Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettoff-topic
Läst 1517 ggr
Cindy-
9

VAD TYCKER NI?

Jag tycker att det är lite dåligt med bildupplägg här inne. Här har alla chans att publicera sina bilder, och de som vill ha konstruktiv kritik ska få det. Allt för att utvecklas inom området. Och lära sig mer om olika tekniker och sätt att arbeta med bilder.

Det jag mest läser här inne är inlägg där någon behöver hjälp med sin bild. Det är väl egentligen inte det som är meningen med den här sidan. Om någon behöver hjälp ska han/hon naturligtvis få det om någon känner sig manad. Men det ska inte vara överhängande sådana inlägg.

Var inte rädda för att lägga upp era bilder här. Och skriv om ni vill ha kritik på eran bild.

Ni som ger kritik, ge den konstruktivt. Tala om vad ni tycker är bra med bilden och vad ni tycker är mindre bra. Fattas det skuggor tex, eller är det en konstig vinkel på något objekt i bilden. Vad kan förbättras osv osv.

Ni är många medlemmar här som skulle ha väldig nytta och glädje av varandra om ni delade med er av era bilder och era synpunkter.

Skriv gärna och berätta i denna tråden vad ni tycker vi ska göra för att få igång lite mer aktivitet. Vad ni saknar, vad ni skulle tycka vara roligt, tävlingar, eller annat som ni önskar.

Tidigare har vi haft tävlingar, men tyvärr så är det då inte många som deltagit. Varför?

Den här sidan är för er, så vad tycker ni? 🌺

bamse6311
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller absolut med dig Cindy.

En del som visar sina bilder här vill mest ha hjälp med att klona sin bild eller annat.

Det skulle vara trevligt och kul med lite mer "tutorials" om hur man gör i olika bildredigeringsprogram.

Själv så har jag på sajten Ensamhet där det finns 3 bildtrådar försökt visa lite enklare bildbehandling i GIMP.

Bifogar ett skärmklipp på den senaste där jag visade hur man på ett enkelt sätt kan ändra färger, kontrast osv i GIMP.

Bildbehandling är ju väldigt kul och ju mer som vi kan lära varandra dess roligare skulle det vara.

I övrigt så hoppas jag att du får många olika förslag och idéer här på tråden Cindy.

Bästa hälsningar,
Bertil

beem
0

Man skulle kanske ha en nålad rubrik tex 'redigeringshjälp önskas' eller liknande. Då samlade man alla i en tråd. 

Tyvärr drunknar forumet i  önskemål i stil med 'hur ser jag ut i blått hår', 'kan någon ta bort bakgrunden på bilden' osv.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

bamse6311
0

#2 beem

Håller med dig om detta.

Det hade ju inte alls varit fel men en nålad tråd för de som vill ha hjälp med sina bilder.

Bästa hälsningar,
Bertil

Cindy-
0

Tack Bertil! Och tack för tutorialen!

Ja det vore trevligt med lite mer förslag här, och synpunkter om vad ni tycker. 🙂

Cindy-
0

#2 Oj, missade tydligen ditt inlägg beem, sorry.

Ja det kanske är en bra idé. Jag ska höra med Anders vad han tycker om det. 🙂 Men vad jag önskar är att få veta vad vi kan göra för att fler ska våga och vilja publicera sina bilder här. Eller varför så få gör det?

AndersT
1

Jag skapar en tråd för redigeringshjälp och nålar den och tar bort kategorin "Redigerare sökes" eftersom det annars riskerar bli dubbelt…

Kom gärna med ideer till sidan också. Vi ska försöka tillgodose både individuella och bredare önskemål.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

bamse6311
0

#6 AndersT

Jag tror att det där blir riktigt bra med en speciell tråd för de som vill ha hjälp med sina bilder.

Nu får vi bara hoppas att alla de som vill ha hjälp med sina bilder precis som #2 beem nämnde också hittar den tråden.

Några idéer har inte jag personligen några just nu men hoppas att det kommer in många förslag.

Bästa hälsningar,
Bertil

AndersT
0

Vi gör ett försök med att skapa en tråd för redigeringshjälp, så får vi se hur det faller ut…

Det finns en tråd för GIMP, men få guider i den.

För Photoshop:
Moderskeppet har någon videoguide i ämnet (byta himmel) och jag har denna guiden. Oftast går det ju översätta de olika verktygen i båda programmen.

Att byta himmel är inte så svårt, men kan kräva en del trixande i skarven. Tydliga kanter är lättare och följdaktligen är det svårare om det är t ex träd - men det går det också.

Anders
digitaldarkroom

bamse6311
0

#7 AndersT

Tackar så väldigt mycket.

Precis när jag skickat så kom jag på att det ju finns en tråd för GIMP så jag tog bort den frågan i mitt inlägg *s*.

Som jag berättade i det som jag nu raderat så kollade jag en del videotutorials på youtube om just det där med att byta himmel på en bild.

Dock så är det min engelska som är väldigt dålig och dels så går det så jäkla fort i dom där videoklippen så att även om man stoppar klippet så hinner man inte se riktigt hur de gör.

Som du skriver så är det väldigt få guider i tråden GIMP här på sajten.

Skall kolla länken till moderskeppet och se om jag kan få någon hjälp där.

Att klippa ut vare det är med saxen lassot eller trollstaven kan jag men det som det sedan hänger upp sig på är när jag skall få in den nya himmeln på bilden.

Kollar din länk till moderskeppet.

TACKAR också så mycket för svar och hjälp.

Bästa hälsningar,
Bertil

AndersT
0

Länken är till min guide :)

Moderskeppet guide finns bland TV-avsnitten på deras sida om jag minns rätt

Anders
digitaldarkroom

bamse6311
0

#10 AndersT

Sitter just nu och läser din guide.
Skall se hur jag kan få till något liknande i GIMP.

Så jäkla bra med svenska tutorials och även om jag precis börjat läsa din guide så ser jag att den är väldigt pedagogiskt och bra upplagd.

Får som sagt se hur jag kan omsätta detta till GIMP men många funktioner är ju ganska lika på båda programmen.

Tackar än en gång.

Btw så jäkligt BRA bilder i din blogg.

Bästa hälsningar,
Bertil

leemland
0

#11 Är där någon speciell video du har svårt för eller så? I så fall kan jag göra ett försök att översätta de om du vill . :P Det tar kanske lite tid, men jag hjälper gärna :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

bamse6311
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej leemland och TACK så väldigt mycket för ditt vänliga svar.

Det är väl egentligen alla tutorials jag tittar på.
Det går så hiskeligt fort och även om man "stoppar filmen" så hänger jag inte riktigt med och det kan väl även bero på min väldigt dåliga engelska.

Här nedan en av alla du totorials jag tittat på.

Jag vet som sagt hur man klipper ut en del av en bild med både saxen, lassot samt den magiska trollstaven.

Dock så kommer jag inte hela vägen fram när jag klippt ut och skall lägga till den nya himmeln.

Fattar helt enkelt inte hur de gör och hänger inte med!

Finaste hälsningar,
Bertil

thenewbreed
0

ja alltså varför jag inte lägger ut så mycket här är pga copyright. Jag orkar oftast inte leta upp referenser och sånt när jag är klar, eller så lånar jag bilder som inte är tillåtna att 'dela med sig av'.

Jag kanske borde bli bättre på att hitta bilder som jag får använda istället då, men ja det är ju fr'mst den anledningen till varför jag inte lägger upp så mycket mer ;o

Medarbetare på bildredigering! :)

Cindy-
0

Ja nu fattar jag inte alls hur GIMP fungerar. Men den här tutorialen verkar inte så svårt. Har du provat den Bertil?

Byta himmel i Gimp

Cindy-
0

#14 Okey, ja det är ju inte bra att lägga ut bilder där man använt otillåtna bilder.

Men om du får för dig att använda riktiga stockbilder (som det finns en uppsjö av) så vore det roligt om du publicerade några 🙂

Cindy-
0

Tack Anders för att du skapade tråden för Redigeringshjälp 🙂

bamse6311
0

#15 Cindy

Tackar så väldigt mycket för länken.
Jo, jag har testat den men kommer inte hela vägen där heller.

Faktum är att Senior Net Gimpkurs var en av de första av de Gimpkurser på svenska som jag hittade när jag googlade och nu har i mina favoriter.

Well, nu är jag ju gammal gubbe 😃och bor ju dessutom i Helsingborg så man skulle kanske kolla upp om den där Gimp-kursen fortfarande finns irl 🙂

Tackar än en gången för länken och jag skall väl så småningom kan fixa till det där med att byta himmeln *skrattar*.

Som sagt så har jag inga problem med att klippa ut en bild och inte heller att göra bakgrunden enfärgad.

Det här med himmeln borde vara ungefär samma teknik men som sagt så någonstans på vägen kommer jag fel 😂.

Bifogade bild på min son har jag visat tidigare.
Den är tagen med en enkel mobil så bakrunden var helt skarp.

"Klippte" alltså ut sonen och gjorde sedan bakgrunden oskarp.
Inbillar mig att "tekniken" att lägga till en bakgrund (himmel) på en bild borde vara något liknande och som sagt så har jag inga problem med att klippa ut i en bild och göra bakgrunden enfärgad.

Well som sagt, fixar säkert till det på något sätt och ber att få tacka ALLA som svarat och hjälpt mig här på tråden.

Bästa hälsningar,
Bertil

Cindy-
1

Fin bild!

Ja jag känner inte till GIMP över huvudtaget, men det är ju tråkigt att det inte fungerar när du ska byta bakgrund. Det är ju ändå något man nästan alltid gör. ja i allafall ofta. I allafall jag haha 😃

bamse6311
0

#19 Cindy.
Tackar, men det är ju sonens förtjänst att bilden blev som den blev 🙂

@Alla

Ja det är väldigt underligt att jag inte riktigt kan räkna ut var det är som jag gör fel 😃.

Nåväl, nu har jag fått lite länkar här på tråden och skall kolla Gimpkurs - Helsingborg igen samt se om jag kan översätta AndersT:s förträffliga tutorial till GIMP.

Det konstiga är att jag kan ändra färg på bakgrunden på bilder och det borde ju vara något liknande som man gör.

Gjorde här en liten snabb grej på samma bild som tidigare genom att ändra färg på bakgrunden och lägga till lite fake-moln 😂

Tänkte på det att i headern på min blogg så har jag en egen tagen bild på en himmel där jag lagt in en bild på mig själv men det är kanske inte heller riktig samma sak.

Bert att få TACKA er alla som hjälpt mig med tips och råd samt länkar till olika tutorials här på tråden.

Well, bifogar fejkade bilden som jag lite snabbt fixade till, men det är liksom inte ändå samma sak *skrattar*.

Bästa hälsningar,
Bertil

leemland
0

#20 Nu har jag gjort en översättning av videon du skickade :P HÄR är den :) Hoppas du förstår , annars så bara fråga! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

bamse6311
0

#21 leemland

Tackar så väldigt mycket.

Såg precis din utmärkta och pedagogiska tutorial på tråden du gjort.
Tackar också för det jobb som du har lagt ner på din tutorial.

Skall leta fram en lämplig bild och testa direkt imorgon och förhoppningsvis så kan jag äntligen reda ut det här 😃

Ber att få återkomma med en bild när jag äntligen efter så här lång tid rett ut det här 🙂

Tackar än en gång.

Bästa hälsningar,
Bertil

Cindy-
0

Tråkigt att det är så få som "tycker till" Länken har lästs 402 ggr, men inte ens en handfull har skrivit något.

Så kom gärna med fler synpunkter.

Odd
0

Håller inte på med så mycket bildredigering längre, förutom enkel foto redigering.

Är mest medlem här på hemsidan eftersom jag tycker att det är intressant att se vad andra människor gör, eller för att få hjälp med någonting jag inte kan lista ut själv.

Skulle kanske vara intressant med fler tutorials? Vet att det är många människor som kommer hit och frågar om hjälp om samma saker, t.ex klona, skärpa, kontrast, färger o.s.v, kanske skulle vara praktiskt att göra tutorials på dessa saker så fler människor kan lära sig det och bli mer intresserade i bildredigering.

Jag tycker att det är synd att sidan har blivit så tom. Kommer ihåg när jag var medlem på iFokus för första gången, tror att jag var runt 12-14, då brukade det vara en redigerings tävling varje månad där ni lade upp olika bilder som man skulle redigera ihop på ett snyggt sätt med olika teman varje omgång, eller så skulle man göra en egen redigering med sina egna bilder. Har fortfarande kvar bilden jag vann med som ni skrev ut som pris, den sitter uppramad nere i hallen 😃

Tyvärr är nog aktiviteten alldeles för låg nu för tiden för att hitta på något sådant igen, vet att jag antagligen inte kommer kunna vara med särskilt ofta 😕

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

AndersT
1

#24 Vi har försökt med  månadstävlingar i några omgångar och det har inte varit tillräckligt med bidrag. Skulle det finnas tillräckligt många intresserade, så är jag den förste att starta upp en tävling i den formen. Vi har enstaka tävlingar, även om det är ett tag sedan vi hade det.

Tutorials/guider finns det en hel del av och det är svårt att veta hur uppskattade de är eftersom det är få kommentarer eller frågor omkring dem. Basguider finns också en hel del (men de kanske inte hittas?) och om frågan dyker i i någon tråd brukar vi hänvisa till en specifik guide, antingen här eller någon annan sida på nätet.

Det man kan göra mer av är att kommentera varandras bilder. Det finns en rimlig möjlighet att om man får kommentarer så ökar det det egna intresset och man lägger ut fler bilder.

Ovanstående kan verka som ett försvarstal, men det är det inte, det är ni medlemmar som i slutändan skapar siten och fyller den med innehåll. Vi försöker svara upp till önskemål och kommer ibland med egna ideer, även om det är lite si och så med dem för tillfället.

Anders
digitaldarkroom

Annisangel
0

Det var länge sen jag var härinne, men jag håller inte på så mycket vid datorn längre när min dotter är 3 år och inte stilla på samma ställe länge nej… 😂

Men det skulle vara så kul att börja med lite redigering igen, men nu blir det bara småstunder och oftast har jag annat att göra då än att sitta vid datorn… Städa och plocka…. Men jag tänker på er massor ska ni veta och hoppas att ni får lite liv i forumet igen!! Det ser bra ut som det är nu tycker jag!! 🌺

Kramkram

Många Goa Kramar

Annisangel

Cindy-
1

#26 Jag har full förståelse för att du inte har tid att sitta framför datorn i samma utsträckning med en liten 3-åring. :)

Kul i allafall att du kikade in och skrev. Du är alltid välkommen när du får tid och lust. 🌺

Annisangel
0

#27 Söt du är Cindy!! Jag kommer tillbaka så småningom!

Många Goa Kramar

Annisangel

Cindy-
0