Annons:
Etikettoff-topic
Läst 842 ggr
micki78
9/7/16, 2:05 PM

Svartvitt med färg

Hej!Jag har Photoshop elements 10 och undrar om någon vet hur man redigerar en vanlig bild i färg till svartvit men där en viss sak, en detalj,  i bilden fortfarande är i färg? Det kan exempelvis vara att ögonen är i färg och resten svartvit.

Tack på förhand!

Annons:
kalindas
9/7/16, 2:14 PM
#1

Man lägger två lager med bilden och sen gör du den ena grå och den andra i originalfärg. Lägg den grå bilden överst. Sen tar du och suddar bort den del som du vill ha färg på, på den grå bilden. 🙂

/Elisa

greenseng
9/7/16, 2:22 PM
#2

  Har inte själv  Photoshop elements 10 men den vanliga tekniken är väl att man lägger en skyddande "mask", eller vad den nu kallas för, på ögonen. Och sedan ändrar bilden till svartvitt. Då kommer ögonen fortfarande att ha färg.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

kalindas
9/7/16, 2:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är en bild jag har använt två lager att göra. Vet inte om man kan använda lager i PS elements, men det är enklast.  Alternativt markerar man det man vill ha färgat, gör omvänd markering och gör sen det som inte ska färgas svartvitt. 
Men personligen gillar jag bäst att jobba i lager. 🙂

/Elisa

micki78
9/7/16, 7:11 PM
#4

Wow Snygg bild! och Tack för tipsen, jag ska prova lite till helgen, återkommer hur det gick, eller "OM" det gick, har inte hållit på så mycket med PS och är rätt okunnig.

wyatt
9/7/16, 10:05 PM
#5

Detta finns som tema här      👍

Upp till toppen
Annons: