Annons:
Etikettphotoshop-avancerad
Läst 7692 ggr
[SarahOhrn]
10/20/15, 10:40 AM

Hur få till rätt färger vid utskrift?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag behöver hjälp! Jag gör tavlor som jag skriver ut. Gör dom i CMYK självklart för att kunna få lite mer variation och nyanser vid utskrift. Utskrifter skiljer sig ju ALLTID mot skärmen typ vilket jag är helt medveten om! Och helt ok när det diffar nån nyans. MEN hittills är det en färg jag INTE kan få till vid utskrift och vet inte vad jag ska göra?! Försökt med olika utskriftsinställningar, profiler mm men hittar ingen lösning. Alltså den diffar extremt! Fast den varnar inte som ej tryckbar t ex. Men det är i alla fall den mörkaste färgen på denna bild i detta inlägg det gäller. Den är ju lite grön/blå men ändå åt det gröna hållet. Men när jag skriver ut blir den som på bild 2, mörkblå! Knappt åt det gröna hållet alls. Och den ska INTE vara mörkblå! Vet inte hur mycket färg och papper jag slösat. Försökt göra den ljusare i Photoshop för att få en liten ljusare nyans vid utskrift men den blir exakt lika, väldigt mörk och blå bara. Finns det någon bra lösning på problemet??

Annons:
Niklas
10/20/15, 10:58 AM
#1

Har du provat att använda någon annan färgrymd? Jag vet inte om det gör någon skillnad.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Cindy-
10/20/15, 11:48 AM
#2

Varför CMYK när du bara ska skriva ut den? CMYK brukar man konvertera till om något ska tryckas. (Få mer variationer och nyanser vid utskrift) Den meningen förstår jag inte alls.

CMYK har inte lika stor färgrymd som RGB. Prova att göra bilden i RGB istället. Låt skrivaren hantera färgerna.

Är det i photoshop du gör den här tavlan?

Bagtjesen
10/20/15, 12:44 PM
#3

Om du har kalibrerad bildskärm så kommer det inte att skilja mycket med utskrifter, vare sig om du t ex låter PS sköta utskrifterna eller inte.  Om bildskärmen inte är kalibrerad blir det alltid ett lotteri…

Men kalibrerad och med ett bra fotopapper (och original färgpatroner!) så blir det mycket nära, och skiljer bara med reflektion om det är matt eller glansigt, eller på kanvas (och på kanvas mer känsla av djup -enligt min mening).


[SarahOhrn]
10/20/15, 9:10 PM
#4

Fast va? När jag gör i RGB så får den inte alls med samma nyanser då blir det HELT annorlunda när jag skriver ut. Så förstår inte varför jag ska göra i RGB? Det är bara i CMYK jag kan få till hyfsat bra färger vid utskrift (förutom denna), jag råkade göra i RGB i början.  Hur kommer det sig då? Att det blir totalt fel nyanser när jag har RGB. Det stödjer väl inte olika färgnyanser lika bra som CMYK? Vad jag förstått…  Jag får i alla fall inte till det alls då. Nu är det bara nån enstaka färg som krånglar, som denna…

Vad innebär kalibrerad bildskärm? ;D Förlåt, rätt lost gällande detta! Har bra fotopapper, satinfotopapper från scandinavian photo så inget skit och originalpatroner i min HP officejet 7610.

[SarahOhrn]
10/20/15, 9:11 PM
#5

Kan tillägga att färgen som den ska va som på nätet syns lika för mig ungefär var jag än kollar vare sig det är på denna dator, min mobil eller jobbdator så är den INTE mörkblå som vid utskriften :S Det jag inte förstår!

Niklas
10/21/15, 9:21 AM
#6

#4: En okalibrerad bildskärm kan visa felaktiga färger. Om du då skriver ut dem stämmer inte färgerna på din skärm med det skrivaren skriver. Det finns säkert någon bra artikel om det på Foto iFokus. Tänk dig till exempel att du ställer in din skärm så att den visar för mycket rött. Ifall du justerar bilder så att vitt ser vitt ut på skärmen kommer du att få för mycket grönt i dem och då blir utskrifter konstiga och om du tittar på bilden på en annan skärm ser den konstig ut.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Tobbe_490
10/21/15, 10:31 AM
#7

Att justera färger för tryck (utskrift) är komplicerat. Kanske du behöver gå på en kurs? Pröva denna (har inte själv sett den dock):

http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/korrekta-farger-i-digitala-bilder/?gclid=CPL2g5ST08gCFYXhcgodBngH3Q

Bagtjesen
10/21/15, 10:31 AM
#8

SarahOhrn - Det är precis som Niklas säger, han säger dock att "kan visa felaktiga färger", jag skulle vilja säga att det är rena turen om det är någotsånär rätt färger.

Ja, då har du bra papper och färger och bra skrivare.

Din skrivare med originalfärger, är den datorpryl som är bäst på att få till det rätt när den får en färginformation som skall skrivas ut, men dte gäller att göra rätt hela vägen…

Du har säkert din kamera inställd på RGB/sRGB (samma sak bara olika namn för det), och då bör du ha ditt redigeringsprogram också t ex PS inställd på det, och inte på AdobeRBG.

Sedan skall det fungera med att skriva ut i RGB och bli bra.

Om du blandat ihop någonting av ovanstående RGB->AdobeRGB-CMYK så går det 'åt pipsvängen'. T o  m RGB-RGB-CMYK fungerar inte förrän du gjort en konvertering från RGB till CMYK, och det är svårt, något för proffsen rentav.

Vet inte vad du har för dator och system men pröva att skriva ut en vanlig JPEG/JPG bild med något bilodvisningsprogram. Det borde bli rätt men om inte så är det då något problem med skrivaren. t ex färgprofilen för skrivaren kan saknas! (Går att ladda hem från leverantörens hemsida).

När det gäller bildskärmar så använder olika tillverkare olika komponenter och de får också komponenterna levererade vid olika tillfällen och då skiljer sig alltid komponenterna åt. Det gäller även om det är samma tillverkare så skiljer det mellan två bildskärmar tillverkade precis efter varandra. Den bildskärmsprofil (ICC profil) som tillverkaren gör är bara hur det är tänkt att skärmarna skall bli, men är inte individuella vilket behövs om det skall bli bra! Dyra skärmar ungefär över 8000:- brukar vara bättre och ofta ha inbyggda kalibreringsmetoder.

Så det är rena lyckträffen om din dators skärm och din laptops och din mobils skärm stämmer överens annat än "någorlunda". Även om du kalibrerar dina datorer och mobilen (numera finns det möjlighet till det) så är det så att den vanliga användaren som ser din bild på nätet inte har en kalibrerad skärm och ser dina bilder med vissa avvikelser. Men felet blir mindre om du har kalibrerat - Ju tidigare i en kedja man åtgärdar eventuella problem ju bättre, eller hur?

Min erfarenhet är att när man ofta vill skriva ut bilder och att de bilderna är viktigast, så blir det väldigt dyrt att hålla på att skriva ut att testa, och testa, och testa… Om man inte har kalibrerat bildskärmen. Så det blir billigare i längden när man slipper testa så mycket, och man slipper frustration.

Det finns t o m program och verktyg som kalibrerar ihop både bildskärm och skrivare till allra bästa resultat. Själv använder jag Datacolor Spyder 4 Elite (men de har en version 5 nu). De klarar bildskärmar laptops och mobiler (beroende på operativsystem).

Min rekommendation är att du gör en testutskrift (enligt ovan) och om det inte blir bra, jämför dina färgprofiler med de senaste som HP har för din skrivare. (JPG är alltid RGB). Kolla bildskärmarnas profilfiler också. Kör kamera (s)RGB, redigeringsprogrammet RGB, och utskrift RGB. Allt annat är mer eller mindre för proffs.

Se bl a HP:s http://support.hp.com/us-en/document/c00286904 på engelska. Skall man köra CMYK så behöver man ha en ICC profil för CMYK också…

Nu skall jag ut på en 500 mil resa redan imorgon och har en del packning kvar och skall hämta bilen från service så jag har begränsade möjligheter att komplettera med svar innan jag åker…


Cindy-
10/21/15, 10:50 AM
#9

"Det stödjer väl inte olika färgnyanser lika bra som CMYK? Vad jag förstått"

Sarah RGB har större färgrymd än vad CMYK har. Du har fått bra info ovan.

Niklas
10/21/15, 10:59 AM
#10

#8: Datacolors Spyder använder jag också. Jag tycker den är bra som tar hänsyn till omgivande ljus.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Bagtjesen
10/21/15, 12:46 PM
#11

#10 Niklas - och SarahOhrn. Just det Niklas skriver om  'omgivande ljus' var jag på väg att skriva om för jag glömde det i det tidigare.

Man skall aldrig ha direkt ljus från ljuskällor mot bildskärmen, utan just bara ett omgivande ljus. Olika lampor har ju lika många färger som det finns vitbalansinställningar i kamerorna. Så när man redigerar så skall man ha mjukt ljus runtikring så att det inte påverkar det man ser på bildskärmen - oavsett om man kalibrerat eller inte. Har man ljuspåverkan på bildskärmen så blir färgerna annorlunda och det kommer att skilja sig åt mellan det som skrivs ut.

Jag glömde att nämna hur mina skärmar såg ut innan kalibrering! 2 st 24" Samsung låg på 90-92% av hela RGB området. Min laptop låg på bra precis 80%. Efter kalibrering är de 98-99% av RGB-rymden. Att de också är så att olika delar av bildskärmarna svarar lite olika bra på kalibreringen och att en ICC-profil blir ett genomsnitt. Så för 99% genomsnittligt är det då 100% och sämsta delen på bildskärmen kanske 95%. Men vad jag förstår av dokumentationen för Datocolor Spyder så justerar den mest efter bildcentrum - där vi troligtvis har våra huvudobjekt.


[SarahOhrn]
10/21/15, 3:54 PM
#12

Det är ju dock inte foton det handlar om som är problemet här. Utan tavlor (se ovan). Så det är inte riktigt samma sak då det i ett foto är väldigt många olika färger blandat som ska stämma överens. Och det är just en färg jag har problem med hittills dom andra blir faktiskt bra.

Men kan fortfarande inte förstå hur jag skulle få det utskrivet bra i RGB då jag testat RGB som jag skrev, och då blev färgerna HEEEELT fel. Allihop. Nu när jag kör med CMYK så blir dom allra flesta helt ok bra. Men det är nån enstaka som jag inte kan få till alls.  Så tydligen är jag helt lost gällande RGB och CMYK men fick i alla fall tipset efter att det inte funkade att skriva ut alls i RGB att testa CMYK och sen dess har det mesta funkat bra som sagt. Men kanske är lite olika också gällande foton eller sånt man gör i Photoshop/Indesign med alla möjliga olika nyanser, vad vet jag. Det är ju inte ett foto från en kamera jag tagit i RGB…

Mycket bra info dock så tack för det! :) Jag får försöka exprimentera vidare…

Bagtjesen
10/21/15, 5:43 PM
#13

I all hast- jag förstår ingenting! "Det är ju dock inte foton det handlar om som är problemet här". Oavsett vad det är om det är inskannat eller något annat så är det väl något i en dator med ett program som skall skriva ut, och du skriver att det det som ses på bildskärmen inte stämmer med utskriften. Vad  är det för 'bild' och från vilket program skall det skrivas ut? Oavsett varifrån bilden kommer så har den skapats i en viss färgrymd, och lagrats i ett visst format. Så det är kanske det du måste berätta om, vilket program och färgrymd och vilket format bilden lagras i!

Om du har en annan bild med någotsånär samma färg som den som är problematisk, och den går att skriva ut bra  från ett vanligt bildvisningsprogram, så är det ett problem i ditt program, färgrymd och format, och vad det är som styr utskrifterna, skrivaren eller programmet. Eller färgpatronerna.

Tänkte på en annan sak, om det t ex är PS du använder så kan du få en uppmaning att slå ifrån inställning om att skrivaren skall styra utskrifterna, för att låta PS styra kan vara något liknande i det program du använder.

Det går också att rita i t ex PS och göra färgrutor, och testa om samma färg ger samma problem.


Annons:
[SarahOhrn]
10/21/15, 7:28 PM
#14

Jag har ju laddat upp bilder här ovan på vad det är för något. Men ja jag har använt CMYK från start, skriver ut med CMYK-profil (för RGB går inte alls att få rätt hur jag än gör när jag gör dom här tavlorna), sparar i PSD när jag ska skriva ut. Sparar jag i JPEG blir det ju helt fel färger när det är CMYK. Så för att ens kunna ladda upp dom på nätet med hyfsade färger måste jag spara dom i PNG. Men utskrifterna görs direkt i Photoshop. Testat skriva ut både att photoshop hanterar färger och skrivaren hanterar färger. Det bästa resultatet blir när photoshop hanterar färger… Och jag har hittat en profil som funkar på i stort sett alla färger utom ett par stycken som blir kaos, som den mörka blå/gröna här i trådstarten.

Bagtjesen
10/22/15, 12:07 AM
#15

Jag tog helt enkelt och skrev ut din img_6002.jpg  på fotopapper, och resultatet ser väldigt likt ut det som visas på skärmen - absolut inget att klaga på. Jag tog in bilden i Windows Photo Viewer och skrev ut den därifrån. Så att skriva ut en jpg-bild/tavla/plakat/foto är inget problem.  Så när PS (version?) sparar till JPG blir det helt rätt, eller tycker du att färgerna i JPG och/eller PNG skiljer sig mot de i CMYK. Det bör gå att titta på värdena på t ex JPG och i CMYK och se hur de konverteras i så fall.

De här bilderna/tavlorna/plakaten även med photo på är absolut ingeting som du tjänar någonting överhuvud taget på att ha som CMYK. Bara 'gråskala' och några homogena paneler med text, absolut inget krävande. Det kan man se av att det som går att skriva ut utan förlust i A4 är filer på  bara143KB!

Om de är sparade till PNG så blir de konverterade, och det ju i jpg också, så det betyder nog att de blivit tillplattade (flattening) - kommer inte ihåg vad det heter på svenska -till ett lager, och att det då blivit rätt.

Jag kan inte annat än sluta mig till att det är några problem med lagren när PS skriver ut, eller att det inte är något som är i CMYK, eller att det helt enkelt inte är rätt ICC-profil för CMYK. Är fotot på 'Leon' konverterat till CMYK? Är panelerna gjorda i PS eller importerade och är de också CMYK i original - det är frågor som jag ställer mig. … För om man läser Adobe's egna dokumentation så är det precis sådana förluster som man får om man t ex inte "plattar till bilderna". Se https://helpx.adobe.com/photoshop/using/converting-color-modes.html

Du kan också se av dokumentet att när en RGB med fler färger/nyanser konverteras till CMYK så görs det bara en ungefärlig 'översättning' och likaså vid en konvertering från CMYK till JPG/PNG. Vid original RGB till CMYK tillbaka till RGB så förlorar/förvränger du i färger båda gångerna!

Jag vet inte om det finns någon översättning av det dokumentet till svenska, har inte hunnit och hinner inte leta. Åker på resa imorgon så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer med detta. Det man kan läsa av andra på nätet så ställer CMYK bara till problem…


[SarahOhrn]
10/22/15, 10:45 AM
#17

Tack! Det va hjälpsam info. Ska testa göra i RGB igen då och se om det funkar men har inte alls fått rätt när jag skrivit ut då. Och som sagt sparar jag i JPG blir det bra på datorn men när jag mailat iväg den och öppnat den är den HELT annorlunda, alltså inte diffar lite utan kan va limegrön plötsligt typ. Och går inte att ladda upp i min webbshop då den blir helt andra färger. I PNG funkar det om än att den blir lite dassigare. Men mycket bättre än JPG. Så måste konvertera alla till det. 

Allt i tavlan är gjort i PS förutom fotot, som är imorterat. Men det blev bra i färg ändå när jag skrev ut. Så det är inget problem.

Upp till toppen
Annons: