Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 434 ggr
Greeneyye
0

Logotype - vad är tillåtet?

Hej! Nu är det så att jag och en tjej till har startat upp ett UF företag och vi har gjort en logotype! Dock så är vi osäkra på vad som är tillåtet ang. Bilder man tar från nätet och gör om dem, har provat att googla på detta men hittar inte svaren jag söker. Vi har använt en tecknad/animerad figur med vit bakgrund från internet, men vi har suddat bort armarna samt ändrat färgen på figuren och satt in i vår logotype som en av bokstäverna i vårt namn. Det jag undrar nu är, bryter jag mot någon lag? Bilden vi använder oss utav finns lite överallt har vi sett, på en annan persons hemsida, i youtube klipp osv. Så därför har vi inte kunnat hitta någon upphovsman. Sista frågan jag har är, om vi nu inte får använda bilden i vår logga, kan man rita av den och använda den då? Tack på förhand!

Fridaaaa
0

Ni måste fråga ägaren till den, innan ni redigerar osv på den.

Bättre är om ni skapar er en helt egen istället.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Greeneyye
0

Men hittar ingen ägare, sett bilden användas på andra ställen utan någon hänvisning till ägaren

Fridaaaa
1

#2 Ok men då hade jag inte tagit den, eftersom det inte står ägare men inte heller att den är gratis. Är lugnast och bäst anser jag

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bamse6311
0

Det hela handlar om upphovsrätt och man får helt enkelt inte använda en bild eller annat utan tillstånd från den som har upphovsrätten.

http://www.blf.se/category/tips-rad/upphovsratt-copyright/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Verksh%C3%B6jd

Well, hoppas att ni hittar en bild till er logga som ni får lov att använda eller helt enkelt gör en egen bild/logotype.

Bästa hälsningar,
Bertil

beem
2

Det kan stå er dyrt om ni tar en bild utan lov och dessutom gör om den. Försök hitta ägaren till bilden eller gör en egen.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Wraith]
0

Allt som finns på nätet är det copyright på (även om det inte står så), FÖRUTOM de bilder som där det uttryckligen står är fria att använda. Men det är en djungel, för vissa som använder bilden skriver inte varifrån de tagit den och om den är fri för alla.

Om du ska ha bilden till privat bruk så får du ladda ner vad som helst, finns ingen som kan kolla det. Men i ert fall där ni ska använda den i er företagslogga så kan det strula sig om ni publicerar den på något sätt och någon kommer och hävdar att ni använt dennes bild. Att den cirkulerar på nätet är tyvärr ingen garanti att den är "fri". Det är jätte vanligt att folk struntar i copyrightskyddet och oftast händer inget. MEN om det vill sig så så kan det som sagt bli besvärligt. Och värre är det för företag (även för ert UF), den är till för att synas så att säga.

Gör er egen från grunden så slipper ni fundera.