Betyder "samma dokument" här alltså att jag har varje bild i varsitt lager samtidigt?

Upp till toppen
Annons: