Annons:
Etikettphotoshop-avancerad
Läst 912 ggr
pernillaa
4/30/16, 5:57 PM

Photoshop och Lightroom

Jag undrar om det är möjligt att öppna upp en bild i Photoshop man jobbat med i lightroom och göra några ändringar utan att tappa kvalla? Gärna andra vägen också. 😊

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Inkanyezi
4/30/16, 7:00 PM
#1

Jag tänker mig att det kan underlätta om du förstår hur de två programmen arbetar, och vad de är till för.

Lightroom är en råkonverterare. Den normala arbetsgången är att man öppnar en råfil, som har större omfång och bitdjup än man brukar ha i sparade bilder. De tre färgkanalerna är obearbetade när man tar upp filen, och det går att göra vitbalansering, förutom att man också har lite extra utrymme främst på vänster sida av histogrammet, mot de mörka tonerna, men också bättre höjd mot klippning till höger i histogrammet, om bilden inte är överexponerad.

Efter konverteringen kan man ta upp bilden i ett redigeringsprogram, som Photoshop eller GIMP.

Jag ser inte riktigt varför du skulle vilja gå tillbaka till Lightroom med en bild som du har bearbetat i Photoshop, eftersom i stort sett det enda man kan göra i Lightroom som inte går att göra i Photoshop är att ställa vitbalans. Det ska man ha fixat innan man tar in bilden i Photoshop.

Visst kan man ta in en bild i annat format än RAW i Lightroom, men det är inte vad programmet är till för, och om man vitbalanserar en jpeg är det mycket stor risk för posterisering, och eftersom gammakurva är pålagd, kommer vitbalansen inte att stämma i alla delar av tonkurvan. Om man har en jpeg som har fel vitbalans kan man hjälpligt få den bättre, och Lightroom är i så fall ett mer ändamålsenligt verktyg än Photoshop, eftersom det är enklare att göra den justeringen. Men jag ser ingenting annat där Lightroom skulle ha företräde över Photoshop när bilden väl har fått en gammakurva (och vitbalans). Om man behöver jobba med vitbalansen är det bättre att utgå från råfilen.

Cindy-
5/4/16, 4:12 PM
#2

Jag laddar in mina bilder i Lightroom och jobbar grundläggande med dom där. Sen öppnar jag dom direkt från Lightroom till Photoshop. Ändrar till 8 bit och konverterar till sRGB.

Och så jobbar jag med slutfinishen i PS.

JazzBass
5/11/16, 3:10 PM
#3

#1 - Jag som jobbar så gott som enbart i Lr ser lite annorlunda på vissa saker du tar upp. Först och främst ser jag Lightroom som väldigt, väldigt mycket mer än bara en råkonverterare. Det är liksom grundplattformen för näst intill allt jag gör som har med bilder att göra, ända tills jag exporterat bilden till sitt/sina slutliga format, eller publicerat på t.ex. Flickr, vilket ju går att göra direkt i Lr utan att en färdig jpeg ens lagras på datorn. Alla utskrifter jag gör, gör jag i Lr:s utskriftsmodul. Vissa kan ha tagit en sväng i nån plugin, men jag hämtar alltid tillbaka dem till Lr. 

TS: Jag vet inte vilken version av PS du har, men när du är inne i Lr så kan du högerklicka på bilden och välja "Redigera i…", var du borde kunna välja Photoshop. (Om inte, så ska det gå att ställa in via nån meny i Lr). Då du väljer det, kommer det upp olika alternativ, och förvalet är "Redigera kopia med Lr-justeringar". Då skapar Lr en TIFF-fil, som dyker upp i Lr bredvid den ursprungliga bilden. (Det kan hända att det gick att byta format också, men TIFF i 16 bit garanterar bästa möjliga kvalitet. Min gamla version av Photoshop Elements kan dock inte läsa 16 bits filer så jag måste köra med 8). 

När du sen sparat din redigerade bild kan du förstås jobba vidare med den i Lr, till exempel exportera till jpeg, printa ut eller vad du nu vill göra, precis som med vilken annan bild som helst. Allt sånt föredrar jag personligen att göra just i Lr, inte minst eftersom det inte finns den minsta risk att man sparar över nåt original eller så när man gör det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: