Genomgång av verktygslådan i Gimp
Jag blev ombedd att göra tutorial i GIMP och började därför med verktygslådan. Det blev totalt 5 delar. Jag kommer posta alla i detta inlägg och i min blogg som jag kommer länka till varje del. Hoppas ni kommer få nytta av den :)
GRUNDERNA I GIMP, markeringsverktyg
1 Rektangelmarkeringsverktyg, det vill säga att det blir rektanglar när man markerar.
2 Kallas Elliptiskt markeringsverktyg, man kan säga att det utgår från en cirkel när man markerar.
3 Fri markering, med denna markerar du precis hur du vill på din bild.
4 Luddigt markeringsverktyg, detta markerar en sammanhängande region baserat på färg. (se min tutorial om att ändra himmel i Gimp)
5 Markera efter färg-verktyg, denna markeringen går efter färg. Du klickar helt enkelt på en färg i din bild och då blir alla områden med samma/liknande färg markerat.
6 Saxmarkeringsverktyg, markerar figurer med intelligent kantpassning. Man gör en egen fri markering, var noga med att sammanfoga! Klicka sedan i bilden, och efter det kan du flytta det du markerat eller ändra färg om du så vill. (bifogar en till bild där jag bytt färgen extremt på bilden.)
7 Förgrundsmarkering, markerar en region som innehåller förgrundsobjekt. Jag själv förstår mig inte på detta verktyg efter flera försök, så om ni inte hittar en tutorial som använder den- Strunta I den!
8 Slingverktyg, med detta verktyget gör du markeringar som går att flytta i efterhand. Lätt att använda om man ska ändra tex håret på någon.
http://leemland.blogg.se/2013/october/genomgang-av-verktygsladan.html#comment
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Lägg gärna in denna braiga tut på Foto också! 🙂
/Désirée
6 . Saxmarkeringsverktyget
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/

Bra initiativ!!!
Om du vill kan jag lägga detta som en artikel istället för att ha det som ett inlägg. Fast då behöver jag få ditt materiel skickat till mig.
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
#3 Om du vill så får du gärna göra de som en artikel. Ska jag skicka allt i PM eller? :)
#1 Det kan jag göra om de är "lönt" där inne :P
/ J

Jag skriver ett PM
Anders
digitaldarkroom
Klart det är lönt där också! Jag gör ofta så att jag publicerar mina artiklar på flera olika sajter 🙂
/Désirée

Se denna länk för resten av materielet
Anders
digitaldarkroom
Riktigt bra leemland.
Du har ju tidigare hjälpt mig med tutorialen om hur man ändrar himmel i GIMP och den var väldigt pedagogisk och lätt att förstå och följa.
Hoppas på fler tutorials.
Man ser ju medlemmar här på "bildbehandling" som frågar om hjälp med att redigera en bild, ofta handlar det om att klona bort något men även andra redigeringar som de vill ha hjälp med.
Tror att många av dem skulle uppskatta att börja "jobba" i GIMP.
I början när man installerat GIMP så kan det ju synas ha en hög instegströskel men efterhand som man lär sig det så blir det roligare och roligare.
Med pedagogiska tutorials som den du gjorde om att ändra himmel i GIMP så tror jag garanterat att många som idag kanske tycker att det verkar vara för svårt på ett enkelt sätt kan lära sig GIMP.
Bästa hälsningar,
Bertil