Auschwitz-bilder
Jag såg ett inlägg om helt svartvita bilder, med något litet, färgat.
Kom på att jag har hur många sådana bilder som hällst, men jag vill bara visa dom här…
OBS Om det mot förmodan skulle vara nynazister på den här sidan, snälla, kommentera inte hatiskt!
Foto & redigering av Alice (Icecold Angel)
Photoshop 7.0
Plats: Auschwitz I & Birkenau, i maj 2007
Bildererna är sedan tidigare Publicerade på Deviantart
--> Just denna är från minnesmonumentet i Birkenau och är den första bilden i serien.
(Den skiljer sig lite i tekniken, det är två lager av orginalet, översta på blandningsläget "Täck över", och sedan nyans/mättnat till en gul färg.)
Översättning för dom som ev. inte var godkända i engelska ;)
Obs, lite fritt översatt…
"För att någonsin låta denna plats vara
ett rop av förtvivlan
och en varning till mänskligheten,
Här mördade Nazisterna
Ungefär en och en halv miljon
män, Kvinnor och barn,
mestadels judar,
från olika länder
i Europa.
Auschwitz - Birkenau
1940-1945"

Photoshop 7.0
--> Detta är den andra bilden i Serien
Det är ingången till Mansdelen i Lägret Birkenau.

Photoshop 7.0
Oj, Gud att jag orkar kopiera in den där…
---> Andra bilden, sista från Birkenau
Jag åkte till Koncerntrations lägren med klassen… Jag är väldigt glad att jag följde med dit, för den resan har betytt väldigt mycket för mig.
Vid monumentet i Birkenau (där även minnestavlan i #0 finns) Tände vi i klass en varsitt ljus för att minnas de som dog bara för att de råkade vara i vägen för nazisterna.
Vila i frid.

---> tredje bilden, första från Auschwitz I
Dubbla staket, Taggråd, elstängsel, säkerhets avstånd mellan staketen, säkerhetsavstånd till staketen, vakter dygnet runt…
Det var mer än omöjligt att ta sig ut.
Det sägs att folk tog livet av sig genom att kasta sig in i stängslet.
Om man inte fick infektioner av såren från taggarna, om elen inte hade död på en, då hade vakterna redan sjutigt en.
Det är nog fel sida som jag färglagt… med… även om det var den fångade sidan, så såg den vackare ut. Den är befriad, tillslut.

---> näst sista bilden.
Detta är min favorit bland alla bilderna jag tog. Precis innan så hade våran gudie sett en man, han satt på trappan och rökte.
Gudien sa till mannen, vänligt och bestämt, att detta var ett rökfritt område. Visst, Han fimpade den. Mot husväggen!
Jag mådde så illa av det, att han kunde, på denna plats av alla.
Jag satte inte dit rosen. Men tack den som gjorde det. Tack för att det finns några i den här världen som känner något på denna platsen.

---> Glömde jag säga att detta var en serie av bilder? Denna är den sissta.
Denna plats kallas "the wall of death", eftersom att det var här du sköts till döds som du blivit dömd till döden.
Men nazisterna gjorde det mesta för att få en dömd. En nio år gammal flicka blev stjuten här, anklagade för att "ha spridigt politisk propaganda". Nio år gammal!
Brevid, även om de inte är med på bilden, finns två stycken pålar ner stuckna i marken.
Våran guid berättade att om nazisterna ville, så band de ihop handerna bakom ryggen på de som skulle bli dödsdömda, för att sedan hänga upp armarna i pålen, tills axlarna gick ur led.
Alla som var oförmögna att arbeta, förtjärnade ju inte att leva, så de dömdes direkt till döden.
I bara Birkenau (auschwitz II) dog ungefär en och en halv miljon människor på fem år. Det kan vara fler, eftersom att de flesta papper brändes så snart som möjligt så finns ingen säker siffra.
En människa är en för mycket.
Vad är då Förintelsen?
Vila i frid.

Usch, det är så hemskt… Har aldrig varit där, men känner dom som har det. Men det var fina bilder du hade, sorgsna. Särskilt den där rosen passade att vara i färg när allt annat var svartvittgrått.

Ja, jag är så glad att jag såg den!
Har du sett Schindler's list, föressten? Det var ungefär samma effekt som jag ville få, även om det är svårt att få lite mycket känsla som är i den filmen.
Jag är glad över att ha varit där på plats! det är inte samma sak att bara läsa om det, höra talas om det, att se foton (hm…)!
vackra bilder de säger ja bara …. och såg du ville få fram efekter från schindlers list i inläget ovan , e inte de me han som startade ett företag som han lät judar jobba i och han gjorde typ pannor o sånt ?
#8 det stämmer. han försökte rädda dom genom att få dom att jobba för honom.
den filmen är oerhört vacker,

Schindler ansåg, som så många andra tyskar under, eller innan kriget, att judar var billig och god arbetskraft. Sedan under kriget så drabbades han av samvetskval, alternativt såg hur kriget fortlöpte och fick då darren över sitt eget skinn - och började rädda judar genom sina kontakter med natzihöjdare. De första judarna "räddade" han nog helt enkelt för att det skulle ta lång tid att lära upp nya.
Schindler var långt ifrån den goda människa han framstod som, i filmen, som är vacker, men knappast en sann historia rakt igenom. Men man skall bedömas över sina gärningar, inte över sin person, sägs det.
Väldigt vackra bilder för övrigt, det känns nästan svårt att titta på dem - vilket jag antar är meningen? *tummen upp*
//Zac

Jo, det är helt riktigt. Det gör att jag blir mer faschinerad av honom än många andra "hjältar" från WWII. Även om allting byggde på att han var nazist, så gjorde det att han räddade runt 1100 judar, vare sig om det byggde på egosim eller inte.
Det är då man börjar tro på att världen går att rädda.
"The one who saves one life, saves the world entire", Det säger dom i filmen, och det står på en skylt utanför Schindler's fabrik (Vilken jag också besökte när jag var i polen. Den ligger i Krakow, sorry för att inte vara så exakt, jag sov när jag åkte dit
Har inte publicerat bilderna där ifrån, eftersom att det är en massa folk på dom).
Föressten. Tack för att du skrev så om mina bilder! 
Fina dokubilder fast jag vet inte om jag hellre skulle vilja se dom i sin originaltappning eftersom dom i sigsjälva har ett så starkt dokumentärt värde så behövs inte delar färgas/göras svarvit.
Men det är vad jag tycker, starka & bra bilder överlag!

#13 Gärna det, det är ju din tråd, posta på bara :)
Jag tänker åka ner dit själv, förhoppningsvis i år nångång.

du har gjort ett bra jobb med bilderna och blanda svart/vitt och färg,,fattar inte att detta verkligen har hänt,,, fruktansvärt.
Mycket känsla som förmedlas i bilderna, tycker att kontrasetrna mellan svart/vitt och färg förmedlar känslan som man fick när man såg Schindlers list,,en mycket gripande film.
Jag tycker att det har varit skit starkt av dej att du har publicerad de här bilderna men jag tycker att du skulle ha gjort hela bilden svart vit lr någon annan färg….
Skulle det vara ok att få se en orginal bild på #3: an (självklart med din logga på) och visa ett exemplar??

Nu när jag ändå skriver så…
Jag måste visa er en sak, eller ja, tre bilder till…
Från birkenau, fast jag tror ändå inte att man förstår hur stort det är…
De två översta bilderna, en bild på vakttornet, som vi fick gå upp i… och en bild utav vyn från det tornet…
… Sedan en bild från där trågspåret slutar, på andra sidan anläggningen.
Lägg till att det är flera gånger större i verkligheten än på bild… Och lägg till att det är lika långt (om inte längre) åt alla andra håll. Och Lägg till att nazisterna hade planerat att bygga ut det, tror att det var så att det skulle bli fyra gånger så stort.
Och det här området var bara tänkt till en sak: att ha ihjäl människor.
tack XD

#20 Oj… Du kan få samma bild med en bättre logga om du vill…
Fast du gjorde det ganska bra ändå :O dest ser ut som ett gammalt foto :)
#21 det behövs inte XD
Tack XD