Public domain/stockbilder
Jag sitter och grubblar över gamla målningar… ;-)
Finns det nåt sätt att få digitala bilder av gamla målningar som är "fria"? Det hade varit roligt att kunna illustrera en artikel om den kristna nattvarden med Da Vincis "Nattvarden" tex.
Ingen som vet?
Jag tänker mig att det borde finnas nåt i stil med "Gutenberg Project" som digitaliserar gamla romaner/andra texter.
Problemet är ju att någon äger originalen av målningarna och det kan ställa till det.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jo, men museer och privatpersoner äger ju även orginalen till många texter - tex Leonardo da Vincis privata anteckningsböcker som finns utlagda i Gutenbergprojektet.
Men det är skillnad på texter och bilder.
Vänliga hälsningar
Niklas
Varför? Ja, jag undrar helt seriöst eftersom jag inte kan se skillnaden själv. Menar du ur laglig synpunkt? Ur "konstnärlig" synpunkt? Ur ekonomisk synpunkt?
Vid mångfaldigande av en text är du inte beroende av utseendet så länge som du bara använder samma bokstäver. En bild kan du inte mångfaldiga utan att göra den precis likadan, för annars är det ju en annan bild.
Förstår du?
Vänliga hälsningar
Niklas
Niklas, den där tolkningen var för mig helt ny. Kan du visa på lagrum?
"1 Kap. Upphovsrättens föremål och innehåll
1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket oavsett om det är
1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,
2. datorprogram,
3. musikaliskt eller sceniskt verk,
4. filmverk,
5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,
6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller
7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.
Till litterära verk hänförs kartor, samt även andra i teckning eller grafik eller i plastisk form utförda verk av beskrivande art.
Vad som i denna lag sägs om datorprogram skall i tillämpliga delar gälla även förberedande designmaterial för datorprogram. Lag (1994:190)."
mvh/gurin
Nej, där kan jag inte hålla med Niklas. Det hindrar ju inte litteratur från att bli översatt - det ser jag som samma sak. En tolkning av orginalet för en ny publik.
#7: Leonardo da Vincis texter är väl för länge sen public domain i och med att de är flera hundra år gamla? Därmed borde det väl vara fritt att mångfaldiga dem som texter? Däremot äger väl den som äger anteckningsböckerna också rätten att mångfaldiga dem på bild, eller har jag missuppfattat det? Red gärna ut det.
#8: Är det fritt för vem som helst att översätta en text till valfritt språk utan tillstånd av upphovsmannen? I så fall har jag lärt mig något nytt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Naturligtvis är det inte fritt fram att översätta texter utan tillstånd för publicering.
Nej, jag kan inte de exakta reglerna - däremot är det principskillnaden jag inte förstår.
Frågan är väll om en tavla är nog gammal för att copyrighten ska ha gått ut, tex Mona Lisa, då har vem som helst rätt att reproducera dem eller?
Om någon har tagit ett foto av ett konstverk vars copyright har gått ut, har då fotografen copyright på bilden?
När det gäller musik så tror jag att orkestern som framför stycket kan få copyright på sin inspelning av den trots att stycket i sig är copyright-fritt.
När det gäller litteratur så kan orginalet vara fritt men jag tror att nyöversättningar av dem har copyright. Dock är det fritt att översätta en bok till vilket språk man vill om texten är fri från copyright.
Ett bra exempel är bibeln. Orginalet har knappast någon copyright kvar men Bibel 2000 har copyright från Svenska bibelsällskapet och får inte kopieras eller behandlas hur som helst.
Nog om det. Frågan som Amiechan egentligen ville ha svar på är om det är någon som som vet var man kan få tag på en samling gratis stock-bilder av målningar vars copyright har gått ut. Är det någon som har sett till en sådan sajt?
Enligt svensk lag är det ingen skillnad mellan text och bild. Samma regler gäller. Problemet är att Mona Lisa finns i Frankrike och var Leonardos böcker är vet jag inte.
Principen bör vara att Mona Lisa är fri från Copyrigt men ett foto av bilden inte är det, om det inte är över 70 år gammalt.
Den som äger något har inte automatiskt rätt att mångfaldiga det om han eller hon inte är upphovsmannen. Säljer jag en tavla till någon äger denna tavlan men jag har fortfarande upphovsmannarätten. Den kan jag också avtala bort, men det sker inte automatiskt via ett köp.
Men vi kommer inte ifrån att de svenska reglerna bara gäller i Sverige.
mvh/gurin