Bildspel med musik?
Kan man få tips hur man skapar bildspel (el video!) kompad till musik?
(för att dela på typ fb, hemsida el dy.)
Tack för tips och råd!
(har inga avancerad program, bara standard)

Om du har Mac så finns det inbyggt i programmet iPhoto.
För PC verkar Google hitta en massa alternativ …
http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=bildspel+med+musik&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Om du PC borde du ha Windows Moviemaker. Där är det busenkelt. Du importerar de bilder (eller video) du vill ha till programmet från datorn och klickar på knappen Automovie. Sedan väljer du de effekter du vill ha, vilken musik och vad du skall ha för titel på filmen. Därefter klickar du på skapa automovie och din film är klar.
Om du skall publicera filmen på nätet bör du tänka på att kolla upp upphovsrättigheter för musiken (om du inte gör egen) även om du använder egna bilder/egeninspelad video. Jag vet faktiskt inte vad som gäller på t ex Facebook men om du har en egen hemsida måste du köpa rättigheter (t ex via STIM eller liknande) för den musik du publicerar. Det kan tyvärr bli både obehagligt och kostsamt att inte kolla upp sådant.
Tillägg:
Ett tips är att söka på nätet efter s k upphovsrättsfri musik eller royalty free music. Det finns både helt gratis eller för en ganska låg kostnad. Det kan t ex vara musik där upphovsrätten "gått ut" (oftast klassisk musik) och sedan spelats och spelats in av människor som delar med sig av sin upphovsrätt (d v s inspelningen) eller musik som är komponerad och inspelad på samma sätt. Ibland vill de att man talar om eller länkar till var man fått musiken från, ungefär som med stockfoton, och det kan man ju kosta på sig. 😉
En hel del av musiken är faktiskt helt ok även om man kanske inte finner just sin favoritlåt eller det senaste på topplistan. 🙂
Var bara noga med att kolla upp att musiken verkligen är fri.
Tackar för svaren! Både #1 och #2, Min sambo har IMac, jag har pc får kolla upp moviemaker! tack för tipsen igen..:)