Annons:
Etikettredigerare-sökes-endast-medlemmar
Läst 1697 ggr
leemland
2017-08-06 21:26

Hjärthjälp behöves

Har nu suttit flera dagar och försökt få ihop det själv med hjälp av GIMP men det går bara inte 😐 Skulle någon kunna hjälpa mig att redigera ihop 2 kartor till ett hjärta i lagom storlek så man kan skriva ut det sen? 
Alla info och så kan skickas i PM . 

Har försökt med denna: http://www.primermagazine.com/2016/learn/free-valentines-day-gift-download-make-this-heart-map-print 
Men den går inte riktigt som jag vill i gimp 🤪

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
annia1
2017-08-06 22:30
#1

Jag är inte så duktig att jag kan hjälpa dig, men jag kan tala om hur jag själv skulle göra.

Sätta ihop kartorna först så de sitter mot varandra.
Sen skulle jag använda lassot (heter det så?) och klippa ut formen från ett hjärta och klistra in över kartorna. Man kan få skala upp hjärtat så man får den storlek man vill ha.
Sen beroende på hur du vill att det ska se ut.  Vill man ha kanten av hjärtat kvar så får man ju sudda bort det som finns utanför och ev hålla på med att klona ut kartorna mot hjärtkanten. 

Vill man inte ha kanten på hjärtat kvar utan bara själva kartorna, så suddar man bara bort hjärtkanten och det utanför så har man kartorna kvar formade som hjärta. 

Vill man ha mellanrum i hjärtat som visas i den länk du har så får man ju sudda bort så det blir så.

Inte så där bra på att förklara saker, men hoppas du förstod hur jag menade.

Finns många hjärtan man kan välja på pixabay dom flesta bilderna där är fria att använda. Kolla till höger om bilden du vill använda, där står licensen, idag står det pixabay licens och klickar man på den så står det att det är CC0.

.

leemland
2017-08-07 13:48
#2

Tack för förklaringen men det funkar inte. Helt omöjligt att få det jämnt tycker jag.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

annia1
2017-08-08 00:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nu beror det på vad du menar med jämnt. För pixlar är fyrkantiga så man får det aldrig slätt utan det är alltid lite taggigt om man tittar noga. Jag använder bara GIMP så vet inte om andra program får det på nåt annat sätt. Och har inte lyckats hitta nåt sätt i GIMP att slippa "taggarna". När det gäller lassot (fri markering) så kan man få det rätt bra om man lägger markeringspunkterna tätt.

Jag brukar aldrig hålla på med lager, men har setat och laborerat lite. 

Jag letade först upp en bild som har det mått jag vill ha min bild i. Sen kopierar jag den så jag får en mall att använda. Så motivet är inte viktigt utan måttet på bilden.
Sen la jag in de kartbilder jag vill jag ha i mallbilden. Skalade upp dom till den storlek jag ville ha.
Sen öppnade jag hjärtat i nytt lager. Lät det ligga framme. Skalade upp det så det täcker hela bilden.
Sen tog jag trollstaven (luddigt markering) och klickade i det svarta fältet och tog bort det svarta. 

Sen sparade jag bilden. Och resultatet tycker jag blev bra. Blir en liten liten tunn svart linje runt om, jag vet att den finns, men knappt synbar. 

Bilden på hjärtat jag använt lägger jag i nästa inlägg. Om du tycker att min bild är ok och att formen på hjärtat är ok så kan du använda den bilden om du vill.  Annars kan du leta upp ett annat hjärta och göra om det på det sätt jag gjort. För hjärtat har jag gjort om. Jag gjorde så det fick en vit bakgrund och sen målade jag själva hjärtat svart. Det är en png bild. Alla bilder jag använt kommer från pixabay. 

Möjligt att det går att få det bättre med lite putsning här och där, men just nu har jag inte tid att sitta.

.

annia1
2017-08-08 00:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är hjärtat jag använt mig av.

.

leemland
2017-08-12 15:42
#5

#3 Tack ska du ha! 
Får testa det en annan gång. Hittade en annan lösning på det hela 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Martin
2017-08-29 16:24
#6

#5 Dela gärna med dig av din lösning, kanske någon som kan ha nytta av den!

mvh Martin

Annons:
leemland
2017-08-31 15:44
#7

#6 Det kan jag göra 😛 
Skickar länken nästa gång jag sitter vid datorn 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: