Annons:
Etikettgimp
Läst 1050 ggr
amlis
2/7/14, 1:57 PM

GIMP på macbook?

Hej :-) har tidigare använt GIMP under linux men gjorde ett försök att installera 2.8.1 nu på en macbook (os x lion 10.7.5)  

Ville ha en tysk version och enligt downloadsidan ska versionen funka utan vidare tillägg m.m. Fick en "skivavblid" och tydligen kan jag för lite om mac än för att inse hur jag startar filen då? 

Ploppar alltid bara upp ett fönster med meddelandet att "gimp avlutades oväntad" 

Har kollat att säkerhetsinställningar tillåter alla program och letat redan en massa på nätet men antar att det är mer ett problem att använda mac kanske :-)   

Alla tips välkommen!

Annons:
ebzi
2/9/14, 12:07 PM
#1

Jag har GIMP på mac os x 10.8.5 och tidigare även på en lion. De gick hur bra som helst att ladda ner det och har inte haft några problem att öppna upp det, jag har dock på svenska och laddade ner härifrån: http://www.gimp.org/downloads/. Du kan ju testa att ominstallera, men kan inte lova att det skulle hjälpa. 

En sak som jag märkt är att om jag högerklickar på en bild och väljer "öppna med" --> "gimp" så går det inte att starta, måste alltså öppna GIMP INNAN jag kan lägga in en bild. 

Det här hjälpte antagligen inte så mycket men men… Hoppas det löser sig!

leemland
2/9/14, 12:09 PM
#2

Min första tanke är ; Är du säker på att du installerat rätt fil.? Varifrån har du laddat ner den ? Direkt från Gimps hemsida eller en annan sida? Kan se om jag hittar något när jag sitter vid datorn sen ikväll.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

amlis
2/9/14, 1:09 PM
#3

Tack för svaren! Lyckades till slut :-) 

Vet ej om det kanske var fel fil från början, hittade en tysk version på en känd/etablerad tysk datorsida därifrån jag tidigare har laddat ner en del utan problem.

Men började om från början från GIMP.org istället (språket tycks dock ej väljbar utan går enligt datorns inställningarna?)  och hittade även hänvisningen i en annan mac forum att man bör dra nerladdade  .dmg filer i program mappen och öppna därifrån - packas de upp på ett annat sätt då?

Vet alltså ej om det bara var fel hantering av filen eller filen själv men för tillfället är jag glad att det funkar överhuvudtaget även om det ser annorlunda ut   :-)

Upp till toppen
Annons: