Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 665 ggr
el-sa
2013-06-26 09:23
0

Testredigerar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej :)

Jag och min kompis var ute och fotade igår så jag bestämde mig för att testa min nya reflexskärm. Ja det blev väl ganska bra bilder för att vara första gången men nästa gång får jag lysa upp henne lite mer i ansiktet.Nu har jag försökt redigera detta och tänkte se vad ni tycker.

Redigering nr 1: Här har jag nästan bara ljusat upp ansiktet på henne

Redigerung nr 2: Här har jag lekt lite med färgerna, blev det kanske för mycket?

Tackar för tips och kritik

CorneliaAndersson
2013-06-26 11:14
0

Tycker 3:an blev bäst :)
Aningen mörk på sina ställen, men annars jättefin (fick lite med inlevelse och djup i den) :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

el-sa
2013-06-26 11:21
0

#1 Tack, det är ungefär vad jag tycker. Ska testa att ljusa upp den en aning så får vi se hur det blir :)

CorneliaAndersson
2013-06-26 11:52
0

Ja, gör det :D

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Cindy-
2013-06-26 15:01
0

Jag tycker att hon är för röd i ansiktet i bild 3.

Jag hade jobbat mer med ansiktet. Ljusat upp ögonen tex och gjort dom lite mer markerande. Och ljusat upp ansiktet över huvudtaget som jag tycker är för mörkt.

el-sa
2013-06-26 15:24
0

#4 Ja precis. Jag tycker själv att det blev ett finare "djup" i bild nr 3 men jag kan hålla med om att hon ser lite röd ut i ansiktet. Ansiktet är fortfarande lite för mörkt så jag ska testa att ljusa upp det lite mer som jag sa till #1 :)

Cindy-
2013-06-26 19:09
0

Får jag göra ett försök och se vad jag kan åstadkomma, så kan jag förklara för dig hur jag gjort?

el-sa
2013-06-27 09:19
0

#6 Ja absolut :)

Cindy-
2013-06-27 14:45
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okey. Här lägger jag upp en bild. Nu kanske du inte alls gillar den här typen av redigering. Men jag vill ändå visa hur du kan jobba med bilden om du vill.

Den första är ditt original.

Bild 2

Här har jag med nivåer justeringslager ljusat upp bilden. Sen har jag inverterat lagermasken med Ctrl+I, vilket innebär att justeringen försvinner. Sen målar jag med soft pensel och vit förgrundsfärg enbart fram nivåernas ljushet i hennes ansikte.

Jag gör om samma sak igen, och då målar jag bara fram ljusheten i hennes ögon.

Som du ser är hon väldigt mörk under ögat närmast kameran. Så då tar jag ett färgprov på hennes hud i närheten av den mörka fläcken (men inte på den mörka fläcken), sen använder jag en mjuk pensel, drar ner opaciteten till ca 15 och flödet till 50, sen målar jag försiktigt över den mörka fläcken för att ljusa upp den.

Sen har jag också ändrat färgen lite på hela bilden med Color Balance.

Bild nr 3

Här har jag gjort likadant som på bild nr 1. Men sen tog jag ett justerings lager med nivåer och drog i vänstra spaken allra längst ner. Man brukar inte använda sig av dom men jag gör det ibland. Jag har bara flyttat den ytterst lite för att få en lite mer oskarp bild. Sen har jag lekt med Color Balance i flera lager och fått fram en varm färg. Men ändå inte så skarp. Så då förstärkte jag färgerna lite med Vibrance. Om du inte har CS6 så kan du använda tex Hue Saturation för att förstärka färgerna lite.

Ja så kan man göra om man vill. Sen kan man såklart fortsätta i oändlighet med att prova nya färger.

el-sa
2013-06-29 11:04
0

#8 Åhh det blev jätte fint! Tack för hjälpen, verkligen kul att du tog dig tid att lära mig :)

Cindy-
2013-06-29 13:48
1

Det var så lite el-sa.

Man får ta till olika medel för att lösa vissa problem. Man får ha tålamod och det är såklart ett stort plus om man känner till sitt bildredigeringsprogram ordentligt, och vilka möjligheter man har.

Zizza
2013-07-04 16:28
0

#10  bilden nummer 2 blev verkligen skön för ögat att titta på :)

Mvh. Sanne & Djuren

Cindy-
2013-07-04 18:43
0

Roligt att du tycker det Zizza! 🙂