Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-verktygspaletten
Läst 3635 ggr
IngelaS
0

Lagningspenseln

Lagningspenseln är ett välanvänt verktyg hos mig. Jag använder lagningspenseln för att rensa huden från fläckar, finnar, leverfläckar, mörka ringar m.m

Man använder penseln genom att först välja ut ett område i huden som är "rent" håller ner Alt och klickar för att ta ett prov på den ytan.

Sedan målar man försiktigt med penseln (inte klicka) på de områden man vill snygga till.

Ibland kan lagningspenseln ge ringar, därför har jag min pensel inställd på ett litet speciellt sätt (som jag lärde mig via NAPP) för att undvika det problemet.

Fyll gärna på i tråden om ni har fler tips om lagningspenseln Glad

Petersen
0

Ett lite småbra tips är att du ställer ditt "Mellanrum" ner till 1% så ska du få se på grejjer.

Det blir som att "skära i smör" istället för att "skutta okontrollerat" över pixlarna med defaultvärdet på 25%.

Detta gäller även andra brushar, defaultvärdet är satt till 25% vilket är helt åt h-vete knasigt om man vill ha nån form av precision i det man gör. Att köpa en Intuos3 bara för den har så grym precision/upplösning är bortkastade pengar tex om man inte justerar detta värde.

Prova ska ni få se :) 

PS, i de fall du bara "duttar" med healingbrushen spelar detta värde absolut ingen roll, men såfort du börjar släpa på cursorn så e det kört.

IngelaS
0

Tack Petersén, det ska jag testa Glad

Petersen
0

Det syns tydligast om man zoomar in ett par knäpp vilket man fot gör när man rensar eller putsar i övrigt hur den riktigt "flyter" fram.

Man kan undra varför detta gamla värde hänger kvar men det finns en anledning. För ett par år sedan när datorerna inte var alltför kraftfulla så var det en "kompensation" för att inte datorn skulle gå i taket helt och allt skulle stanna upp vilket ofta skedde om man tex. körde en pensel som var modell stor och kanske målade med en tung effekt typ gaussian blurr, det var skillnad natt & dag att köra 25% eller 1% på "den tiden". Idag har vi dock helt andra datorer och siffran "hänger nog bara kvar" :)

IngelaS
0

Nu har jag testat Petersén, du hade rätt, vilken skillnad! :)

penseln bara flyter fram, kanontips, tackar! Glad

GunnarE
0

också testat,fungerar kanon, tack för tipset, är så skönt med andras kunskap som delas utGlad

Jiger
0

Jomenvisst - jobbar man mycket med penslar i olika sammanhang så har det större betydelse än man tror att hålla lite koll på mellanrummet (spacing). Nå't man (dom flesta) inte ens tänker på bland alla andra inställningar. Jag vet inte om det går att på något sätt sätta en preferens på Fotoshops "penslemotor" (?) [eng: Brush Engine] så att den alltid utgår från 1px. Jag har inte hittat nå't sån't ännu, men om någon gör det så var vänligt och hojta högt !!  :)

Petersen
0

Photoshop är fantastiskt, eller hur.

Men jag sitter och undanhåller information, minst lika viktigt som hänger ihop med dethära med brush-settings. Det lilla H ä n g e l å s e t såklart!
Glöm för allt i världen inte "låsa dessa" så slipper ni klia er i hövena och undra varför inte inställningarna stannar kvar när ni byter runt mellan de olika verktygen (settings ÄRVS nämligen), tittar ni noga på respektive verktygs egenskaper så fattar ni ;)

Shot på de små hängelåsena så ni enkelt hittar dom. Rutan får ni upp med F5 som vanligt. Jag har allt avslaget under "Shape Dynamics" och istället "Pen Pressure" aktiverat under "Other Dynamics" då jag kör ritbräda, "Smoothing" ger också en mjukare "gång" i dina penseldrag, bocka för denna med! 

Jag har varit på stranden idag för sommaren är hääär Cool

Jiger
0

Synd att dom inte har satt hänglås på Brush Tip Shape (nä - jag tänker inte ens försöka översätta det till svenska) så man kunde låsa dom inställningarna…

>>"Jag har varit på stranden idag för sommaren är hääär"<<

… och här har det varit avancerad balkong-sittning  Cool

Petersen
0

Aha "avancerad balkong-sittning" - ABS

Men hängelås på brushtipshejpen hade varit lite bökigt tror jag hehe, vad skulle då hända när jag sitter & pjattar med Q & W för att ändra storleken å A & S för hårdheten.. grrr, inte ställa till med nått nu Jiger Hemlis

Jiger
0

Lugn och fil med Verum Hälsofel, Stefan - bara lugn. Jag har inte framfört den formidabla idén till Adobe.

Ännu … Penga mun !!!

Jiger
0

Alltså, för tretti-artonde gången kollade jag inställningarna för Keyboard Shortcuts - bara för att ha det gjort en tretti-artonde gång - så att jag inte har missat nå't undangömt för att kunna påverka penselmellanrummet (spacing). Det hade jag inte.

För ni vet väl att om ni kör engelska versionen så fungerar inte Å och Ä tangenterna för att öka resp minska penselstorleken, som det gör i den svenska versionen ?

Det kan man alltså fixa i menyn Edit -> Keyboard Shortcuts. Öppna "Tools" i "Shortcuts For:"-rutan och scrolla nästan ända ner i listan så hittar ni Decrease- och Increase Brush Size och kan byta tangentkommandon.

När man ändå är på det så kan man passa på att fixa till hårdheten (Brush Hardness) om man tycker. Jag har satt dom till att tangenten till höger om Å (den med ^ ¨ och ~) ökar hårdheten och den till höger om Ä (med * och ') minskar hårdheten. Det kan vara lite svårt att hålla reda på vilken % hårdhet man har inställd när man kör med snabbtangenter, men vitsen är att för varje tryck så antingen ökar eller minskar man med 25%.

Petersen
0

Just därför kör Petersén Q-W-A-S - grymt snabbjobbat och mesta använda kombona här. Då jag är högerhänt & pennan bor i den handen så är högerdelen av tangentbordet väldigt sparsamt använt här och det mesta är tilldelat till vänstra sidan och tummen samt lillfinger på vänsterhand sitter popnitade på SHIFT + ALT, dock så smiter lillfingret ner till CTRL och säger goddagens ibland.

VM i nattsudd, vilka diskussioner det kan bli, Photoshop är lika fängslande som TV-serien "Kvinnofängelset"  var en gång i tiden.

alizar
0

Har bara Photoshop 7 just nu och det sakanar lagningspensel så jag får fortsätta klona… suck

Celia
0

#13 - leta en gång till ;)

Jiger
0

>>"Just därför kör Petersén Q-W-A-S"<<

Ok - antar att du fick allokera om dom tangenterna då. Annars får man väl Quick Mask, Magic Wand (Tragic Wand), Path Selection Tool och Clone Stamp Tool i snabb följd … 

Annars har jag ungefär samma upplägg på platta-tangentbord köret som du har, fast jag har skjutit undan tangentbordet så att det ligger diagonalt på vänster sida. Kommer åt hela tangentbodet då utan att få sendrag i axeln, för ibland får man ju hålla ner hela vänster sida - typ Shift-Ctrl-Alt och Spacebar (tur att man har lirat gura en gång i tiden). Också lämpligt när man behöver ha dom numeriska tangenterna.

>>"VM i nattsudd …"<<

Fast med Photoshop slipper du sitta och glo på tv-såpor… Skrattande

Å nu är det ett sån't där vansinnigt intressant SQL-Server fel igen …

mandymoo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 säger detsamma - har du ps 7 leta igen för den finns… precis ovanför kloning har du lagningspenseln. Alltså på samma ställe - har bara inte lika många funktioner under samma "knapp" som cs…

andmag
0

Hmm, vad heter reglaget mellanrum i Engelsk CS3?? hittar det ej. Någon som vet??

Cattiz
0

Tack för tipsen om vilka värden man skulle ha på penseln, det blev skitbra ju!:D