Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikett: artiklar-tips-tricks
Läst 1299 ggr
LovePoppy
0

Nybörjare - Vill komma igång!

Hej! :)

Tycker det här med att redigera bilder verkar väldigt roligt! Finns sååå mycket på denna sida så vet inte vart jag ska börja.

Vilket program redigerar ni i?

Vad är bra att börja med när man är ny inom detta?

Vad är viktigt att tänka på när man redigerar?

Andra Tips tas tacksamt emot! :)

Hoppas någon vill hjälpa mig komma igång! :D

AndersT
0

Photoshop är nog det vanligaste programmet, det finns i två varianter, dels ett avancerat, dels ett mindre avancerat som heter Photoshop Elements. Båda kostar pengar, Photoshop Elements kostar cirka 900 kronor, menn också finns att pröva i 30 dagar. Stora Photoshop finns bara att köpa som månadsprenumeration. Jag tror det också kan vara något billigare om man är student.

Vanligaste programmet bland gratis bildbehandlingsprogram är GIMP som är ett kraftfullt program som kan liknas vid Photoshop med vissa begränsningar.

Tredje varianten är bildredigering online. (En del av länkarna funkar troligen inte längre ). Det finns ganska avancerade editorer online och det kan vara svårt att välja vilken man vill använda. En som är rimligt enkel är pixlr.

All bildbehandling utgår från grunder om justering av färg, ljus och kontraster och arbete med dessa verktyg och verktyg som underlättar detta arbete ibland som till exempel markeringar eller masker. Sedan går det att bli hur avancerad som helst. Se det hela som en process, där man börjar med grunderna och sedan bygger på sin kunskap undan för undan.

Alla program funkar snarlikt, oavsett kategori ovan. Det bästa sättet att komma in i bildbehandlingsvärlden är att lära sig ett program från grunden, vilket kräver några timmars grundarbete med att sätta sig in i hur programmen funkar.

Vilket program man ska börja med beror rimligen på en av två eller båda sakerna. Pengar och vad man vill med sitt bildbehandlingsarbete. En rimlig början är GIMP eller Photoshop Elements. Det sistnämnda kan du alltså testa i 30 dagar.

Photoshop lär du dig här eller här. För GIMP finns guider på deras sida.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

bigg_martin
0

Hej LovePoppy,

precis som Anders säger så är det dessa man brukar rekommendera. Men jag hittade en gratisapp som verkar mycket lovande som heter LightZone. Påminner mycket om Adobe LightRoom som är ganska enkel att börja med, men när jag säger enkel så är det en övedrift för alla dessa, ingen av dem är intuitivt enkel att förstå men när man har kommit över första tröskeln så ser man hur det är upplagt och förstår sedan hur det andra tekniker fungerar. Det finns en masa videor på Youtube för alla dessa som rekommenderas. Kolla också Moderskeppet.se gratis videos, där kan man lära sig mycket av det basala samt att du kan se alla deras kurser för 99:- per månad. En guldgruva för alla rycker jag. 

Länken till LightZone är :http://www.lightzoneproject.org/user

Lycka till

Martin

LovePoppy
0

Åh, Tack så mycket för era tips! :D Ska bli riktigt kul! :D

bamse6311
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Personligen så använder jag Gimp och trivs väldigt bra med det.

Lägger man sedan till G`MIC plug-in samt Script-Fu och de penslar som man vill så får man ett jäkligt bra bildbehandlingsprogram.

Det kan i början tyckas att instegströskeln kan vara något hög men det finns bra svenska Gimp-skolor och på youtube finns hur mycket tutorials som helst.

Om du fastnar för att testa GIMP så hör gärna av dig igen så kan jag länka några bra svenska Gimp-skolor

Bifogar en liten bild som jag satt och lekte fram för någon vecka sedan.

Bästa hälsningar,
Bertil