Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 662 ggr
[cookies]
0

Opacitet och färger

Tjena! Har några funderingar angående photoshop.. ;)

(Har tillgång tll CS5 och CS6)

1. Hur redigerar man opacitet i en markering, i ett lager? Alltså om jag har en cykel, och så vill jag bara göra hjulen lite genomskinliga så jag markerar dom, hur fortsätter man sen? :O

2. Om jag vill ändra t.ex. grön i en bild (eller ett lager) till antingen mer nyans eller bara göra den grå. Hur gör man då? För vill BARA ändra det gröna och inget annat :O

Hoppas någon kan svara :)

Cindy-
0

1. Ja jag hade förmodligen använt penseln på mycket låg opacitet och penslat försiktigt på hjulens lagermask tills jag blev nöjd.

Blir det för mycket så är det ju bara att ändra förgrundsfärgen till vitt och pensla fram det igen på lagermasken.

2. Ja du kan ju använda dig av Hue Saturation och peka med pipetten på den gröna färgen. Om den har nyanser så använder du även pipetten med + framför. Sen kan du dra i reglagen tills du får den färg du vill ha.

[cookies]
0

Tack så mycket!!!!!!!!

1an tänkte jag inte ens på! :O använt lagermasker så lite!

Tack så mycket för svaren! Riktigt hjälpfulla!!!! :)

Cindy-
0

Om du använder justeringslager (adjustmentslayer) så kommer det alltid med en lagermask bredvid automatiskt.

Jag använder alltid justeringslager eftersom jag vill kunna göra ändringar lätt och smidigt om jag lägger en ny effekt.