Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettgimp
Läst 2019 ggr
lili3337
0

Ladda ner GIMP?

Hej!

Var kan man ladda ner GIMP?

Glada hälsningar från lilla mig! Regnbåge

[GerbilLooover]
0

Jag laddade ner det på GIMP.org

bamse6311
1

HÄR är länk till GIMP som är ett väldigt bra bildbehandlingsprogram.
Det kan se lite svårt ut i början men det finns hur många tutorials som helst när man googlar.

Själv så brukar jag söka på youtube där det finns ofantligt många videotutorials.
Tycker att det är perfekt när man skall använda någon funktion/verktyg som man inte känner till att kolla på ett videklipp och behandla en egen bild samtidigt.

Bästa hälsningar,
Bertil

lili3337
0

Oki, tack. Vet inte om jag kommer och gilla GIMP efter att ha använt Photoshop i ett halv år, men strunt samma. Har prövat lite smått på skolans datorer. Helt ok 🙂

lili3337
0

Och det kostar alltså inget?

[GerbilLooover]
0

#4 Nepp, det är helt gratis.

lili3337
0

#5 Tack!

norealdream
0

Förlåt att jag snor tråden lite, men funkar GIMP till mac? 😂

bamse6311
0

@#7
Har för mig att GIMP skall funka även till Mac.
Bästa hälsningar,
Bertil

norealdream
0

#8 okej, tack! :)

lili3337
0

Har nu lite problem med GIMP. Jag tog på misstag bort ena verktygslådan (vet ej vad det heter) och jag vill få tillbaka den. Hur gör jag?

bamse6311
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

@#10.
Så här gör du:
Gå in på menyn "Fönster" och sedan "Senast stängda dockningar" där du kan återställa den där stapeln som du råkade ta bort.

Bästa hälsningar:
Bertil

bamse6311
0

#10, hoppas att du fick rätt på det enligt min ovanstående förklaring med skärmdump..
Vet inte din ålder men HÄR kommer en länk till en ung tjej som har en väldigt bra Gimpskola och mycket i den är väl mest för tjejer.
Bästa hälsningar,
Bertil

Slänger med en bild där jag med enkla medel lekt lite med en bild av mig själv i GIMP *S*.

lili3337
1

bamse6311 Tack, var till stor hjälp! ^^ Snygg bild, förresten.🙂

bamse6311
0

Kul att det löste sig och det är ju väldigt lätt hänt att man råkar trycka bort den ena stapeln, oftast den högra.

Nu behöver man ju inte ha tre "fönster/staplar" i GIMP 2.8 utan kan göra allt så att det blir ett fönster precis som det är i Photoshop. Vill du ha det så gör du på samma sätt och går ner i menyn till "Single window mode".
Dock så har jag själv personligen vant mig vid att ha 3 staplar och dom kan man ju också "flytta" på lite som man vill.

Vet inte om du kollat länken till Hofs Gimpskola men där finns en hel del matnyttigt. Nu är den visserligen för GIMP 2.6 men det är inte så väldigt mycket som skiljer.

Bästa hälsningar,
Bertil

lili3337
0

#14 Har kollat lite grann. Var faktist riktigt bra!

bamse6311
0

#15 Visst är den väl även om man också måste kolla andra tutorials.
Precis som jag skrev tidigare så kollar jag ofta videotutorials på youtube när jag vill lära mig något.

Tycker att det är så jäkla praktiskt att ha ett fönster öppet med videoklippet samtidigt som man har sin egen bild i ett annat fönster och kan göra steg för steg som de visar i videotuten.

Btw så är ju även Hofs Gimpskola med videotutar så det var faktiskt med en av hennes videotutar som jag färgade mitt hår rött på bilden jag bifogade tidigare.

Well, på youtube finns hur mycket som helst.

Bifogar en annan bild som jag lekt lite med och den lärde jag mig att leka med på den HÄR Gimpskolan.
(Idag så skulle jag gjort den mycket bättre men det här var en av de första bilderna som jag experimenterade med).

Bästa hälsningar,
Bertil

[walliiz]
0

Jag har råkat trycka ner verktygslådan och därefter stängt av datorn så det funkar inte med hjälp av att återställa som bamse6311 tidigare gett tips på. Fick iaf fram verktygslådan igen, men den är inte som vanligt och när man ska ändra storlek på något så ändras det inte alls. Allting är pyttelitet. HUR GÖR JAG?! ):

bamse6311
0

Förstår inte riktigt hur du menar med pyttelitet.

Har du testat det som man kan göra med alla fönster genom att hålla ner vänster musknapp och sedan i övre eller nedre delen på fönstret dra upp det igen när du har en dubbelriktad pil?

Har du btw startat om datorn och kollat igen?

Det är mycket sällan som GIMP krånglar.

Bästa hälsningar,
Bertil