Redigering eller Foto?
Kopierar den här tråden från Djurfoto och Foto iFokus. Intressant att höra olika åsikter från människor med olika inriktningar.
Har postat några bilder här på hemsidan och skulle vara intressant att höra vilken kategori ni tycker att dom hamnar i, bildredigering eller foto?
Första bilden har jag beskurit, lagt på ett färgfilter och ändrat kontrasten lite.
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Så vackra bilder! 🙂
Jag tycker att de tillhör kategori foto helt klart! :)
Tack Cindy, vad glad jag blir att du gillar dem =D
Fick en kommentar på Foto iFokus som fick mej att inse att jag kanske var lite otydlig med vad jag ville att den här tråden skulle handla om, och eftersom jag är lat kopierar jag svaret jag gav där hit, förhoppningsvis kommer det förtydliga något
Håller själv på med både foto och fotomanipulering, så jag kan känna att linjen mellan Foto och Manipulering blir diffus ibland när man tänker "Den här bilden är bra, men om jag fixar det här och här kanske den blir ännu bättre"
Men om nån vill ge kritik på själva bilderna blir jag glad över det också. 😃
Jodå, jag förstod din fråga.
Ärligt talat så vet jag inte riktigt var gränsen går. Enligt min personliga åsikt så är detta fotokonst.
Men om reglerna är sådana att bilden ska komma direkt ur kameran utan några efterjusteringar så är det ju en annan sak.
Men vad som gäller för tex en utställning i ren fotokonst har jag ingen aning om. Det måste gå att hitta på internet någonstans.
Däremot har jag sett bilder på fotokonst där man har efter redigerat i photoshop.
Men som jag skrev. Enligt min uppfattning så är det fotokonst även om man redigerat i photoshop. Men reglerna kanske säger något annat. Vet tyvärr inte. Jag vet inte ens om det finns några regler.
Här är några intressanta länkar.
Här är en länk på fotokonst
Fotograf Stefan Rosengrens åsikt om fotokonst
Om du kikar på denna länken Naturtrogen fotokonst, så ser man att det här är bilder som INTE kommer direkt ur kameran. Utan de är efterarbetade.
Väldigt intressanta länkar, tack Cindy
Det är nog en ganska "personlig" sak, som cindy säger!
Jag tycker nog att det är fotokonst när man ändrat kontrast, ljus osv, men att när man använt sig av dodge & burn, klonverktyg och så att säga ändrat själva innehållet i bilden blir det bildredigerings konst :)