Annons:
Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 978 ggr
Flingan07
1/3/17, 5:09 PM

Lägga skärpa på häst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag skulle vilja ha hjälp med hur man kan lägga skärpa på hästbilder för att få bästa resultat. Har Photoshop CS 5 att arbeta med och vill ha ett sätt som går snabbt och enkelt att göra då jag har många bilder jag skulle vilja ha bättre skärpa på, men resultatet är såklart viktigast. Tacksam för hjälp!🙂

Annons:
Flingan07
1/3/17, 5:11 PM
#1

Om ni har mer redigeringstips för hästbilder får ni gärna komma med de med😉

Florrpan
1/4/17, 1:24 AM
#2

Hästen har ju redan tillräckligt med skärpa i mina ögon, mer skärpa skulle om något kanske förstöra mer än att göra nytta.

Gör först ALLTID en kopia av bilden du arbetar med inne i photoshop genom att duplicera grundlagret. Klicka CTRL+J.

För att göra det på rätt sätt, högerklicka på lagerkopian, välj "convert to smart object". Det betyder att du kan redigera bilden utan att förstöra bilden, och att du enkelt kan klicka in på de ändringar du har gjort och finjustera värdena.

Under filter > sharpen så har du flera verktyg du kan använda dig av . Unsharp Mask är den jag rekommenderar att använda då kan du kontrollera styrkan och detaljer när du gör den skarpare.

Notera att skärpan appliceras på hela bilden. Du kan använda dig av lagermasker för att välja vilka partier som ska vara skarpare.

Veda
1/4/17, 7:56 AM
#3

Det är möjligen inte så att du vill ha resten mindre skarpt, för att framhäva hästen?

Flingan07
1/4/17, 10:54 AM
#4

#2 Ja precis, det ser jag nu också att det kanske var tillräckligt med skärpa på denna bilden🤪 Men det var nog en av mina bästa bilder när det kommer till skärpa, har många som är oskarpare.  Tack för tipset! Men tycker ni det funkar med highpass och sedan blanda med vivid light? Har hört att det är bäst att använda det på porträtt och matbilder, men hade varit smidigt till hästar också.

#3 Joo, det kanske hade varit något. Har du något smidigt tips på det? För tänker inte sitta med adjustmentbrush och måla lagermask och grejer för hand.

Veda
1/4/17, 12:02 PM
#5

Nej, tyvärr inte. Men det finns en hel del filmer på Moderskeppet som lär ut sånt.

Florrpan
1/4/17, 2:28 PM
#6

#4 Highpass med overlay brukar jag köra med, beror nog lite på bilden. Men man får vara försiktig så man inte gör att saker inte ser ut som en stor HDR bild.

Vadå tänker inte? Att måla en lagermask, eller att markera hästen, tar max 20 sekunder. Det finns inget rum att vara lat om man vill ha bra bilder. Kanske är du inte särskilt erfaren och gör det på fel sätt?

Annons:
Flingan07
1/5/17, 12:14 AM
#7

#6 För mig tar det närmare 20 min att måla lagermask, så nej jag är nog inte särskilt erfaren. Skulle du kunna förklara ett bra sätt eller om du vet någon bra sida man kan lära  sig det på?🙂

Florrpan
1/5/17, 5:36 AM
#8

#7 För bilden du visar kan du enkelt markera hela hästen med ett klick. Det är inte bara pensen som kan användas för att maska ut ytor.

Grundläggade verktyg här:
https://www.youtube.com/watch?v=14Jj-nGubf0

Notera även att du kan skärpa hela lagret, skapa en lagermask, invertera den så att skärpningen blir osynlig, för att sedan bara använda en pensel, sätta låg 'flow' och rita på de områden du vill ha skarpa. Skärpan brukar inte läggas på allting i bilden, eller bojektet.

Googla lite på selecting and masking i photoshop. Det är superenkelt bara man förstår grundverktygen som används för att markera objekt.

Flingan07
1/5/17, 11:20 AM
#9

#8 Tack så jättemycket, det ska jag göra!

Upp till toppen
Annons: