Annons:
Etikettgimp
Läst 1812 ggr
Carronella1
2015-03-25 10:55

Vad tycker ni? I need feedback

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Jag har nu redigerat en bild (halva ansiktet.) Jag har fixat hud, öga, mun/läpp och lite småfix med ljus och sånt. 

Jag vill ha lite feedback från er så att jag kan förbättra mig. Jag använder GIMP på min Mac och ni får väldigt gärna också redigera vidare bilden om ni vill men bara på ena halva. Men ljuset kan man redigera över hela bilden.

Den ljusa/grå bilden är original och den med solljus är redigerad.

Tack på förhand.

Djurälskaren Hjärta

Annons:
micki78
2015-03-25 11:18
#1

Snyggt! Vad är det för program du använde, GIMP skriver du, jag har GIMP 2, lite gammal kanske.. Är det något speciellt makeup program i din GIMP? (är väldigt okunnig på detta) Men skulle vara kul att lära sig hur man gör:) Med vänlig hälsning

Carronella1
2015-03-25 12:28
#2

#1 Åh tack.

Nej faktist inte. Det är den "vanliga" GIMP där jag har använt dom start grejerna för att ändra bilden.

Djurälskaren Hjärta

leemland
2015-03-25 19:56
#3

Du är på god väg att ta lära dig tycker jag! :) Och det ser bra ut överlag. Men , jag personligen, tycker det ser väldigt smetigt ut i ansiktet och på kroppen. Och du har inte riktigt lyckats med de tyvärr.  Vilket verktyg använde du? Smetverktyget eller dodge and burn? 

Som sagt så vill jag inte trycka ner dig eller så ! Utan försöker lämna feedback och hjälpa dig. :) Använder själv GIMP och vet att det kan vara lite "knivigt"  :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Carronella1
2015-03-25 22:09
#4

#3 Tack, jo det är feedback jag vill ha Det var den första bilden jag redigerade sådär. Jag brukar annars bara rita och måla. 

Jag använde spetverktyget…  

Vilken ikon är Dodge And Burn? Jag skulle väldigt gärna vela testa den om det är bra! Har du några tips?

Djurälskaren Hjärta

Carronella1
2015-03-25 22:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har gjort en snabb-redigering över hela ansiktet nu.

Jag blev betydligt mer nöjd med den. Den ser inte alls lika smetig ut, tycker jag. Vad tycker ni?

Djurälskaren Hjärta

Tobbe_490
2015-03-26 08:57
#6

Ursäkta om jag är lite gammaldags men din redigerade bild visar ett ansikte som ser onaturligt ut! Originalbilden visar ett betydligt intressantare och mer attraktivt ansikte tycker jag. Det bidrar till den onyttiga fixeringen vid det "perfekta". Lite mindre retusch tack!

Annons:
Cindy-
2015-03-26 10:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Tyvärr fungerar inte smetverktyg bra till porträtt och hud över huvud taget.
Om du tittar på hennes ansikte så ser det väldigt kladdigt ut.

Jag tycker att det är jätteroligt att du har intresse och vill lära dig. Men glöm smetverktyget. Det finns säkert bra tutorialer för GIMP när det gäller retusch. Själv har jag ingen aning om hur GIMP fungerar eftersom jag bara använder Photoshop.

Det finns flera olika sätt att göra en retusch på. Mer avancerade och mindre avancerade. De mer avancerade blir såklart snyggast.

Men jag har gjort ett par exempel här till dig. Jag har behållit fräknarna eftersom jag tycker att de tillhör själva personligheten.

Jag har endast använt mig av väldigt lite ytoskärpa och ytterst lite gaussisk oskärpa med lite lite brus. Dock bara på huden, inte ögon mun och hår. Det är en snabb enkel variant som inte är optimal men ändå okey i vissa sammanhang. 

Här kommer de två bilderna. Den ena är väldigt lätt redigerad. Och den andra är lite hårdare redigerad. Det är inga mästerverk men jag vill visa att du kan göra en mer naturlig och snyggare redigering utan smetverktyget som istället blir väldigt onaturligt.

Tobbe_490
2015-03-26 10:19
#8

Ursäkta men den hårdredigerade bilden tycker jag ser hemsk ut! Ingen människa ser ut så. Varför behöver man retuschera en ung människa? Hon är ju naturligt vacker!

Cindy-
2015-03-26 11:40
#9

Tobbe jag håller med dig. Men det finns de som vill ha hårdare redigering. Och då är hela ansiktet perfekt. Jag tycker att det är snyggt, men jag behärskar det inte själv. Sen hänger det också på originalfotot vad man kan göra och vilken typ av redigering som passar bäst. Ett bra foto där alla porer i ansiktet finns kvar är guld. Då blir det riktigt fina retuscher (av dom som kan förstås) Vi har ju en medlem här "Pellepiano" som är riktigt grym på retuscher. 🎈

Ja unga människor är naturligt vackra. Men trots det så kan fotot behöva redigeras av olika anledningar. Själva fotot kan ju vara mindre bra.

I det här fallet så var diskussionen huruvida man ska använda smetverktyg eller inte. Och jag ville visa att även om man vill ha en hårdare redigering så behöver man inte smeta. Jag uppfattade det som att skaparen av tråden ville ha det. Men när man smetar så försvinner all textur. Jag menade dock inte att bilderna jag la in är bra på något sätt. Jag har aldrig varit duktig på retusch.

leemland
2015-03-26 20:52
#10

#4 Jag har gjort en artikel där jag förklarar verktygslådan i GIMP och den finner du HÄR . (den heter blekning/bränning på svenska längst ner i verktygslådan finns den.)Och så har jag gjort en där jag förklarar lite mer om färgfliken

Jag redigerar sällan så mycket på mina bilder, mest kontrast och sånt😛. Men när jag redigerar ansikten eller så så använder jag oftast blekning/bränning eller "läkningsverktyget". 

I din bild i nr #5 så anser jag att det fortfarande är väldigt smetigt. Mycket runt munnen ser konstigt ut och med skuggorna så ser det också lite konstigt ut.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Carronella1
2015-03-26 21:23
#11

ALLA som kommenterat mitt inlägg: läs detta!

Jag tycker verkligen inte om när modeller på bild är så himla redigerade som jag har gjort. Det finns INGET i hela världen som ser ut som en modell på bild gör. Det finns INGEN som är utan små skavanker överallt. 

Jag gjorde bara denna redigering av bild för att jag hade tråkigt.. INTE för att säga att hon är ful från börja. Jag själv tycker hon är hur snygg och fin som helst på bilden innan. 

Så ni som har kommenterat denna innan och sagt att det är fult då ingen ser ut så, JA jag håller med men jag gjorde bara bilden så för att jag hade tråkigt!

Djurälskaren Hjärta

Tobbe_490
2015-03-29 16:02
#12

Hej Caronella! Det är bra att du håller med om att retuscherade ansikten kanske inte är så bra. Enklast hade varit att du sagt dina intentioner från början. Det handlar inte bara om teknik utan också om varför man gör olika saker vilket jag försökte påpeka. Det är få som talar om varför man gjort en bild si eller så.

leemland
2015-03-31 20:04
#13

#11 Har du läst mitt svar i #10 ?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
staffankvist
2015-12-02 19:08
#14

Hej

Jag tycker att du jobbar på bra och funderar.
Många gånger kan ljussättningen ge inspiration till senare
retuschering och bildredigering. Jag menar att när man väljer
en ljussättning, från början(t ex en Ewing Pennljussättning eller annan?)

Funderar
Staffan, senior

staffankvist
2015-12-02 19:18
#15

Hej

Fotografen med ljussättningen heter Irving Penn.

Staffan

Upp till toppen
Annons: