Hemside tips
Nu är det så att jag har fått i uppdrag att göra om min mammas hemsida. Hon har schäferkennel och vill ha sidan i svart och neonorage.
Skulle behöva lite tips på hur jag kan göra så det ser snyggt och stilrent ut. Men samtidigt intressant.
Jag har kommit en liten bit med bannern iallafall.. Eller ja, jag har gjort ett x-antal olika. Men jag känner att jag behöver komma upp en till nivå.

Jag tycker bannern ser helt ok ut, men om det typsnitt du har använt inte är det som ingår i den officiella loggan för kenneln så skulle jag nog kraftigt rekommendera att du byter ut den. Använd gärna en "klassisk" font, för den du har är "svårläst" och ser - om du ursäktar - lite väl amatörig ut. Med klassisk font menar jag alltså någon av dom mer stilrena fonterna. Inte effekt- eller dekorationsfonter. Dom klassiska fonterna har hängt med helt enkelt för att dom fungerar bra och ger ett snyggt och proffsigt intryck. Titta t ex på den här sidan och kolla hur rubrikerna ser ut.
Titta t ex på Arial, Helvetica, någon av Garamond eller Georgia - bara för att ta några ur högen. Vad gäller "brödtexten" i en hemsida så fungerar Verdana alldeles utomförskräckligt bra. Adobe lät göra den fonten särskilt för att den skulle vara lätt att läsa på skärmbild.

hm, jo jag förstår hur du menar. men jag har absolut inga snygga klassiska stilar. min mor vill ju också ha något "häftigt" men samtidigt snyggt och stilrent. Någon som drar blicken till sig och gör att man vill utforska mer, det är sådant jag försöker uppnå.

Jag brukar kika på tex www.monstertemplates.com för inspiration. De har tjusiga mallar i olika kategorier med fantastisk grafik oftast.

Jag kan förstå både din och din mors synpunkter, men - du vet - en "rubrik" måste sitta på tre röda. Folk är lite "lata" och vill inte anstränga sig, så huvudbudskapet måste uppfattas snabbt.
Jag skulle dessutom ta Pelles råd i beaktande. Gå in på hans sajt och kika. Där kan man snacka om inspiration i alla avseenden. Nästan otillåtet snyggt.
Några "klassiska" fonter har du redan fått med OP:t. Du bör bl a ha Verdana. Titta t ex uppe i vänstra hörnet på den här sajten. Ordet "BILDREDIGERING" är satt med ett typsnitt som jag tycker är väldigt lik Georgia. Lättlästheten förstärks också med att bokstäverna är tajt kernade och har "fötter" som bildar en radlinje ögat kan följa enkelt. Samma sak med t ex Times New Roman och de flesta Garamond-fonter.
Häftigheten kan du få fram med genom att prova olika färgscheman, t ex.
Hoppas det går bra med sajten !
-- DKJ --

#1, #2 & #4 Handstils-liknande fonts ser väldigt mycket nybörjare ut, medans Klassiska fonter är mer lättlästa.
Jag tror faktist att en med klassiska teckan drar mer uppmärksamhet åt sig ändå, Arbeta istället mer med färgerna, så att det är något litet i som man reagerar på…
Eller ja… Kolla på vamliga företags logotyper, där är det oftast enkel text med något litet som skiljer dig, typ att pricken över i:et är ett hjärta eller nåt.

okey tack så mycket för tipsen :) ge gärna fler!! jag behöver all hjälp och alla tips jag kan få. ska nämligen göra knappar, banner, bakrund,"främrebakrund"..