Redigera huden
Hur redigerar man hud? Alltså hur får man huden att se mer naturlig ut? Är det mycket jobb med det eller finns det kanske något enkelt sätt att göra det på? Hoppas ni förstår hur jag menar :P
Jag använder GIMP. Men om ingen vet, eller kan hänvisa, så tror jag jag skulle kunna "översätta" från photoshop. :P
ps. jag har inte gjort någon googlesökning!ds.
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/

Allt beror på vilket resultat man vill uppnå i slutändan. det går att lägga ned tio minuter och få ett hyfsat resultat och det går att lägga ned en arbetsdag och få ett proffsjobb.
Några förutsättningar som jag själv klurat på…
Övning ger färdighet… Det blir sällan bra direkt utan man måste träna och åter träna för att lära sig ett hantverk.
Att arbeta utifrån en bra förlaga underlättar arbetet
Att lära sig läsa en bild - vad som behöver göras
Sedan finns några olika metoder
1 Oskärpefilter - här får man ett hyfsat resultat, men det passerar sällan ett kritiskt öga, ofta ser det för plastigt ut.
2 Frekvensseparering - här arbetar man med att skilja mellan färg och struktur. Här finns också en bra film på engelska om arbetssättet. Min fuide är en översättning av filmen. detta är den metod som jag försöker lära mig och som jag trivs med.
3 Inverterad högpass - här arbetar manmed oskärpa fast med bibehållen struktur.
Så svaret på din fråga är att det finns en enkel metod (enkla metoder) men resultatet blir ofta inte riktigt bra. Tränar man upp sig en del, så får man ändå ganska snabbt ett mycket bättre resultat.
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Jag kan inte GIMP. Men här är några länkar. Och det finns fler om du googlar.
Här är Gimpskolan längst ner i raden med länkar står något om hud redigering. Men jag vet inte om den är bra eller inte.
Här är en video som är lätt att följa VIDEO RETUSCH GIMP
En annan HUD TUTORIAL FÖR GIMP
Använder också för det mesta frekvensseparering.
Sen finns det också program som kan användas som plugin (till PS) eller fristående som t.ex. portrait professional som är ganska lättanvänt
Värd för Pensionärer
Portraitprofessional tycker jag är ett fusk program. Jag har testat det, och det ända man gör är att man drar i lite spakar så händer allt av sig självt. Om man använder det programmet så kommer man aldrig att lära sig att göra en egen retusch.
Problemet som jag kände när jag provade det var att den stora konsten låg i att få modellen att fortfarande se naturlig ut.
Jag förespråkar inga sådana program eftersom man inte lär sig någonting och retuschen ofta går överstyr. Det är min personliga åsikt och tanke med det här programmet.
Ja kanske är det lite fusk och nåt finlir är det inte men eftersom TS frågade efter något enkelt så .
Sen får man ju vara försiktig med att dra för mycket i spakarna om det ska se naturligt ut. Man kan ju köra det i ett eget lager och sedan bara ta med valda delar o mängd.
Värd för Pensionärer
#5 Ja man får vara försiktig med spakarna. Jag provade som sagt det där och fick vara jätteförsiktig för att inte "tappa" bort det riktiga ansiktet. Hela ansiktet kan lätt ändra sin form.
Tack för alla tipsen! :)
Ska gå igenom alla era länkar i helgen :)
För att svara lite på #1 "påpekande" med vad jag vill ha för resultat. Jag vill att det ska se naturligt ut, man ska inte se alla skavanker (så att säga), och man ska se naturlig ut..
Jag vill börja någon stans med mer "seriös" redigering och sen utveckla :) Och jag tänkte att de skulle va bra att börja med huden :P
Tack än en gång! :)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Hur man "slätar ur en hud" kan man läsa om i nedanstående tutorial från Urban Anjars Gimp-skola.
http://ubuntufranborjan.wordpress.com/2011/02/27/slat-hud-med-gimp/
Aha, såg att Cindy redan hade hänvisat dig till denna.
Till den andra väldigt bra tutorialen från Cindy så behöver du G´MIC och har för mig att jag berättat för dig om detta Plug-in tidigare.
Kameratrollet (Peter Wem) berättar lite mer om detta plug-in i sin Gimpksola här nedan:
http://kameratrollet.se/2012/11/01/fotokurs-gimp-del-1-forsta-steget/
Bästa hälsningar,
Bertil
#8 Tack för länkarna.
Jodå G'mic fick jag nog hem till slut :P Får väl kolla in den lite bättre då :P
/ J
#9 leemland
Fint att du fick hem G´MIC och som du kan se i Cindys länk
http://www.youtube.com/watch?v=FHu-Ao24lxo så kan du se att man behöver G´MIC där.
Dock så är den ju på engelska vilket ju som du vet är ett språk som jag har ganska svårt att hänga med i.
Har kollat igenom den och det är ju väldigt många olika moment men det blir ju också helt suveränt bra som hen visar i tutorialen.
Kanske ett förslag till dig med ditt lättförståeliga pedagogiska sätt att göra en sådan på Svenska när du lärt dig tillvägagångssättet.
Bästa hälsningar,
Bertil