Redigera, gimp
Hej!
Jag håller på att fixa lite med min hemsida, men jag skulle vilja ha bakgrunden vit. Någon som kan visa genom att redigera en och filma medan man gör i GIMP så jag lär mig? :) Tycker även bilderna blir lite hackiga när jag laddat upp dem på hemsidan. Tror det beror på att de är mycket mindre format där. Någon som vet om man kan fixa till det? :)
Se bilderna på denna sidan: http://johannasselar.weebly.com/selar.html
Tacksam för hjälp! :D

Alltså bakgrunden vit på bilderna! ;)

Det är ett himla pyssel om man ska göra friläggning på varenda bild, och det löser egentligen inte ditt problem på ett bra sätt. Det går, men jag tycker att det är för jobbigt, jämfört med att ta bilderna så att man får en jämn bakgrund, som kanske egentligen inte behöver vara helt vit, men fri från skuggor.
Ett sätt att arrangera föremålsfotografering med bakgrunden frilagd direkt är att genomlysa, vilket man brukar göra om man har ett fotobord som är vitt och genomlysbart. Sådana finns att köpa. En annan lösning, som fungerar mycket bra, är att hänga upp föremålet fritt i tunna trådar - flera sorters trådar fungerar, ståltråd, vanlig sytråd, fisklina eller sådan nylon man hänger upp tavlor med. Sedan om trådarna syns är det mycket lätt att redigera bort dem genom kloning.
Så belyser man bakgrunden mer än föremålet och exponerar för föremålet, så att bakgrunden blir vit. Där finns ett av dina problem med fotograferingen, att du har exponerat väldigt ojämnt. Det bästa när man ska ta föremål av i stort sett samma storlek är att sätta upp en fast belysning och alltid använda samma exponering, manuellt. Man provar fram en bra exponering och använder den alltid.
Problem nummer ett är att åstadkomma en bra belysning på föremålet. Du behöver en lampa med diffusor, som lyser snett från sidan och uppifrån, och en reflektor, som lättar upp skuggsidan. Bakgrunden kan du belysa med två lampor, och om du vill ha konturljus, ett släpljus över själva konturen av föremålet, så behövs en lampa högt placerad bakifrån utanför bildfältet och skymd från kameran med en flagga.
Lampor som kan användas är billigast möjliga som är lätta att arrangera så. Det finns bra armaturer på IKEA eller Clas Ohlson, och om man fixar "stick in can" som Jim Talkington i Prophotolife, och använder klämspotar, kan man göra det billigt.
Ljuskällan kan vara diodlampa (LED), om man bara justerar vitbalansen rätt. Alla ljuskällor måste vara samma sort! Man kan använda så lång exponeringstid som behövs när man har stativ. Då behöver man inte särskilt starkt ljus. Men det är mycket viktigt att exponera rätt, och när man väl har hittat en bra belysning och rätt exponering, så håller man sig till det vid all sådan fotografering. Gör man det rätt, behöver man kanske inte redigera alls.
Hackigheten löser man genom att lägga upp bilderna i precis den storlek som de kommer att ha på websidan.
TS har du kollat artiklarna här inne?
Och tidigare trådar ? Hur mycket har du använt GIMP innan?
Här är en genomgång av verktygslådan.
Och HÄR har du alla trådar som handlar om GIMP här inne :) Kolla igenom dom, där finns många länktips och så :)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
#3 leemland
Tummen upp
för dina tutorials och även tummen upp
för att du förklarar att så pedagogiskt i dina tutorials utan att krångla till allt allt alltför mycket.
Bästa hälsningar,
Bertil