scanner och dpi, hjälp!
Jag ritar en hel del och när jag ska skanna in mina bilder i nuvarande skrivare/scanner så blir bilderna aningen suddiga och när jag ska trycka dem i posters (A2 format) så blir inte linjerna skarpa. Det blir lite pixligt.
Min nuvarande skrivare/scanner är på 1200x2400 dpi.
Jag vill nu skaffa en scanner som gör att bilderna blir superbra och skarpa så det inte är några problem att trycka upp dem i större format.
Så min fråga är, hur många dpi bör jag satsa på?
Detta är inte riktigt mitt område, så vore otroligt tacksam om ni kunde hjälpa mig!
Hej,
det är troligtvis inte din scanner som är problemet utan upplösningen på originalbilden och förstoringen som sker efter du har scannat. Eftersom den är uppbygt av pixlar så kommer de att bli synliga, det är samma fenomen som om du zoomar in, då blir varje pixel synlig till slut. Vad du behöver göra är att vektorisera bilderna men om din programvara kan göra det är en annan fråga. PS klara det skapligt via Illustrator.
Att vektorisera innebär att man matematiskt bygger upp bilden så att t.ex. runda kanter förblir runda även vid kraftig förstoring.
Prova att ställa upplösningen till max i scannern och se men då är det risk att det blir väldigt stora filer och tar lång tid. Berätta hur det gick.
mvhMartin
#1 jag ska testa att vektorisera bilden. Återkommer :)