Ps problem
jag har ett photoshop 11 lagligt köpt.. men när jag redigerar bilder i det så kan jag bara öppna det i just photoshop.. jag kan inte ladda upp bilden på facebook eller liknande sidor..
Vad göra???
spirit of godness spirits of light. protect us from all plight
Sparar du det i PSD filer eller som jpeg?
Vilka format arbetar du med?
Har ingen aning om vilka format man kan ladda upp på FB (har ej FB), men jag skulle kunna tänka mig att PSD format (det man arbetar med i ps) inte funkar. Prova spara om det som jpeg, png, gif (beroende på typ av bild) osv om du inte redan gör det.
PSD PDD stod de på.. ändrade nu till JPG hade helt missat de:$
#2 på fb kan man lägga upp JPG.. Men hade visst missat att man kunde spara i olika format som jag skrev i#3.. men nu fungerar de… ändå tyckte jag att ja kollat alla inställningar… men hade visst missat spara detaljen
Haha :)
finns också 'spara till webb' ofta, det kan hjälpa en del. Bla om du har stora bilder osv
mjo ska kika på de hedanefter=)
Bilden anses ju inte som färdig om man sparar i PSD, PSD formatet sparar bilden i rått format dvs med alla lager, justeringar osv så att man sen kan gå in och ändra. Det är då du sparar det som tex jpeg som alla lager plattas ihop och all onödig info kastas, dvs det som inte syns. Just för att storleken ska gå ner och du kan inte längre göra samma typ av ändringar som du kan med ett PSD format.
Ladda aldrig upp PSD filer på internet!
Ta en kopia av din PSD fil med alla lager och slå ihop lagren på kopian. Ändra sedan storleken till ca 800 px och klicka på "Spara för web"
Sen kan du ladda upp bilden var du vill på nätet.
Menar du inte Elements 11?
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
#9 jo det gör jag … men det är ju ändå photoshop. även om ja glömde elements innan 11
#8 får försöka testa de=) fast brukar lägga upp JPG bilderna på nätet så…
#7 inte grejat med ps så jätte länge kanske 6 månader så inte lärt mig alla format än på det…
Från Photoshop finns en hel hög av olika filer att spara i.
Vill man spara bilden i stort format så väljer man spara som: och JPG, där jag markerat med rött.
Vill man spara något som ska ha genomskinlig baksida så väljer man PNG
Ska man lägga ut bilden på internet så minskar man ner storleken till ca 800 pix och väljer Spara för web.
Men ett litet tips. Ta för vana att alltid spara en kopia av eran PSD fil så att ni har en fil med alla lagren kvar ifall ni vill gå in och göra ändringar.
Det är inte roligt om ni slår ihop alla lager och i efterhand upptäcker en miss i arbetet.
Gör en mapp där ni sparar era PSD filer. Det kan löna sig.
För er som kanske använder GIMP så funkar det på samma sätt som Cindy säger.
Spara i så fall som .xcf fil så kan man alltid gå tillbaka och göra ändringar.
Om man inte blir klar med en bild utan vill fortsätta sedan så spar man den i GIMP alltid som xcf så att man kan gå tillbaka och återuppta bildbehandlingen.
För att publicera en bild på Fb, iFokus, i bloggen osv så sparar jag i JPG eller PNG.
Bästa hälsningar,
Bertil
Bertil spar man i PNG så blir väl filen tyngre än i JPG?
#14 Kan ha fel nu, men ja om man sparar i PNG blir filerna tyngre, men man kan ha transparent bakgrund i PNG filer. JPG lägger samman alla lagrena på en vit/grå bakgrund om jag kommer ihåg rätt
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Ja exakt. Jag skrev om det i mitt inlägg #12 att PNG spar man i om man har transparent bakgrund och vill behålla det vid uppladdning någon annanstans.
Annars kan man spara i JPG vilket också gör filen mindre, vilket är bra.
#16 Ah, har inte läst alla kommentarer, har bara följt den här tråden lite lätt. Kände mej bara så duktig att jag kunde någonting så jag tänkte att jag skulle dela med mej av min visdom 😂
Antar att han använder PNG när han vill ha transparant bakgrund på bilderna. Men nu sitter jag ju bara och svarar åt honom, tror nog att svaren blir bättre om jag låter honom ge dem själv 😂
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
#14 Cindy
Visst blir den tyngre som PNG.
De flesta bilder spar jag i JPG.
De gånger jag sparat i PNG är när jag haft någon bild som jag "skurit ut" antingen med lassot och ville ha den i min blogg utan bakgrund.
Under tiden som jag håller på med bildbehandling så spar jag lite då och då under tiden i xcf så att jag alltid kan öppna bilden och fortsätta där jag var.
Bästa hälsningar,
Bertil