Annons:
Etikettphotoshop-elements
Läst 2534 ggr
Veda
1/10/14, 4:00 PM

Funktionsmakron till Photoshop Elements

Har just uppdaterat till PSE12 och har upptäckt funktionsmakron. Men eftersom de inte går att skapa i Elements undrar jag om det är någon som vet var man kan skaffa sådana, som dessutom fungerar i en svensk version av programmet?

Provade att ladda ner några gratisvarianter men eftersom de var skrivna för en engelsk version så fungerade det inte.

Jag är beredd att betala en slant om det finns nåt som jag har nytta av, men inte hur mycket som helst.

Annons:
bigg_martin
1/11/14, 12:51 PM
#1

Sök på filändelsen via Google, det finns en sajter som har sådana bibliotek. Kör själv PS6 så mer kan jag intehjälpa tyvärr.

/Martin

Veda
1/11/14, 2:47 PM
#2

Tack! Jag har kommit på lösningen så jag kan använda engelska actions. Ofta stoppar makrot upp när det är fel namn på lagret. Då kan man välja att stanna och byta namn på lagret och sen fortsätta därifrån.

Funderar på, att när jag kommit på vilka makron jag vill ha, som jag inte har hittat färdiga, ladda ner en provversion av Photoshop och spela in dem själv.

beem
1/11/14, 3:17 PM
#3

#2 Jag har samma problem. Vad menar du med fel namn på lagret. Är det att det står tex "laye 1" och du ändrarr det till svenska  "lager 1"


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Veda
1/11/14, 6:40 PM
#4

Nej, tvärt om. Makrot stoppar och säger "Can not find Layer 1". Om man då ändrar Lager 1 till Layer 1 och startar om kör makrot vidare.

Tyvärr kommer man inte åt att ändra i själva makrot när man har Elements.

beem
1/11/14, 7:06 PM
#5

#4 OK det ska jag testa. Tack.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

looki
3/5/14, 1:00 PM
#6

Hej Ser era inlägg om at försöka att trixa till det  med funktionsmakron i Elements men förstår inte hur det går till…….Vh Lo

Annons:
Veda
3/5/14, 4:11 PM
#7

Beror på vilken version du har. I PSE12 som jag har är det bara att läsa in och sen använda det. Funktionen finns under fönster/funktionsmakron. För tidigare versioner finns det manualer på nätet har jag sett. Men är det engelska makron så söker det ibland efter de engelska lagernamnen. Om det är välskrivet, så stoppar det upp och man kan byta namn manuellt på lagret.

Veda
8/11/15, 10:28 AM
#8

Innan jag kör ett engelskt funktionsmakro byter jag namn på lagret Bakgrund till Background och sparar (observera stor bokstav i början). Det löser faktiskt många problem och det är lätt att återgå till ursprunget (via redigeramenyn) om man inte blir nöjd.

Upp till toppen
Annons: