Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 589 ggr
matsdotter
0

Filformat för bilder?

Vilket filformat använder ni er av när ni sparar ner era bilder efter redigering? Varför använder ni er av just det formatet? Är det formatet ni tycker är bäst, eller hade ni hellre sparat i något annat format? :)

bigg_martin
0

Hej, jag sparar i .jpg och .psd. Psd eftersom då följer alla Photoshops lager och mina justeringar med orörda, jpg för att det är enkelt dock inte alla utan bara de jag väljer att spara dubbelt. Då kan jag se bilderna användande Windows egen bidvisare utan att starta PS.

mvh Martin

leemland
0

Använder i princip bara .jpg men har börjat spara  några i .png..

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

beem
0

Jag använder alltid jpeg men om det är tarnsparent bakgrund png.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Cindy-
1

När jag sparar ner min photoshopfil så spar jag ALLTID i psd med alla lager intakt i den storleken bilden är. Det kan röra sig om tex 4000 - 5000 pix (minst)

Sedan sparar jag alltid en version där jag slagit ihop lagren i JPG.

Utöver det sparar jag alltid en mindre bild för webben i JPG på 800 pix som längst.

Att jag alltid sparar en psd fil med alla lagren intakt beror på att jag kanske vill gå in och göra någon ändring. Eller jag kanske vill gå tillbaka och se hur jag gjorde en viss sak.

Att slå samman alla lagren och minska storleken är dödsdömt för mig. Det gör jag aldrig. Då kan jag aldrig göra en ändring, och bilden blir för liten för att printa om jag har gjort den för liten.

pellepiano
0

Samma här, sparar alltid i .psd så originalet finns kvar att ändra i och så sparar jag två jpg versioner minst, en i original storlek och en med logga på för webben som är ca 700-900 pixlar beroende på bildens innehåll.

För hemsidor blir det en hel del bilder i .png format då det stöder transparens vilket är bra när man ska lägga till skuggor och annat över bakgrunder.

PhotoshopPDF spar jag i när jag gjort nåt i Photoshop som ska i tryck, så texten är vektoriserad.

Emlielki
0

Jag gör precis som Cindy-
.psd, och två .jpg versioner, och då är en en webbversion på högst 800px (bilder behöver sällan vara större på nätet)
Jag sparar alltid webbilder med "Spara för web och enheter" i photoshop, kvaliteten blir mycket bättre och man slipper i nästan alla fall jpg-artefakter.

Så det är mitt tips.. Spara webbilder i ca 800px och spara dem med "spara för web och enheter" i photoshop (vet inte om GIMP och andra program har samma möjlighet)

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Cindy-
0

För att få ordning på alla sina bilder så har jag en särskild mapp för alla PDS filer som jag gör.

Tex PDS filer 2013

I den mappen ligger det sedan 12 mappar Januari - Decimber. Där jag spar mina pds filer.

Likadant gör jag med de små webbilderna. osv.

Då har jag bra koll och jag hittar lätt det jag söker.