Annons:
Etikettphotoshop-verktygspaletten
Läst 2035 ggr
Qepta
8/17/14, 10:51 AM

Hjälp att ladda ner typsnitt

Försöker ladda hem nya typsnitter till photoshop men när jag har laddat hem filerna säger datorn att programmet inte går att hitta. Har testat från flera olika sidor. Är det något program jag bör ladda ner eller är det fel på min dator? har råkat radera en hel del grejer från datorn som jag inte har någon aning om vad det är. All hjälp mottages!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Annons:
Inkanyezi
8/17/14, 1:32 PM
#1

Typsnittsfiler ligger ofta packade, men när de har packats upp behöver de vanligen bara läggas i rätt mapp för att programmet som ska använda dem ska hitta dem.

För att du ska få någon hjälp måste du tala om vad dina typsnittsfiler heter, och det viktigaste för att vi ska kunna hjälpa dig är att du talar om vad de har för tre sista bokstäver efter punkten. Titta på filen i din filhanterare, och ställ in den för att visa tillägg om den inte redan är inställd så.

Tillägget för hoppackat material är oftast .zip men kan också vara  .rar eller något annat packningsprogram. Det mest troliga är att du har dem packade i zip, och det finns program som kan hämtas på nätet för att packa upp, om du har råkat radera det som fanns i din dator.

Qepta
8/17/14, 1:51 PM
#2

Oj jag har ingen aning om vad typsnitterna heter. Jag försökte bara ladda hem en ny textstil till Photoshop men när jag trycker på download på dafont.com poppar det upp en ruta där det står "programmet går inte att hitta". Så jag kan varken packa upp filen eller ladda hem den.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Inkanyezi
8/17/14, 2:00 PM
#3

det verkar som om du har tagit bort programmet som packar upp zip och inte valt att ladda ner filen, utan att öppna den.

Länken hos Dafont pekar på en zipfil, och om du väljer att öppna den och saknar programmet, så kommer filen inte att öppnas. När du klickar i din webbläsare bör du få upp en dialogruta där du kan välja att göra flera saker.

Om du har använt den dialogrutan tidigare, så kanske du har kryssat i att den alltid ska öppna zipfiler, och i så fall får du inte upp någon ruta när du väljer nerladdning. Det kan ställa till problem, för du behöver ett program som kan köra zip, och du måste nu ladda ner en körbar fil som innehåller ett sådant program för att kunna ladda hem zipfiler, eller ta bort registernyckeln som pekar på det som du har raderat.

Men får du inte någon fråga om vad du ska göra i stället? 

(Typsnittsfilen som ligger inuti zipfilen har tillägget .ttf och ska läggas i samma mapp som du har andra .ttf-filer i. Använd sökfunktionen i filhanteraren för att se var dina .ttf-filer ligger, dvs sök på *.ttf och placera ttf-filen där. Filerna är inte specifika för Photoshop, utan används av alla program som man kan välja typsnitt i, och de får automatiskt de typsnitt som ligger i typsnittsmappen.)

Du kan ladda hem program från den här sidan, för att kunna köra filen utan att ladda ner själva zipfilen:

http://www.winzip.com/win/en/dprob.html

Qepta
8/17/14, 5:14 PM
#4

Testar lite senare. Känner att jag inte hänger med alls just nu. Är inte speciellt duktig gällande datorer. ☺️

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Cindy-
8/18/14, 7:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ta aldrig bort filer från datorn om du inte vet vad det är! Det har jag gjort en gång och lyckades ta bort en viktig fil för att datorn skulle kunna fungera.

Ladda ner VinRAR 

Se vidare Tutorial här.

Qepta
8/20/14, 8:51 AM
#6

Tusen tack.

Har lyckats ladda hem nya typsnitter nu. Men klumpig som jag är råkade jag göra ett dumt misstag. Istället för att öppna upp mappen med nya typsnitten för att göra om den valde jag "öppna alltid" så nu har jag samma problem som i början. Istället för att det blir en liten ikon vid datorn som jag kan packa upp vill den öppna filen direkt och då säger datorn att det inte är giltigt.

Vet någon av er hur jag tar bort det valet att låta filerna öppnas automatiskt?

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Annons:
Inkanyezi
8/20/14, 9:28 AM
#7

Det där var inte riktigt koherent. Om du har laddat hem dem, så ska ju zipfilen ligga på din dator (liten ikon som du säger), och om du högerklickar på den, ska du få valet att öppna med något program. 

Om du däremot har valt att alltid öppna den sortens filer, så betyder det ju att du inte har något program för att öppna dem, om de inte öppnas.

Jag vet inte hur man gör i Windows för att få bort att de alltid ska öppnas, men jag skulle nog titta efter registernyckeln för .zip, eller allra minst installera ett program som kan öppna filen. Eftersom jag inte har Windows, utan Linux, så går det där av sig själv i min dator och jag behöver inte fundera över det.

Men i webbläsaren, när man hittar en fil att ladda ner, brukar man kunna klicka med höger knapp på den, och då få välja om man ska öppna eller ladda hem den. Du kan ju prova med det, så får du hem typsnitten. Sedan, om du inte har något program för att öppna dem, skaffar du Winzip eller Winrar, och använder det programmet för att öppna zipfilen. Filerna som slutar på .ttf där inne drar du till din mapp för fonter \fonts\

Man kan alltså dra filerna från mappfönstret i uppackaren till mappfönstret i filhanteraren. Det är enklaste sättet att se till att de hamnar på rätt ställe.

bamse6311
8/20/14, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

I Windows eller åtminstone i Win7 så är det väldigt enkelt.
Man behöver inte ett Zip-program för att öppna filen.

När du laddat ner den så lägger den sig som en mapp (bild ett) på skrivbordet.

Dubbelklicka (vänster) på den och så får du fram som i min bild två.
Dubbelklicka på den också och sedan så är det bara att trycka på knappen Installera (bild tre) och så har du typsnittet i datorn och det lägger sig också i de bildbehandlingsprogram man har.

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
8/20/14, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Bild tre:

Bästa hälsningar,
Bertil

Inkanyezi
8/20/14, 3:47 PM
#11

Jo Bertil, visst är det så. Alla nyare operativsystem kan öppna zipfiler utan att man lägger till några program. Men om man har råkat radera programmet som ska öppna filen, måste man nog skaffa ett program innan man kan öppna den.

bamse6311
8/20/14, 3:54 PM
#12

#11 Inkanyezi

Missade det där att hon råkat radera en del program från datorn.
Har hon gjort så behöver hon naturligtvis ett Zip program.

(Hur som helst så om andra med Win7 läser det här och undrar om hur man laddar ner nya typsnitt så har dom ju fått en hel del matnyttiga tips från alla har på tråden.)

Bästa hälsningar,
Bertil

Qepta
8/21/14, 9:02 AM
#13

Tusen tack för hjälpen allihopa.

Det har löst sig. 🙂

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: