Ändra himmel i Gimp.
Börja med att öppna bilden du ska använda.
Sen trycker du på luddigt markeringsverktyg, de ser ut som ett litet trollspö. Tryck sedan på himlen. Gå sedan upp i menyraden och tryck in på markera-inventera, gå sedan in på markera-flytande.
Högerklicka sedan på det flytande lagret tryck på Till nytt lager.
Nästa steg är att öppna bilden som du vill byta himlen mot. Men du ska öppna den som lager. Arkiv-Öppna som lager. Du kan nu välja om du skulle vilja ändra bilden på något sätt, det vill säga flytta den, förstora den osv. Det görs med hjälp av skalningsverktyget.
Nästa steg blir att flytta det flytande lagret uppåt.(bild 3) Då drar man helt enkelt upp det flytande lagret så de blir överst.
Det sista steget blir att förankra alla bilderna. (om man nu känner sig klar) Då högerklickar man på det översta av lagrena (troligtvis det flytande lagret) och trycker på Platta ut bilden. Sen är man klar. Glöm inte spara din bild och lycka till :)
Översatt från denna länken: http://www.youtube.com/watch?v=WaTdcZjgoL0
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Bild 2
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Bild 3
/ J
Resultatet.
Bilderna är mina!
Jag ber om ursäkt för att jag fått dela upp bilderna så här, jag vet inte om/hur man får alla i samma inlägg. Och det är första gången jag gör detta så förlåt om de inte är jättesnyggt :P
/ J
@ leemland
Tackar så väldigt mycket för din riktigt pedagogiska tutorial och för det jobb som du har lagt ner på den.
Skall testa och se om jag äntligen kan reda ut det här 😃
Jag skall testa det här direkt i morgon och har bokmärkt tråden så att jag enkelt kan hitta den igen.
TACKAR så väldigt mycket leemland och återkommer med bild när jag rett ur det här 🙂.
Bästa hälsningar,
Bertil
Så lite så :) Alltid kul att kunna hjälpa :) Hoppas nu du förstår(jag kan fumla till de lite ibland) och klarar av de :P
Ja visa gärna din bild när du är klar! :)
/ J
Thanks Thansk Thanks leemland.
Nu äntligen så har jag tack vare din tut kommit på det.
Den här bilden blev inte riktigt bra men får nog kanske använda saxen för att klippa ut den lite bättre.
Dock så kom jag äntligen på hur man skall göra tack vare din pedagogiska utförliga tutorial.
Fantastsikt att äntligen kunnat ha komma på det efter alla tutar som jag här läst samt sett på youtube.
Tänkte att jag tar en bild där himmeln egentligen alltid året runt är lika oskyldigt blå (som ögon när barnen är små) och lägger till en riktigt dramatisk himmel.
Som sagt var så blev det här försöket inte riktigt 100 % och tror att jag behöver använda saxen eller lassot för att få allt lite mera exakt.
DOCK, så själva tekniken har jag äntligen äntligen fått grepp om.
Tackar återigen så enormt mycket precis som jag tackar ALLA som även i den andra tråden har gett mig länkar till olika tutorials.
Finaste hälsningar,
Bertil
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så här ser bilden ut i original och där är alltså himmeln alltid lika oskyldigt blå (som ögon när barnen är små).
Faktum är att om det regnar här i El Dahar tre dagar på ett år så är det väldigt ovanligt.
Därför så vilken dag på året så ser alltid himmeln så här oskyldigt blå ut.
Aldrig ett enda litet moln så det var därför som jag valde denna bild.
Bästa hälsningar,
Bertil
Vad kul att du lyckades :) Satt själv och testade idag igen (mest för att inte glömma bort de) :P Alltid kul att kunna hjälpa :) Hoppas fler får hjälp av den :P
När jag satt och pillade med de idag märkte jag att om man håller inne Shift knappen(den under caps lock) så kan man faktiskt markera flera ställen på bilden. Då blir hela himlen(om de nu är den man ska byta ut) ändrad. :P
Han i videon som jag skrev av sa också att man kunde använda en annan ikon än trollspöt, har inte testat de själv men de ska man kanske göra :P
Än en gång, Tack de är alltid kul att kunna hjälpa och att det uppskattas :)
/ J
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#8 leemland
Hej igen och återigen ett stort TACK.
Jo, jag höll nere shift medan jag klippte ut det här men ändå så blev inte riktigt allt markerat.
Det beror nog på hur "vågrät" som himmeln är på bilden.
I mitt fall så är det ju hus i olika höjd och en massa detaljer samt den där höga stolpen som sticker upp.
Skall testa imorgon med att klippa ut med "saxen" eller "lassot" även om det kan vara ganska mycket pilligare.
Hur som helst leemland så var det själva tekniken med att få den där andra himmeln på plats som jag inte hade begripit mig på.
TACK vare DIG leemland, så vet jag det nu!!!!
Tackar så väldigt mycket än en gång och visst så är det kul så fort man kan lära sig nya saker om bildbehandling.
Sedan så kan man ju även göra sådana här "enkla" saker som bifogade bild på mig själv GIMP.
En sådan här redigering är i det närmsta "självverkande" och den har jag gjort med ett filter i G`MIC som jag laddade ner och installerade i GIMP 2.8 -- plugins.
Finns en jäkla massa man kan göra där
(Man får det alltså som en zipfil som man öppnar och markerar innehållet samt kopierar och sedan så skall man gå in på GIMP och för min del så ligger det under Användare/User där det bara är att klicka sig fram till "plug-ins" och öppna den mappen samt klistra in.
Sedan så har jag även lagt in Script-Fu där det också finns mycket man kan göra.
Hur man installerar den, se bifogade videotutorial.
Återigen leemland så ett STORT TACK för din fantastiska och mycket pedagogiska om att byta ut himmel på en bild.
Finaste hälsningar,
Bertil
De va så lite så bamse6311 :) Som sagt: alltid kul att kunna hjälpa. Kanske har du fler videos du vill ha översatta? :P haha.
Ja man lär sig alltid något nytt :P Testa också att använda den "färgväljaren"(brevid trollspöt på bilderna) kanske lyckas du då. De vet man ju aldrig:P
Det där med G´MIC och Skript-fu får jag inte rätt på alls. Vet inte var det går fel :/ Får kanske kolla igenom videon du skicka :P
Ha en trevlig helg :)
/ J
#10 leemland
Har inte hunnit redigera på några dagar.
Testade nu idag igen och nu går det riktigt smidigt.
leemland, måste säga att din tutorial är den mest pedagogiska och bästa samt lättaste att lära sig från av alla de tutorials som jag kollat.
Inte förrän jag läste din tut så fick jag riktigt grepp om hur man gör.
Att du inte lägger in den under "Gimp" här på sajten Bildbehandling?
Angående Script-Fu så tog det mig också en tid innan jag fattade hur man får in den i GIMP.
Båda dessa får man alltså som Zipfiler.
Man öppnar dem och kopierar allt i dem.
Sedan så öppnar man mappen GIMP 2.8 som i mitt fall ligger under användare.
Well visar ett skärmklipp som visar.
Hör av dig om det är mer om detta som du vill veta.
Gimp blir lite mer fullständig med dessa tillägg.
Bästa hälsningar,
Bertil
Här bilden som jag nu precis ändrade himmel på.
Den är tagen en väldigt grå och mulen höstdag med många tunga mörka moln så jag ville få lite mer sommarhimmel.
Tycker själv att den blev bra men glömde nog nu när jag tänker efter att platta ut bilden *skrattar* så jag får göra en ny men då kan jag ju lägga in en annan himmel i den.
TACK återigen leemland för all hjälp och din helst suveräna tutorial.
Finaste hälsningar,
Bertil
#11 Kul att de uppskattas :) Jag försökte göra det så lätt som möjligt så även nybörjare klarar de :P De va faktiskt rätt kul att göra de :)
Hur menar du med lägga den under GIMP? Den är i kategorin GIMP redan :P
Ja visst blir de lättare när man gjort de några gånger :P
Jag får försöka med dom skripten och så en annan gång. Jag fick inte ens de som zipfil :/ Får som sagt pilla med de en annan gång..
#12 Den bilden blev ju bra:)
Du kanske ska försöka gör himlen lite oskarp som skogen, går de kanske?
/ J
/ J
#13 - 14 leemland
Ja, den ligger ju under kategorin GIMP, så dum jag är *skrattar*.
Hade helt enkelt inte kollat 😃
Jovisst så borde man kunna göra himmeln oskarp på något sätt.
Antingen så kan man ju göra det redan innan man lägger in den i bilden eller kanske också när precis när man klippt in den i bilden.
Tyckte faktiskt själv också att bilden såg lite "konstig" ut men kunde inte sätta tummen på riktigt vad det var.
Med en oskarp himmel så kommer den ju att flyta ihop med bakgrunden på ett helt annat sätt.
TACKAR så väldigt mycket för påpekandet, jag hade faktiskt aldrig själv kommit på det!
Återkommer med bild när jag testat hur jag kan göra.
Angående Script-Fu så hade jag idag användning för det när jag gjorde bifogade bild.
Nu har bifogade bild inget som helst med att ändra himmel att göra men hoppas att du inte tycker att det är OT?
Det är mest med tanke på det där Script-Fu som jag kan rekommendera precis som G´MIC.
Angående G´MIC så var det ett tips jag såg när jag kollade Kameratrollets Gimp-kurs.
Bästa hälsningar,
Bertil
#15 Jag har sett att du i några andra trådar tagit upp att du vill ha fler tutorials till GIMP. Skicka ett PM till mig här och länka till de videos du vill ha "översatta" så kan jag se om jag klarar av att göra något åt de :P
*Edit: Jag har nu lyckats få in script-fu i mitt GIMP och chockerande nog finns nu också g'mic där :P TACK :D
/ J
Hej igen leemland.
Fint att du fick in både script-fu och g´mic i GIMP.
Har inte några frågor om GIMP just nu då jag inte har redigerat nämnvärt på ett tag.
Tänkte på det att du kanske skulle kunna göra en egen liten (eller stor) Gimp-skola i en "nålad" tråd utifrån dina egna erfarenheter och kunskaper i GIMP.
Då skulle jag kunna föreslå att du börjar med till exempel verktygen och visar hur de används och vad de kan användas till.
Tror att det kanske skulle vara många som skulle tycka om en sådan.
Man ser ju ofta på trådar här hur medlemmar frågar om olika bildbehandlingsprogram.
När man precis har installerat GIMP så kan jag tänka mig att en del kanske blir lite förskräckta över att instegströskeln verkar så hög och därför kanske inte utforskar GIMP ordentligt.
Nåväl leemland, det där var bara ett litet förslag.
Har du använt script-fu eller g´mic och vad tycker du om de båda?
Bifogar en bild på en från början röd ros som jag förändrade lite i script-fu.
Bästa hälsningar,
Bertil
Hejsan bamse6311.
Tack för förslaget :) Ska se över om jag kan få ihop något enkelt med grunderna , dock är jag inte så jätteinsatt i det själv :P Men de kan ju vara lärorikt för mig också :P
Ska försöka få ihop något på söndag eller nästa vecka :)
Nja, jag har kollat igenom nästan alla på script-fu och testat en-två gånger(men inte sparat något :P). Men får ofta upp felmeddelande så jag blir lite irriterad :P
G'mic har jag också bara testat en gång. De va jag inte så "imponerad" av, men en kul sak om man håller på mycket med texter :)
Fin bild förresten
/ J
#28 leemland
Kul om du får ihop en Gimp-skola med grunderna inom GIMP.
Bra också om den kan ligga som en "nålad tråd".
Som jag skrev tidigare så läser man ju ofta inlägg från medlemmar som vill veta mer om olika bildbehandlingsprogram.
Ofta hänvisas de antingen till PS eller GIMP och som sagt så när man första gången har installerat GIMP så kan den verka ha en väldigt hög instegströskel så en del bestämmer sig kanske för att använda enklare program som verkar lite enklare.
Dock så är ju GIMP väldigt enkelt att hantera för de vanligaste funktionerna som att beskära en bild, skala den, förändra vitbalans färger och kontrast, lägga in text i bilden, göra en vattenstämpel osv osv.
Angående Script-Fu så kul att du kommit igång med det.
Jag har också fått några sådana felmeddelande men tycker inte att det är så ofta utan att det mesta funkar bra.
Vad det gäller G´MIC så har jag gjort bifogad bild i den.
Det är egentligen bara en enkel mobilbild av mig själv som en kompis tog när vi var på en rockklubb och jag gjorde några olika enkla förändringar i G`MIC.
Finaste hälsningar,
Bertil