Annons:
Etikettfotomanipulation
Läst 932 ggr
Zabbio
2/6/16, 12:29 AM

Testat Krita/vilka funktioner använder ni i PS?

Krita är ju egentligen ett ritprogram - designat för att vara det och är det -  vilket passar mig bra då jag mest ritar på datorn, mer än redigerar.
Sedan jag laddade ner programmet och hittade de smidiga kortkommandona för funktioner jag oftast använder, så ha jag kunnat glädjas åt att hitta ett gratisprogram som jag trivs bättre med än photoshop. Har aldrig tidigare hittat något jag faktiskt trivts med ens i liknande grad som PS :)

Hittils har jag sett på Krita som enbart ritprogram. Men nu har jag börjat fundera lite på varför jag gör det… De saker jag använde photoshop för när jag lekte med  foton, finns även i Krita.  Clone stamp är visserligen en pensel istället för ett verktyg och liquify är också en pensel istället för filter.  Hue/saturation, levels, curves etc etc finns där.. naturligtvis lager, opacitet, lagertyper som multiply, screen etc etc,  transform finns där, smetpenslar (lite annorlunda än photoshops dock..om jag minns rätt). Oskarp mask, mask lager, vector… osv. Sen är jag ju självlärd från början, så det fins säkert mycket även i photoshop som jag aldrig hittat eller förstått hur det ska användas..

Jag tror faktiskt att jag ska ta och leka med lite foton och testa Krita ur redigerings-synpunkt.

Men vilka verktyg i photoshop (eller GIMP..fast GIMP kan jag inte så väl, kom aldrig överrens med det programmet) brukar ni använda? :)  Hur använder ni dem/varför/vilka lägen? Mest för att det kan vara kul att se om jag hittar motsvarande i Krita :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Upp till toppen
Annons: