Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettgimp
Läst 3047 ggr
leemland
2013-06-21 21:39
0

Wartermark/signering

Har nu suttit en tid och tänkte att jag nog bör börja "signera"/sätta wartermark på både mina foto och manipulationer/redigeringar. Men då kommer jag till det stora problemet. 

Vilken sorts teckensnitt ska man ha? Något personligt som jag själv gillar eller något "neutralt"? 

Själv gillar jag verkligen DENNA sortens stilar eller olika kursiva stilar. Ska man kanske satsa på kalligrafistilar som DESSA

Självklart vill jag ju att man ska se kunna se att det är mitt namn och det inte bara ser "bladdet" ut. Men de ska ju på något sätt också representera mig tycker jag.

Vad tycker ni är bäst? 

visste inte vad jag skulle lägga de så de blev i GIMP,då de är de programmet jag använder. 

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

bamse6311
2013-06-22 08:55
0

Man skall väl använda ett teckensnitt man själv tycker om.
Bästa hälsningar,
Bertil

leemland
2013-06-22 13:54
0

Även om den kanske är lite svårläst ? 

Vill bara tipsa dig Bertil att de har släppts en ny uppdatering till GIMP idag :) (om du missat de :P )

Tack för svaret :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

BlueBäst
2013-06-22 16:45
0

#2 Är nya uppdateringen 2.8.4?

Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.

Medarbetare på barnens ifokusRegnbåge

leemland
2013-06-22 16:55
0

#3 Nej det är 2.8.6 :)

/ J 

BlueBäst
2013-06-22 17:04
0

#4 Okej! Då har jag missat ett par versioner hahah. Ska installera nu;)

Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.

Medarbetare på barnens ifokusRegnbåge

leemland
2013-06-22 17:35
0

#5 Okej, men denna sista släpptes idag så du har ju inte missat de så länge ;P

/ J 

bamse6311
2013-06-22 21:23
1

@#2 leemland.

Tackar så väldigt mycket för upplysningen.
Skall gå in och ladda ner/installera den, alltid trevligt att ha den senaste versionen av GIMP.

Än en gång så TACK så mycket, alltid kul när vi kan hjälpa samt tipsa varandra här på iFokus.

Btw, så har du fastnat för något speciellt teckensnitt?
Skulle varit kul se en bild med stämpeln på.

Funderar faktisk själv på at göra en ny.

Ber att få önska en fortsatt trevlig helg.

Bästa hälsningar,
Bertil

leemland
2013-06-22 22:22
1

#7 Så lite så :P 

Njä, har inte orkat pilla med det idag.
Har ofta väldig beslutsångest när de gäller sådanna saker.. Och vill hitta "rätt" nu så jag slipper byta om en månad eller så för att jag inte är nöjd.. Men det lutar åt dom lite mer stilrena men ändå kursiva stilarna :P Jag lovar att posta något så fort jag får tummarna loss :P haha. 

Ha en trevlig helg

/ J 

bamse6311
2013-06-22 22:32
0

Skall bli kul och trevligt att se när du gjort din nya stämpel.

Har själv en väldigt enkel stämpel men vill göra en lite "snyggare".
Man ser ju så många fina stämplar där man tittar runt på bilder.

Bästa hälsningar,
Bertil

leemland
2013-06-24 19:56
0

Jag fortsätter fråga i denna tråden då de hör till min första fråga :P 
Men nu undrar jag vilken färg jag ska ha på min signeringen/wartermarking ?:P 
Har testat med svart och vitt men de är inget jag gillar :P Jag vill ju inte heller att det tar över men jag vill att de ska synas också. Man ska inte behöva stå och kisa för att se namnet. 

Tacksam för alla förslag! :)

/ J 

Odd
2013-06-24 21:18
0

#10 Svart text med sänkt opacitet brukar vara bäst, eller om det är en mörk bild, vit text med sänkt opacitet. Om du inte orkar hålla på med opaciteten varje gång du ska signera någonting kan du använda en grå-vit ton på texten

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

leemland
2013-06-24 21:24
0

#11 Okej, tack för svaret :) 

Måste bara fråga vad sänkt opacitet är? Aldrig hört det innan. :/

/ J 

Odd
2013-06-24 21:30
0

#12 Är inte säker på vad de heter i GIMP, men det är en effekt som gör saker genomskinliga

leemland
2013-06-25 13:07
0

#13 Okej, då vet jag kanske vad det är. Får testa mig fram , tack för svaret :) 

Jag kollade nu i GIMP och det heter opacitet där också :P

/ J 

bamse6311
2013-06-26 06:29
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

@#14 leemland.

Visst kan du ändra opaciteten i din stämpel på GIMP.
Sedan så kan du ju lägga den på bilden precis hur och var du vill.

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
2013-07-03 17:29
0

Hej igen.

Såg när jag tryckte runt lite idag att Kameratrollet har en helt ny kurs i GIMP och HÄR kommer länk till den.
Har inte själv hunnit kolla i kursen men tänkte jag kunde tipsa.

Hittade den när jag satt och studerade hans kurs i RawTherapee som också skall vara ett bra bildbehandlingsprogram (som kan kombineras med Gimp) och HÄR kommer länk till den kursen.

Bästa hälsningar,
Bertil

leemland
2013-07-06 16:37
0

#15 Tack , jag hittade de på ett annat ställe på mitt GIMP :P Har ännu inte gjort uppdateringarna :P haha.. 

Jag tror jag stött å Kameratrollets kurs en gång tidigare för en bra tid sedan, men ska klart kolla in den ! :)
Jag använder också RawTherapee faktiskt :P  Tack för tipsen ! :P 
Ja att tipsa varandra är aldrig fel :)

/ J 

bamse6311
2013-07-26 04:18
0

Halloj igen.

Hur gick det med din nya vattenstämpel?
Själv så har jag testat runt med lite olika teckensnitt.

Bifogar bild på en av dem.

Bästa hälsningar,
Bertil

leemland
2013-07-28 19:45
0

#18 Hejsan, 

Nja de har väl inte gått så bra . Har nästan inte suttit den senaste månaden och inte dom senaste veckorna pga en sån där uuunderbar sommarförkylning… :/

Men jag har i alla fall valt teckensnitt :P Så nu ska jag bara välja färg :) Jag la in ett test sist jag skrev om jag inte minns :P  HÄR 

Tror nog jag kommer dra ner färgen lite, ungefär som du gjort .. :P

/ J 

leemland
2013-08-04 18:11
0

Nu har jag gjort ett litet test bamse6311.
Berätta gärna vad du tycker om de olika stämplarna och loggan som jag testade göra :) Har så svårt att välja själv :P Jag har dock inte ändrat opaciteten :P

/ J 

Odd
2013-08-04 18:54
0

#20 Föredrar den högst upp till vänster. Den enkel och kommer att passa på de flesta bilder utan att ta för mycket uppmärksamhet

leemland
2013-08-04 19:19
0

#21 Okej, tack :) Gillar den själv också, hade nästan bestämt mig för den när jag "hitta/lärde mig" göra logga. Så jag ville se hur de också såg ut och få synpunkter :)

/ J 

bamse6311
2013-08-05 02:58
0

Tycker att alla är väldigt snygga men tycker nog ändå att den till höger är bäst.

Vad heter de olika teckensnitten?

Bästa hälsningar,
Bertil

leemland
2013-08-05 14:30
0

#23 Det är samma teckensnitt på alla :)
Jag valde ett som hette Mathilde (om jag inte minns fel :P) Laddade ner den för någon vecka sedan.
Den högra är gjord som en logga, lärde mig de igår så va bara tvungen att testa :P Tack för din åsikt Bertil! :P

/ J 

bamse6311
2013-08-05 17:28
0

Tackar så mycket och skall ladda ner Mathilde.

När jag ser något nytt teckensnitt som jag gillar så frågar jag ofta vad det heter och laddar ner det.

Tycker att det ät trevligt och kul med snygga teckensnitt.

Angående stämpel i GIMP så tycker jag att det är tråkigt att man inte längre kan ändra färg på det.

Åtminstone så får inte jag till det.
I GIMP 2.4 och kanske också i om jag minns rätt i GIMP 2.6 så var det bara att klicka på färgväljaren och så kunde man leta upp en färg som passade in i bilden.

Well, kanske jag som gör något fel i GIMP 2.8 men får inte till det på samma sätt där.

Numera så kör jag min stämpel i svart eller vitt men alltid med en väldigt låg opacitet så att stämpeln inte "tar över" bilden.

Bästa hälsningar,
Bertil

leemland
2013-08-05 19:27
0

#25 HÄR hämtade jag teckensnittet om jag inte minns fel :) Klart man ska fråga om man gillar någon stil! :P 

Jag lyckades ändra färgen. Det kan nog bero på vilken av loggorna du väljer. Jag kan se om jag hittar videon jag följde igen, om du vill? För där visade han rätt så bra :) 

Själv tycker jag svart/vitt inte passar mig, vill ha något mer "mig" :P

/ J 

bamse6311
2013-08-12 17:56
0

Hej.

Har installerat Mathilde.

Jo, väldigt bra om du kunde hitta videon.
Tycker också att jag vill anpassa färgen på stämpeln efter bilden.

Som sagt så på GIMP 2.6 var det bara att ändra färg på stämpeln med den vanliga färgväljaren men har inte lyckats med det på 2.8.

Bästa hälsningar,
Bertil

leemland
2013-08-12 19:02
0

Jag är ganska så säker på att jag gick efter DENNA videon :P
Och där visar han hur man ändrar färgen också om jag minns rätt :P

/ J 

bamse6311
2013-08-12 22:21
0

Hej igen och tack för länken.

Har kollat igenom den och lagt till i favoriter så jag kan kolla imorgon igen och testa som han gör.

Jag gör ju på ett annat sätt och sedan så sparar stämplarna som penslar.
För att spara och sedan lägga in som penslar så sparar man i filformatet .gbr men det där känner du säkert till.

Skall imorgon göra ett par olika stycken som han gör dem men de skall säkert också gå att spara som .gbr istället för png som han gör.

Väldigt bra videoklipp och väldigt bra att det är på svenska.

En sak som jag däremot inte kommit underfund med där det där med © i GIMP.
Har testat enligt den beskrivningen jag fick av dig men får inte rätt på det och när han gör det i videoklippet så går det så fort att man inte ser.

Btw, har du testat de där tilläggen G´MIC samt Script-Fu som jag rekommenderade.

Tack än en gång för länken till videoklippet.

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
2013-08-12 22:25
0

Ps.

Här en bild när jag satt och lekte i G´MIC *s*.

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
2013-08-13 03:33
0

#28 leemland

Hej igen och ett STORT TACK för länk till videoklippet.

Nu har jag gjort en stämpel enligt tutorialen på klippet.
Ett helt annat sätt än jag har använt tidigare då jag helt enkelt bara gjort det i skrivverktyget.

På det här sättet så kan man göra betydligt proffsigare stämplar/loggor.
Det här ur ju helt FANTASTIKT bra, är så jäkla glad att du skickade länken

Har dock gjort som jag nämnde tidigare och lagt den som en pensel (gimp-brush) då jag tycker att det är mycket enklare och snabbare att stämpla sina bilder på det sättet än att lägga den som png bild ovanpå den andra bilden.
(Det där är väl mest en smaksak)

Angående det där med att jag nu äntligen fått till © tecknet så förstod jag efterhand hur han på klippet gör.

Jag skrev 4 st © tecken på ett textdokument och gjorde dom i olika storlekar sedan så kopierade jag ett av den och klippte in som han visar i klippet. Har för mig att det var storl 16 som jag använde här.

Den här stämpeln är i vitt men genom att dra ner opaciteten ganska kraftigt så blev det som på bilden.

Skall göra ett i svart också vilket blir enkelt då jag sparade det vita i cxf format också så då är det bara att öppna det och ändra färgen.

Ett STORT TACK återigen, det här var riktigt kul och så jäkla fint att vi här på sajten kan hjälpa varandra med olika bildbehandlingsproblem.

Btw så heter typsnittet Alex Brush och använde det bara för att jag tyckte det var kul. Killen på bilden som är min yngsta som heter nämligen Alex *skrattar*.

Inte lätt att bestämma sig för vilket typsnitt man vill ha, det finns ju så oerhört många att välja mellan.

THANKS leemland.

Bästa hälsningar,
Bertil

bamse6311
2013-08-13 03:34
0

Vitt med lite olika opaciteter blir så här.

Bästa hälsningar,
Bertil

leemland
2013-08-13 14:54
0

#29  Så lite så, alltid trevligt att kunna hjälpa till :P 

Det där med att spara i .gbr har jag ingen aning om, har själv aldrig gjort några penslar, utan bara laddat hem dom :P 

Ja, ibland har man tur och hittar något på svenska :P 

Trycker du på A:et och gör en ruta där du ska skriva som vanligt först? De funkade liksom direkt för mig. :/ Jag tror han i videon har kopierat de någonstans och bara klistrar in de, den uppfattningen fick jag i alla fall. 

Nej, jag har inte alls hunnit eller riktigt orkat pilla med de. Men ska försöka komma ihåg de lite senare idag och ta hem de i alla fall :P 

De va ju bra att du lyckades :D Den blev ju väldigt bra! Kanske gör en själv lite senare så man slipper "göra om" allt varje gång :P

/ J 

wyatt
2013-08-13 23:25
1

Angående © i Gimp:

Tryck CTRL+SHIFT+u följt av hexkoden för det unicode-tecken du vill ha.

T ex hexkoden för © är 00A9 (0169 decimalt).
Tryck då CTRL+SHIFT+u och A9 följt av ENTER.

bamse6311
2013-08-14 00:22
0

#23 leemland

Som jag skrev så är det väl en smaksak om man vill ha en stämpel som en pensel eller man vill ha det som en bild som man öppnar som lager.

Personligen så har jag kört med mina stämplar som en pensel hela tiden och för min del så funkar det bäst men det är väl en vanesak.

Ja, kolla gärna dom där tilläggen G`MIC samt Script-Fu som jag tipsade om. Det finns en hel del extra i dem som inte ingår i den "vanliga" GIMP.

#34 wyatt
Tackar så väldigt mycket för tutorialen och skall verkligen skriva ner det där så att jag i fortsättningen kan få in ett © utan att behöva kopiera och klistra in det.

@alla

Jag radera de stämplar jag tidigare haft och gjorde några nya.
En på det sätt som finns beskrivit i den länk som jag fick av leemland och de två andra på det sätt som jag gjort som tidigare i textverktyget.

Har nu alltså tre olika stämplar och varje stämpel i svart samt vitt.
Tycker att ha en stämpel i både svart samt vitt så kan man med hjälp av opaciteten att få dem att smälta ihop med de flesta bilder.

Har som sagt var lagt alla mina stämplar som "penslar" då jag tycker att det är ett sätt som för min del passar bäst.

#34 Wyatt

I GIMP 2.6 så kunde jag med hjälp det vanliga färgverktyget(förgrund/bakgrund) ända färg på mina stämplar/penslar till den färg som jag själv ville ha men detta tycks inte fungera på 2.8.

Har du några tips om detta?

@alla

Har som sagt tagit bort mina gamla stämplar och nu ersatt dem med nya.
Dels en som jag gjorde enligt tutorialen jag fick i ett inlägg från leemland och det två andra har jag gjort som tidigare med/i det vanlig textverktyget.

Vet inte vilken eller vilka som jag kommer att använda mest men kul att ha några att skifta mellan.

Som sagt så har jag lagt alla som "penslar" då jag för min del tycker att det är det enklaste sättet att jobba med stämplar på.

Nedan kommer en bild på de "nya" stämplar som jag lagt in istället för de gamla och som sagt så om man sedan också ändrar opaciteten på stämpel i förhållande till den bild man skall "vattenmärka" så kan man ju göra dem mer eller mindre synliga.

Kul att testa nytt och den tutorialen som jag fick av dig leemland var ett helt nytt sätt att göra sina stämplar på.

Textsnitten som jag använt mig av är Alex Brush samt Chopin.

Bästa hälsningar,
Bertil

leemland
2013-08-14 19:16
0

#35 Ja alla är ju olika, men kul att du är nöjd och fick hjälp av videon :) 

Jag testade igår att ta hem tilläggen du tipsade om, men ingen av dom funkade för mig :S Fick svårigheter att öppna GIMP. :S

Kanske testar jag att göra en stämpel/borste så den alltid finns där :P Får se om jag får rätt på de i alla fall. 

Personligen gillar jag den översta signeringen på bilden :) Känns mer personlig tycker jag . Gillar också den näst understa :P Vilket av typsnitten är de?

/ J 

bamse6311
2013-08-17 03:32
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#36 leemland.

När du tar hem G´MIC samt Script-Fu så när du laddat ner dem och extraherat så skall man kopiera och klistra in allt som öppnas ner du extraherar Zip filen.

Förstod inte själv riktigt i början hur jag skulle göra men det löste sig efter lite trixande.

Angående typsnitten så är det översta "Alex Brush" och det understa är "Chopin Script".

Skickar med ett videoklipp på hur man gör med Script-Fu och G´MIC hittar du mer om HÄR på Kameratrollets fotokurs för GIMP.

Hoppas att det löser sig för dig.

Bästa hälsningar,
Bertil

Gnidde
2013-10-29 09:37
0

leemland vad är det för förkortning :P som du använder väldigt förvirrande.

Hälsningar Gnidde.

leemland
2013-10-29 11:58
0

#38 Vad menar du för förkortning?

/ J 

Gnidde
2013-10-29 17:21
0

Vad står P:et för begriper inget. är det en förkortning för något annat ord????????????????

Hälsningar Gnidde.

leemland
2013-10-29 17:38
0

Nej de är en smiley , den som räcker tunga såhär :P 

Det går av bara farten när jag skriver att de blir egna smileys, har gjort det sen jag lärde mig datorn och hade msn .

/ J 

Gnidde
2013-10-30 08:17
0

Å fasen hos mig ser den ut så här :P. Tack för svaret.

Hälsningar Gnidde.

leemland
2013-10-30 16:05
0

#42 Ja men jag gör den så som du ser den , så de är inget "problem". såhär ser den ut om man trycker fram den bland smileysen 🤪

/ J 

Gnidde
2013-10-30 18:41
0

Snygg kille

Hälsningar Gnidde.