Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettsajtinformation
Läst 806 ggr
IngelaS
0

Photoshoptennis - Regler

Från och med idag ska vi tajta till reglerna lite på våra tennisar, följande är det som gäller:

• Bilderna som läggs upp ska vara stockbilder eller hämtas från våra övningsbilder på pixbox: www.astd60.pixbox.se
  • Använder ni stockbilder ska det länkas till bilden ifråga, använder ni övningsbilder ska fotografen ifråga namnges.
  • Inga egna bilder är tillåtna som startbild, eget material får användas under flödets gång, dock ej copyrightskyddat eller på privatpersoner utan medgivande.
  • Inga teckningar är tillåtna.
  • Bilden får inte beskäras eller förändras i storlek.
  • Bilden får inte "tas över" av användarna utan man gör en manipulation/förändring och lämnar utrymme för nästa person att fortsätta jobba med bilden.

Mvh Ingela & medarbetarna på bildredigering

RADiOACTiVPiG
0

Gu va bra, asså att man sätter upp riktiga regler då det har känts som om folk har gjort som olika elelr som dom själva vill ^^,

Mackan1000
0

haha kan slå vad om att folk inte kommer kolla dom här på ett tag innan dom blir tillsagda xD

IngelaS
0

Vi kommer att att kolla varje tennis som läggs upp och kopiera in reglerna så det sitter nog till slut. Nu blir det hårda bud i mellerud Glad

Dom tennisar som redan finns får vara som dom är

Mvh Ingela

oldflattop
0

får man föreslå en till regel som jag tycker gör att det blir roligare och bilderna ser roligare ut: att men inte får rita saker själv, utan att man ska försöka få det att se verkligt ut om ni förstår vad jag menar. Typ, inte rita några streckgubbar och så utan bara använda från andra bilder. "No cartoons" brukar det stå uppe vid alla matcher på www.flickr.com t.ex. Jaja, hoppas jag har förklarat tydligt vad jag menar. Bara ett förslag.

Förresten, vad händer om man bryter mot reglerna? Bilden tas bort? Och vad menas med "inga egna bilder, som utgångsbild eller får man inte använda egna överhuvudtaget? vill bara va säker på att jag förstått allt.

Mvh Paul

IngelaS
0

Det var ett bra förslag Paul, jag lägger till det också.

Bilden tas bort om reglerna bryts, är utgångsbilden felaktig så tas hela tråden bort, är någon regel bruten under skapandets gång så tas den bilden bort så får ni fortsätta med föregående bild.

Utgångsbilden får inte vara en egen bild men sedan får man naturligtvis lägga in egna bilder, dock ej copyrightskyddat eller på personer som inte gett sitt medgivande (privata bilder)

Fler frågor eller förslag får gärna ställas i tråden

Mvh Ingela

Nemii
0

Hmm, varför får utgångsbilden inte vara egen? Räcka ut tungan

IngelaS
0

Därför att:

• Vi har övningsbilder & stockbilder att tillgå.
  • Undvika att bilder läggs upp som är skyddade av upphovsrätten.
  • Undvika publicering av privatpersoner som kan strida mot PUL.
  • Övningsbilder & Stockbilder oftast har högre kvalitet/upplösning än vad som hittills lagts upp här när det gäller privatbilder.

Det var några anledningar men jag tror det räcker :)

Mvh Ingela

Nemii
0

OkidokieGlad
Låter som vettiga anledningar!

Icecold Angel
0

en fråga, får man använda samma bild inuti en ny, tex. så ver det ju en bild som hamnade i en tidningsartikel för ett tag sedan…

Tråkigt annars :/

IngelaS
0

förstår inte riktigt vad du menar..kan du ge ett bildexempel?

Fridoliin
0

Jag tycker det är lite dumt att man inte får anväda bilder man har fotat själv :S Om man lägger ut dom på siten så tar man ju egentligen en risk, med tanke p att den kan bli snodd.

Men jag tycker et var lite konstigt att man inte får ta egna bilder :S Skulle vara tacksam för en förklaring

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

IngelaS
0

Det har ni ju redan fått, läs inlägg #7

Icecold Angel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Hm…

Låt oss säga att bilden på blommorna är den bilden som vi har photoshoppat med ett tag, också vill någon lägga in bilden i en tv (se bifogat) Förstår du vad jag menar? Oskyldig

IngelaS
0

#13 Ja, förstår vad du menar, men då har du ju både "tagit över" bilden och ändrat storlek på den, vilket inte är så sjyst mot resten av de som vill vara med och fortsätta jobba på bilden

Så, nej det kommer vi inte att tillåta tyvärr.

Mvh Ingela

divansson
0

har en dum fråga, hittar inga spec som det står stockbilder på, får mna liksom kopiera från vilken av bilderna som hellst? och får mna lägga in från sin egen bild, eller måste man ta från sådan bild också? alltså, om det är en bild på.. ett träd, så har jag en bild på en fågel, få jag då sätta dit fågeln?

GunnarE
0

Längst upp i den här tråden står reglerna, alla bilder måste vara övningsbilder som hämtas via länken eller stockbilder. Kom ihåg att länka till stockbilden. Nu hoppas vi att alla förstår hur man gör och varför.

Mvh Gunnar

IngelaS
0

Under sidan "länkar" finns ett antal sajter med stockbilder att välja på, ni hittar dom längst ner på den sidan.

Mvh Ingela

Icecold Angel
0

Då kan vi säga 'hej då' till de bilder som hittilst varit coolast -.-'

---> Antagligen blir det väl bäst för alla, men det känns som om det bara kommer att bli att klippa och klistra utan någon som hällst tanke… :/ Tycker bara att det är när folk ändrat "så att säga "Ramen"" till bilden som det har blivit något bra med det…

---> men antagligen, jag kan ju alltid skita i det, och eftersom att ni tycker att det är kul fortafarnade, kan ni ju fortsätta Skrattande

// Iskall ^Oskyldig^