Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettartiklar-tips-tricks
Läst 1483 ggr
julia-saga
0

Ljusa upp bilder

Hej!

Är trött på mina orginalbilder osv. Hur gör ni era bilder "ljusa"? Mvh!

Cindy-
1

Om jag ska ljusa upp bilder så gör jag det med nivåer eller kurvor.

Krusing
0

Det allra bästa du kan göra för att förbättra ljuset i dina bilder är att alltid fotografera i RAW-format, där du i efterhand kan gå in och ändra exponering osv. Men för att kunna göra detta behövs att din kamera stödjer formatet, och observera att det är ett format som tar upp ganska mycket utrymme på minneskort etc.

För att sedan redigera dina RAW-bilder behöver du ett program som tillåter formatet. Personligen använder jag Photoshop CS6 med RAW plugin (har du Photoshop kan du hämta tillägget gratis på Adobes hemsida). Använder du en annan version av Photoshop kan du kolla i Adobes lista över vilket tillägg du behöver och vilka kameramodeller det stödjer. Alla kameror sparar i olika versioner av RAW, och att ett program stödjer RAW från en kamera betyder inte att du kan använda RAW från en annan modell.

Ett annat bra program för att justera ljuset i dina bilder är Adobe Lightroom, fungerar efter samma princip som RAW plugin till Photoshop men innehåller så många fler funktioner.

Har du redan sparat bilder som du i efterhand vill gå in och justera ljuset på i JPEG eller liknande format, kan du som #1 skriver använda dig av (i Photoshop) kurvor och nivåer. Du kan också ändra shadow/highlights och HDR ton i efterhand, men var försiktig så att du inte förstör bilden med över/undertoning.

Lycka till!

leemland
1

Ett annat program, som dessutom är gratis, är RawTherapee och de tar så klart RAW bilder :P 

Men vad vill du egentligen ha ut av din fråga? Menar du att du redigera bilderna eller du vill göra bilderna ljusare direkt i kameran ?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/