Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1153 ggr
Nenujap
2015-06-22 09:05

Vilket program ska jag välja?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan

Är ny i gruppen och även ganska grön när det kommer till bildredigering. Skulle behöva hjälpa att välja program att använda för det dock. 

Jag hade  Elements 11 ett tag och var ganska nöjd, just då i alla fall. Gillade upplägget och det var lätt att hitta verktygen. Men efter att datorn kraschat och serienumret försvunnit, har jag inte kunnat installera det igen. Just nu har jag  Elements 7, som jag fått av en vän. Är inte särskilt nöjd.

Tycker inte jag behöver senaste Photoshop. Tror det skulle vara för komplicerat till mig och även ha fler funktioner än vad jag skulle använda. Onödigt alltså. Men hur är de lite äldre versionerna?

Det jag vill kunna göra i programmet är väl att ändra lite ljus- och färgsättning, göra kollage, kanske byta bakgrund och lägga till någon liten detalj, byta plats på något kanske. Och jag vill ha rit/pensel-funktion. Vill kunna markera enbart enstaka delar av bilden och kunna jobba i olika lager. Sen antar jag att man vill mer och mer ju mer man lär sig. Programmet bör vara på svenska.

Fotar mest min katter, men även lite natur och sånt och jag skulle vilja kunna leka loss lite med bilderna utan att det är för svårt.

Vill heller inte att det ska vara för dyrt såklart, men gratisprogrammen GIMP och Photofilter blir jag inte klok på. Så givetvis får det kosta pengar, men inga tusenlappar. Det är slöseri på mig, då jag inte är så bra :)

Tacksam för alla tips :)

Ha de gött!!

(Bilden är på mitt vanligaste objekt :) )

@Mpajunen på Instagram

Annons:
[HelwardMann]
2015-06-22 09:45
#1

Vad är det du finner svårt med GIMP? Om det är att det är uppdelat på flera fönster, går det att åtgärda. Det är nog det vanligaste bekymret som användare av Photoshop-familjen har med GIMP. Klicka på Fönster-menyn och se till att Ett programfönster är förbockat.

Cindy-
2015-06-22 09:55
#2

Välkommen till oss! Hoppas du ska trivas här. 🙂

Här finns Photoshop online free (du laddar inte ner något på din dator utan arbetar med dina bilder online.

Och här är tydligen Photoshop CS6 gratis för nedladdning. och det laddas ner här: Photoshop CS6

Vad man vill ha för program är så individuellt. En del gillar GIMP. Jag föredrar personligen Photoshop.

Nenujap
2015-06-22 14:15
#3

#1 Det kanske blir lättare i ett fönster, men det var nog inte det som var problemet för mig heller. Säkert en vanesak med symboler och så. Men krångligast var nog filformatet. Både med att öppna och spara. Är så van vid att ha jpeg. Vill ju kunna öppna mina filer i fler program och enheter. Gått det att ändra? #2 Är gratisverisionen gratis hela tiden? Eller är det bara första månaden? Kan man spara sina arbeten på sin egen dator med onlineverisionen? Tack så mycket för tipsen och välkomnandet :) Ha de gött!

@Mpajunen på Instagram

beem
2015-06-22 15:34
#4

Ditt serienumemr finns hos Adobe.  Logga in på ditt konto på  deras hemsida aå hittar du det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2015-06-22 15:37
#5

Corels Paint Shop Pro är väldigt likt PSE - men billigare.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[HelwardMann]
2015-06-22 17:33
#6

#3 Jo, det är säkert en vanesak, som du säger. 

Filformatet i GIMP blir alltid xcf om man väljer Spara eller Spara som. Vill man använda något annat format, måste man välja Exportera eller Exportera som. I tidigare  versioner fanns alla filformat under Spara och Spara som, och ändringen har jag ännu inte helt vant mig vid.

Annons:
Cindy-
2015-06-22 19:29
#7

#3 Ja jag har aldrig provat Photoshop online då jag har eget. Eller rättare sagt man hyr ju numera :)

Men jag är säker på att du kan spara ner dina redigerade bilder i en mapp på din dator.

Gratisversionen……..ja om jag förstår det rätt så är den helt gratis. Jag ser ingenstans att den ska kosta något. CS6 var ju versionen innan CC kom. Och om jag inte har helt fel så säljer inte Adobe CS6 längre, utan bara CC.

Nenujap
2015-06-22 19:40
#8

#4 beem, TACK!!!

Hade ingen aning om att man kunde få tag i serienumret den vägen. Har installerat det igen, så känner väl inte att jag behöver köpa något nytt ännu i alla fall.

Tack så jättemycket!

@Mpajunen på Instagram

beem
2015-06-22 21:36
#9

#8 Så bra att det löste sig.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Veda
2015-06-23 12:35
#10

Två ggr för man ladda ner.  Kraschar datorn en tredje gång måste man kontakta dem för att ta bort tidigare installationer. Om inte datorn kraschar utan man "byter upp sig" kan man själv avinstallera på den gamla och på så sätt kunna ladda ner till den nya.

Upp till toppen
Annons: