Annons:
Etikettoff-topic
Läst 814 ggr
Glorious
3/14/15, 6:27 PM

Upplösning vid utskrift

Tja! Jag håller på med mitt gymnasiearbete, gör en tidning. Är lite tveksam dock på saker kring upplösning. Jag vill använda bilder på produkter, kändisar och liknande. Förstår ju att högupplösta bilder är att föredra, men kan jag använda stora bilder från nätet som ändå bara har en upplösning på 72 ppi? Hur ska jag hitta bilder som är närmare 300 på nätet? Eller spelar det någon roll så länge jag inte gör bilderna större än vad dom faktiskt är? Vill ju att det ska bli fin kvalité.

T ex. Nelly.com har en funktion där det står "Ladda ner pressbild" på produkternas sida, trots att man laddar ner dem så är de fortfarande bara 72 ppi, men det är ju stora bilder och i fin kvalité - men kommer de se bra ut i tryck sen?

Annons:
Inkanyezi
3/14/15, 6:35 PM
#1

PPI är inte ett mått på storlek på en bild, och har inte ett smack med dess upplösning i digital form att göra. Om man vill vara riktigt elak så är PPI en radarskärm, eftersom det inte är något mått för bilder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Plan_position_indicator

Men det kan menas flera saker med PPI i bildsammanhang, och Pixels Per Inch är väl det som ligger närmast till hands. Det finns ett annat mått, som faktiskt används på tryckerier, DPI, som är färgpunkter per tum, men det är vanligen åtminstone fem gånger högre än pixeltalet.

Men en digitalbild, så länge den ligger i en dator, har inga mått i tum eller meter eller något annat längdmått i sinnevärlden. Den har bara ett bestämt antal pixlar på bredden och ett antal pixlar på höjden. Beroende på hur stor man vill göra den, kan den få olika antal pixlar per det längdmått du bestämmer.

Så om det står att en bild som du ser i datorn har ett visst antal pixlar per tum, så gäller det för en viss storlek i tum som är angiven för bilden, och du ser den troligen inte i den storleken, så PPI-siffran är fullständigt irrelevant. Den har inget med bilden att göra.

Upplösningen på en digitalbild är ett antal pixlar på bredd och höjd.

Glorious
3/14/15, 6:43 PM
#2

Ah okej. 

Men hur avgör jag hur digitalbilden är bra nog att trycka sen?

Inkanyezi
3/14/15, 6:47 PM
#3

Det beror ju på hur stor du vill göra den och vilken upplösning du vill ha. Det är bara att räkna, ren aritmetik.

Vanligen brukar man betrakta en bild som högupplöst om den har omkring 300 bildpunkter per tum, men smaken är olika, och skrivarna också. Om skrivaren klarar högre upplösning kan man välja att ha en högre upplösning. Det beror också på bildens innehåll, då en bild med mycket detaljer kan vinna på högre upplösning, medan en bild med få detaljer kanske inte behöver ha lika hög upplösning.

Och så hänger det på hur stor man vill göra bilden. Om den ska vara som en hel vägg, behöver ju upplösningen i tryck inte vara särskilt hög. När man gör tapeter brukar man vilja ha ungefär en bildpunkt per millimeter, vilket är tjugofem bildpunkter per tum. 

Om det krävs trehundra bildpunkter per tum, så kan du från bildens mått i pixlar räkna ut hur stor den kan bli i tum.

Glorious
3/14/15, 10:47 PM
#4

#3 Jag kanske är en aning seg men hur ska jag räkna?

Såg på den här produktbilden om jag öppnar den i Photoshop så står där ju faktiskt 72 pixels per inch. Jag ska skicka hela tidningen till ett tryckeri tillslut så ja, närmare 300 är det optimala, men hur ska jag tänka då med denna produktbild som är 72 pixels per inch. Bredden är drygt 50cm så den är ju stor och i tidningen har jag tänkt den högst 5cm bred :)

Inkanyezi
3/15/15, 5:10 AM
#5

Bilden är inte 72 pixels per inch. Den är ett antal pixlar, och inte någonting annat. Några tum existerar inte så länge du har den i datorn. De uppstår när du tänker skriva ut den och bestämmer hur stor den ska bli. Pixlar per tum bygger på att bilden ska ha en fysisk storlek i tum.

Så det där med 72 pixels per inch är inte relevant. Frågan som du ska ställa är i stället hur många pixlar din bild har, och jämföra det med hur stor du vill trycka den. Om bilden är exempelvis tvåtusen bildpunkter bred och du vill trycka den i en storlek av cirka åtta tums bredd, så delar du helt sonika tvåtusen med åtta, så får du det pixeltal per tum bilden kan ha utan att förändras. I det fallet kan den alltså göras med tvåhundrafemtio pixlar per tum, eller ungefär tio pixlar per millimeter.

Men i ditt fall ändrar du helt enkelt siffran på storlek till den storlek du tänker trycka, så talar programmet om hur många pixlar det blir per tum.

Jag tycker att det är enklare endera att utgå från hur många pixlar bilden har, eller att utgå från måttet den ska ha i tryck och bestämma hur många pixlar den måste ha. 

Om din bild vid 72 pixlar per tum blir drygt 50 cm, dvs ca 100 tum, så kan du ju helt enkelt krympa de femtio centimetrarna till fem om du vill trycka den så liten. Då kommer pixlarna att hamna tio gånger tätare, så att den får mer än sjuhundra pixlar på de två tum som är kvar.

pellepiano
3/15/15, 10:02 AM
#6

I Photoshop under Image>Image Size kan du ändra i inställningarna så du ser hur stor bilden blir, i tex centimeter, när du ändra upplösningen. ( ha inte Resample i kryssat ). Där är det lätt att göra om bilden till 300 ppi utan att antalet pixlar förändras.

Annons:
Glorious
3/15/15, 10:51 AM
#7

#6 Jag upptäckte faktiskt detta efter lite utforskande igår! :) Haha, känner mig så b som inte har haft koll ordentligt på detta innan, men det blir väl lätt så när man fastnar i webben och sen inte har en aning om hur det går till vid utskrift…

Jag har gjort om till 300, då blir den typ 10cm bred, sparar som psd och monterar in i indesign och ändrar till mer exakt storlek där, asså lite mindre - det borde väl bli korrekt då? :)

Inkanyezi
3/15/15, 11:38 AM
#8

Det hänger lite på hur man ska trycka. Om man trycker direkt från DTP-filen med inbäddade bilder kan det vara lämpligt att ha precis den upplösning som skrivaren kommer att använda, men om bilderna levereras separat och länkas, kan man låta dem ha den upplösning de har, eftersom tryckaren då fixar att passa in den för tryck.

Glorious
3/15/15, 11:46 AM
#9

Jag kommer lämna hela indesign dokumentet till ett tryckeri med bilderna länkade inne i dokumentet.

Upp till toppen
Annons: