Annons:
Etikettfotomanipulation
Läst 608 ggr
MsSofieG
2014-12-10 19:57

Vad sparar du i för format?

Vad sparar du din färdigredigerade bild i för format?
Sparar du olika bilder i olika format, i sånna fall varför?

Annons:
Cindy-
2014-12-12 08:51
#1

Jag sparar alltid en version i PSD format med alla lager intakta så att jag kan gå tillbaka och göra ändringar om jag vill. Ibland kan jag gå tillbaka till min PSD fil enbart för att se hur jag gjort en viss sak. Det är alltid bra att spara sin PSD fil med alla lager.

Sen sparar jag en version med hopslagna lager i JPG format i webbstorlek ca 800 pix. Det är den bilden jag använder för webben. Min hemsida osv.

MsSofieG
2014-12-12 18:16
#2

#1 Tack för svar :) Sparar alltid mina i PDS format också men har lite svårt för att veta vilket format jag borde spara i för till exempel utskrift eller "titta och njut" ändamål.

Cindy-
2014-12-12 21:15
#3

Ja det blir väl JPG format då.

MsSofieG
2014-12-12 21:39
#4

Tack 🌺

Thotis90
2014-12-13 11:19
#5

Jag sparar mina bilder i JPEG. Jag behöver inte spara i annat då ändringarna jag gör på bilden sparas automatiskt i camera raw (fotograferar i RAW/NEF)

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Cindy-
2014-12-13 12:03
#6

#5 Ja vad jag menar med att även spara bilden i PSD med intakta lager i det högupplösta format man jobbat med är bra om man vill gå tillbaka vid ett senare tillfälle och göra ändringar. Eller kanske man vill kolla hur man gjorde en viss sak. Men det kanske bara är jag som gör eftersom jag manipulerar mina bilder med ganska många nya objekt i bilden.  

Men naturligtvis sparar man även en kopia i JPG och då normalt i mindre format om man vill använda den på webben tex och även i högupplöst format om man vill printa bilden.

Annons:
Thotis90
2014-12-13 12:30
#7

#5 Jag gjorde så förut, men gör inte det längre.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

[Jens]
2014-12-13 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Sparar det mesta i PXR el PSD av samma orsak som Cindy. Bilden säger en hel del om PNG och JPEG. :)

Upp till toppen
Annons: