Färg i dator
Hej
Jag har läst och diskuterat med min kompis förra veckan om färgen.
Och jag har några frågor, kanske smartare människa kan lära mig liten (och alla andar också).
Jag använder sista 2-3 år Nikon D5100 (ja är Nikon-kille).
1. Jag läste i Photoshop magazin en kommentar att han rekommenderar inte plåta med AdobeRGB. Men jag kan välja bara sRGB eller AdobeRGB. Vill inte lägga bilder i hemsidan …jag vill också skriva ut så jag måste använda AdobeRGB Vad tänker ni? Eller kan jag adda t.ex ProPhoto profil i kamera?
(I LR och PS använder jag ProPhoto profil)
2. Om ni redigerar bilder använder ni på skärmen maximal ljusstyrka och kontrast? Jag själv använder ca 80% från maximal. Och min kompis rekommenderar använda 100% (och därför är mina bilder liten för ljus När hon tittar de). Kan verkligen 20% skillnad i ljusstyrka påverka bildkvaliteten så mycket??
Mvh
Inx
1. Låter konstigt, förstår jag inte alls, klart man ska använda adobeRGB (om ens skärm klarar att visa den färgrymden) om det inte är så att man bara ska lägga ut bilderna i befintligt skick på nätet. Bilder som efter behandling ska ut på nätet konverterar man till sRGB
Skärmen ska kalibreras så att den har riktiga färger, ljus och kontrast annars kommer det inte att bli rätt när man skriver ut bilder eller skickar till lab. Också på nätet är det störst chans att andra kan se ens bilder riktigt om man har kalibrerat sin skärm. Nästan alla skärmar är ställda alldeles för högt i ljusstyrka när man får dem.
Värd för Pensionärer