Annons:
Etikettoff-topic
Läst 967 ggr
annia1
2/23/17, 1:07 AM

Tips på få bort färgprickar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva mitt problem. 

Jag har ritat av en bild på ritpapper, sen tagit bild med kamera så jag kunnat lägga över bilden i datorn. Jag har tänkt att själv komponera motiv/mönster som jag sen ska skriva ut för att färglägga.

Men det finns färgprickar på bilden och hur jag än beter mig så får jag inte bort dom. Det verkar som konturerna ger nån sorts spegling.

Jag använder GIMP och jag har provat allt jag kan komma på där. Klona, måla, bleka, läka, sudda, markera/ta bort, nivåer, tröskelvärde, Det är dom jag kommer ihåg nu,  men har provat allt. Och allt fungerar så länge jag har bilden öppen när jag arbetar med den, men när jag öppnar den efter jag sparat bilden så är prickarna tillbaka. 

Är det nån som har tips på hur jag ska få bort dessa färgprickar så bilden bara är svart/vit. För jag tycker det borde gå att få bilden ren. På den här datorn har jag bara GIMP och paint. Jag har inte provat skriva ut den, för jag vill få bilden som jag vill ha den innan jag gör provutskrift så jag slipper slösa bort papper.

.

Annons:
[rumelle]
2/23/17, 6:54 AM
#1

Jag tycker att det ser ut som att du sparar bilden i väldigt låg kvalitet. Det borde finnas ett val när du sparar den där du kan välja om du vill ha hög eller låg kvalitet på bilden.

annia1
2/23/17, 5:52 PM
#2

Tack för svaret.

Jag hittade först ingenstans där man kunde ändra. Men i GIMP när man stänger/sparar så kommer det flera popup rutor (hur många beror på om man bara stänger med krysset eller om man väljer spara). Den sista av popup rutor så finns det så man kan ändra. Den stod på 85%, ändrade till 100%. Har bara gjort ett litet test, men det verkar funka.

.

Tanami
4/17/17, 1:00 AM
#3

Bilden är förmodligen sparad i Jpeg. Spara i PNG när den är fixad så blir det förhoppningsvis bättre. Ultimata är om kameran kan ta bilden i annat format :)

http://carolinearman.weebly.com/

annia1
4/17/17, 2:50 AM
#4

Tack för svaret. 

Nu löstes mitt problem med att jag sparade i 100% men jag ska kika på ditt förslag nästa gång. Använder kameran sällan så vet inte om jag kommer kika på det.

.

Upp till toppen
Annons: