Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikett: photoshop-elements
Läst 2284 ggr
Madde
0

hur får man till snygga ramar??

Sitter nu här och undrar hur man får till det snabbt och lätt.

För tillfället har jag bara Photoshop Elements 2.0.

Alla tips är uppskattade. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Abico
0

Jag har ju visserligen inte elements, men i Adobe Photoshop CS2 finns det flera enkla sätt. Jag tar det jag tycker är snabbast av dom, det ska nog funka i elements också.
1. Ta upp en bild, tryck "Ctrl + A" då bör bilden bli markerad, därefter går du in på Edit sedan på Stroke… där väljer du "width" och "color" och tryck OK. Tada.

Kram Hanna

Hanna 

IngelaS
0

Beror på vad du vill ha för slags ram, finns massa olika sätt.

Sen vet jag inte vad du har för funktioner i elements

Dom här har jag gjort i snabbmaskläge, har du den funktionen?

Madde
0

Hmm var hittar man snabbmaskläge??? Vet ja bara var jag ska leta så kan jag kolla runt lite. =)

GunnarE
0

#3 snabbtangent Q eller artikeln "markera i snabbmaskläge"

Alberta
0

Madde - ett enkelt sätt i Element 2.o är att använda Effekter > Bildrutor.  Där finns några ramar att välja på.

Madde
0

ok då ska jag testa era förslag. =) Tack så jättemycket.

AndersT
0

Läs tutorials - det är bästa sättet att lära sig. Men ett enkelt sätt att göra en enkel ram är att fylla ett lager med vitt, ställa den på "color burn", sedan fylla den med en svart kantlinje, gå till gå till "select/color range", markera den vita färgen, klicka på ok och sedan backstegstangenten - sedan har du en svart ram

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

GunnarE
0

Eller under fliken bild-utöka arbetsyta-välj färg

IngelaS
0

eller dra upp en markering runt bilden med rektangulär markeringsram, vänd markeringen, gå till redigera/fyllning och välj lämplig färg. klart! :)

Achatina
0

Har också elements 2.0 men brukar aldrig göra ramar och sånt runt bilderna. Men prövade lite nu, förvisso blev det inte jätte snyggt men det var iaf lätt x'D

Öppnade vald bild. Tog sen på Effekter som bör finnas i ena hörnet av photoshopfönstret (annars kan man dra dem dit så de stannar där… men ehm) och sen välja någon av Bildrutorna. Om vilket det kommer, rutorna har fel färg kan man bara öka kontrasten på de ramarna (som bör ligga i ett annat lager) tills de blir helt svarta eller vita lr whatever..

Achatina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fast…. Nu kom jag på hur man gjorde en ram iaf x'D Gör som det stått tidigare…

1. Öppna bild
2. Klicka på effekter
3. Välj "bildrutor"
4. Välj bildrutan som är blå (den heter något med förgrunsfärg)

Och jo förgrundsfärgen bör vara svart, om man vill ha en svart ram. Efter några sekunder har bilden en ram. Som iofs inte är jätte het…

Achatina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Då är det kanske lättare att göra ett helt nytt lager, färga det typ svart och sen skära ut formen man vill ha och ta suddet (som tar bort alla -hela- färger (läge tre i elements 2.0)). Så är det iaf något liknande en ram.. Btw kom jag på att man kan ta ludd på markeringen också.. Fast då kan det se knäppt ut också kom jag på sen xD Men slutresultatet för det exemplet blev den bifogade. [la till en lagerstil på det svarta också].