Annons:
Etikett01tips-tutorials
Läst 5533 ggr
AndersT
2010-01-08 01:00

Tre guider om texturer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lär dig trixen!

Guide 1

deviantart

TUT1.jpg

lostandtaken

TUT2.jpg

lostandtaken

TUT3.jpg

Första guiden är något missvisande då jag har experimenterat en hel del innan resultaltet blev som jag ville och guiden visar mer på olika tekniker man kan använda sig av än att följa själva processen. Jag visar enbart hur de olika texturerna är pålagda. Ordningen jag la på dem var lite annorlunda. Och det är detta som är trixet; att experimentera.

1. Lägg på första texturen och välj blandningsläge "Linear Light".

2. Dubbelklicka på lagret så du får upp lagerstilar. "Blend-if" finns långt ner bland dialogrutorna, gå dit och ställ in värden som på bilden nedan.

TUT4.jpg

Bilden vid steg 2

TUT5.jpg

3. Kopiera första texturlagret. Gå till "transformation Tool" (Ctrl+T) och flippa bilden horisontellt. Ändra blandningsläget till "Multiply"

4. Dubbelklicka på lagret igen. Nollställ den gröna kanelns värde på "Blend-if" och låt den grå vara orörd.

Bilden vid steg 4

TUT6.jpg

5. Lägg på nästa textur, ändra blandningsläget till "hard Light" och dubbelklicka sedan på lagret. Ställ in nedanstående värden. Detta steg påverkar kontrasterna i bilden lite lite grann och syns dåligt på för små bilder och därför lägger jag inte upp något vid detta steg.

TUT7.jpg

6. Kopiera andra texturlagret och ändra blandningsläget till "Color". Dubbelklicka på lagret och nollställ den grå kanalen. Ändra värdena för den gröna som på bilden nedan.

TUT8.jpg

Bilden vid steg 6

TUT9.jpg

7. Lägg på en lagermask på nedanstående lager (det ska vara det tredje lagret nerifrån) och måla bort som den del som är svart på lagermasken.

TUT10.jpg

8. Skapa ett nytt lager överst och fylll det med neutralt grått och ändra blandningsläget till "Soft Light". Måla med en mjuk pensel och vit färg för att ljusa upp nertill på bilden.

TUT11.jpg

Den färdiga bilden

TUT12.jpg

Guide 2

sxc

TUT13.jpg

skeletalmess

TUT14.jpg

skeletalmess

TUT15.jpg

1. Placera första texturen ovanför bilden och ändra blandningsläget till "Multiply".

TUT16.jpg

2. Placera andra texturen överst och ändra blandningsläget till "Overlay" Gå till "Blend-if" och ändra värden som på bilden.

TUT17.jpg

Den färdiga bilden

TUT18.jpg

Guide 3

photoxpress

TUT19.jpg

lostandtaken1

TUT20.jpg

lostandtaken2

chalk-tissue1losttaken-copy.jpg

cgtextures

TUT21.jpg

1. Skapa ett nytt dokument som är 1800 x 1200 px. Anpassa sedan andra bilder till denna storlek.

2. Lägg bilden lostandtaken1.

3. Skapa ett justeringslager med "Hue/Saturation" och dubbelklicka på lagret för att få upp lagerstilar och lägg på följande mörkröda färg #360909

TUT22.jpg

4. Skapa också en "Gradient Overlay" med samma röda färg och vitt. Se till att de andra värdena också är som på bilden.

TUT23.jpg

Bilden vid steg 4

TUT24.jpg

5. Lägg på bilden med ansiktet och frilägg själva ansiktet. Det görs enklast i detta fallet med hjälp av "Quick Selection Tool" som finns i verktygspaletten.

Bilden vid steg 5

TUT25.jpg

6. Ställ dig på lagerikonen för ansiktet och klicka med musen så att du får en markering runt ansiktet. Lägg sedan på en lagermask.

7. Gå till "Filter/Blur/Gaussian Blur" och lägg på 250 i värde. Oskärpan ska vara på lagermasken. Kanterna på bilden kommer att bli luddiga och den mörkröda färgen kommer lysa genom.

8. Stå kvar i lagermasken och markera som i steg 5. Se bilden hur markeringen ska se ut.

TUT26.jpg

9. Gå till "Select/Modify/Contract" och välj 50 som värde.

10. Gå till "Select/Modify/Feather" och välj också här 50 som värde.

11. Gå till "Select/Inverse"

12. Ändra från lagermasken till bilden i lagerpaletten och gå till "Filter/Blur/Gasussian Blur" och lägg på 250 i värde. Upprepa "Gaussian Blur" tre gånger.

Bilden vid steg 12

TUT27.jpg

13. Lägg på cgtextures under bilden med ansiktet och ändra blandningsläget till "Overlay".

14. Gör en kopia av texturen och placera den överst, ändra blandningsläget till "Hard Light". Dubbelklicka på lagret så att du får upp lagerstilar och justera "blend-if" enligt bilden.

TUT28.jpg

Bilden vid steg 14

TUT29.jpg

15. Skapa en lagermask på lagret och måla fram ögonen.

16. Lägg på lostandtaken2 överst och ändra blandingsläget till "Soft Light".

17. Skapa en lagermask och måla fram det vänstra ögat lite grann med en pensel som har en en storlek på 200 px och opaciteten satt till 30. 2 - 3 klick fungerar bra. Klona evnetuellt bort en del störande detaljer. Jag klonade en del svarta områden i bilden och en reva till vänster.

Den färdiga bilden

TUT30.jpg

Här finns en längre artikel om texturer.

Här är bilden från sista guiden i större storlek.

Ladda hem guiderna som PDF.

Lycka till!

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Annons:
Cindy-
2010-01-08 10:28
#1

Riktigt bra textur guider!!!

Tack Skrattande

Cindy-
2010-01-08 10:52
#2

En grej jag kom på……när man är inne i Blend if, så kan jag inte med min CS3 jobba med både grå och grön kanal samtidigt.

Jag har ju bara en att välja på.

AndersT
2010-01-08 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Skiftar du inte bara kanal i CS3 också via rullisten? (Se bilden)

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Cindy-
2010-01-08 12:09
#4

Jo…det kan jag ju göra.

Men då försvinner väl inställningarna jag gjort på tex den grå kanalen?? Eller är jag korkad nu? *asg*

På din bild såg det ut som att du kunde ställa in en för det övre lagret och en för det undre lagret på samma gång.

AndersT
2010-01-08 12:15
#5

#4 Du byter bara kanal. Justera först  den ena, sedan bytr du till den andra - värdena för de olika kanalerna finns kvar.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Cindy-
2010-01-08 12:16
#6

Åh okey, tack då vet jag Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: