Hjälp! :O

Håll in CTRL +Alt och tryck 1. Du får en markering, invertera den (CTRL+Shift+I), tryck sedan CTRL +J då kopierar du markeringen i ett eget lager. Ställ det lagret på raster.
Lägg till en omvänd lagermask genom att hålla in ALT och trycka på "lägg till lagermask", du får då en svart "ruta" som lägger sig bredvid ditt inverterade markeringslager.
Klicka på den svarta lagermasken och måla fram katten med vit pensel, gör du fel så målar du med svart pensel, var noga i konturerna.
När du målar ser du hur katten blir ljusare, när du är nöjd gör du tre kopior på lagret genom att trycka CTRL+J, sedan får du finjustera, kanske måla bort delar som blivit för ljusa eller måla fram andra delar i bilden som du vill ha ljusare, tex blommorna.
Sen kan du lägga på lite kontrast och öka kurvor något, såhär blev den enligt ovan:

Mvh Ingela
Jag förstår nästan allt.. men vad menar du när du säger "Invertera" ?

Jag var lite trött när jag skrev det där, har justerat texten nu så förstår du nog bättre.
Invertera betyder att vända markeringen, med kommandot CTRL+ALT+1 markerar du upp alla högdagrar i bilden men eftersom du vill jobba med lågdagrarna (skuggorna) så måste du vända markeringen.
Mvh Ingela
okej tack :D

Mackan: Bilden blev alldeles för ljus och kontrastlös.
Ingelah: Den blev jättebra! Härliga kontraster och fint ljus på kissemissen^^

Tack Cattiz! Det där knepet är jättebra till under/överexponerade bilder men det är inte alltid det funkar men nu gjorde det det :)