Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettgimp
Läst 1595 ggr
leemland
0

Komma igång med Gimp

Jag tänkte att man skulle kunna göra detta inlägg till ett inlägg där man bara ställer frågor som handlar om hur man kommer igång med GIMP. Självklart får man göra egna inlägg eller gå igenom dom andra som finns om just GIMP

Här kan vi samla länkar och ställa frågor helt enkelt. 

Om Sajtvärd och/eller Medarbetare inte gillar detta så ta gärna bort inlägget! 

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

PrinzeZz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanon, jag har nämligen ett mycket irriterande litet problem med GIMP.

Jag har lyckats peta ut Verktygsalternativ-fönstret från Verktygslådan och lyckas inte få tillbaka den, ofta får jag dessutom gå in i Fönster och öppna den när jag startar GIMP då den inte dyker upp själv.
Det står att det bara är att släppa den i Verktygslådan men det går inte.

Någon som har en lösning?

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[PeterWem]
0

Använd "Fönster" för att aktivera de rutor du vill ha uppe. När du är nöjd med din konfiguration går du in i Redigera, Inställningar, Fönsterhantering och klickar på Spara fönsterpositionering nu.

Något jag tycker är störande är att verktygsfönstren i defaultläge är flytande. Jag rättar till det genom att i Fönster klicka i Single-Window mode.

Jag har GIMP 2.9.1, så jag reserverar mig för olikheter.

PrinzeZz
0

#2 hjälper det alltså så att jag får in verktygsalternativ i verktygslådan igen?

[PeterWem]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Greppa tag i pilens spets (ingen annanstans) och dra den in.

PrinzeZz
0

#4 tack det ska jag prova

Edit: Det händer absolut ingenting…

PrinzeZz
1

#6 TACK

bamse6311
1

Hej.

Väldigt bra videotutorial som du fick av #6 PeterWem.

Har själv lagt den till mina favoriter på youtube så jag vet var jag har den om jag skulle behöva.

Till skillnad mot Peter så använder jag personligen inte Single-Window mode men det är väl mest för att jag är van vid att ha de två olika staplarna på sidorna och själva arbetsrutan/stapeln i mitten.

Man kan ju också väldigt enkelt flytta omkring dessa tre som man själv vill när man som jag föredrar att ha alla tre.

Thanks #6 Peter Wem för den videotutorialen, ligger som sagt nu bland mina youtube favoriter.

Bästa hälsningar,
Bertil