Fråga ppi
Hej,
Jag ska maila en bild till en liten tidning och de vill ha högre upplösning. Jag meckade i Lightroom, när jag då skulle exportera filen kan man själv skriva in valfritt ppi, så det gjorde jag, 300.
Mailade dem bilden och hos dem står det 96. Vad sjutton gör jag för fel? När jag tittar på egenskaper på min bild (under information) så står det 300.
Konstigt, kan det vara din epost som förminskar (komprimerar) bilden?
Hej,
hur stor är bilden från början? Ett sätt att se var begränsningen sker är att maila bilden till dig själv, kommer den tillbaks med den upplösning du har valt så är problemet närmare tidningen, är det satt till 96 så är det din ISP/mailservice som är begränsningen.
Sedan är också frågan med vad du har tagit bilden, en mobil är begränsad, ofta till 72-100 pix per tum och då går det inte att utöka storleken utan att extrapolera den, dvs skapa nya pixlar av gamla. Sätter du en ny storlek bara så blir det bara "nollutfyllnad" alltså ingen ny information.
mvh Martin

Men tusen tack!! Testade att maila bilden (ändrade i LR från 240 till 300 och det ska ju va fullt möjligt, inte fixat med mobilbild.) till mig och jag får också 96dpi. Det får väl bli att dropboxa helt enkelt!
Tack snälla för hjälpen!!