Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-elements
Läst 1612 ggr
Cindy-
0

Ledsen pojke

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en del foton som pappa tagit med en dålig kamera men jag har sparat dom för jag gillar dom.

Här är ett av de fotona, taget på min systerson. Bakgrunden är en stockbild från sxc.

Kommentera gärna! Vill gärna veta vad jag kan göra för att förbättra.

Orginalbilden….

Cindy-
0

Och den omgjorda bilden….

Emely
0

Redigeringen av systersonen ser mycket bra ut tycker jag (även om efterbilden är väääldigt liten) men bilden som helhet saknar lite… helhet tycker jag :) Det är så uppenbart en bild ovanpå en annan. Kanske är det perspektivet som spökar och skillnaden i kontrast bilderna emellan. För övrigt kul att ha dig här Cindy, du gör mycket, bra och inspirerande redigeringar tycker jag!

Cindy-
0

hm….ja…det är ju inte bra att det ser påklistrat ut……får försöka trixa lite…..

Tack för ditt svar…. Glad

pellepiano
0

Att det ser inklistrat ut beror nog mest på skillnad i ljus. Bakgrunden har solljus medans pojken är tagen inomhus med väldigt mjukt diffuserat ljus ( kontrastlöst ). Pojken behöver en skuggsida på höger sid för att överensstämma med bakgrunden. Alternativt att du vänder bakgrunden horisontellt och ökar pojkens befintliga skugga på vänsterhalvan.

Cindy-
0

Tack så mycket….Glad ska försöka med det…. :)

AndersT
0

Jag tror som pellepiano här att problemet är olika ljus i bilderna…och hans ideer om vad du kan göra verkar förnuftiga :)

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

andmag
0

Perspektivet verkar lite konstigt som om pojken saknar ben, eller tom höfter och mage :)

Alberta
0

Bollen och gräset är för nära ansiktet.

Cindy-
0

Ja…det var inte lätt….:)
Försökte få till bilden som jag ville…men det blev inget bra. Så jag börjada om från början….*s*

Vände bakgrunden och skuggade där jag tror att det ska skuggas…jag är nämligen dålig på det här med skuggor…måste lära mig….

Men hur som helst……tillslut blev jag då klar med den omvända bilden….är den bättre…? Är jag på rätt väg i allafall tro…? Cool

Cindy-
0

Hm…..denna kanske är bättre…… (hoppas)

AndersT
0

#9 är den som funkar bäst. Har du testat med en gradient i en lagermask? kan funka ganska bra att få ett objekt att smälta in i en miljö…

Anders
digitaldarkroom

Cindy-
0

#7 #8
Jo…när ni säger det så ser jag ju att det ser konstigt ut… men min tanke var att han sitter ner på gräset och surar… *s*

#9 Hm….gradient i en lagermask…? Vet inte ens vad det är…*asg*

Cindy-
0

#7 #8
Jo…när ni säger det så ser jag ju att det ser konstigt ut… men min tanke var att han sitter ner på gräset och surar… *s*

#9 Hm….gradient i en lagermask…? Vet inte ens vad det är…*asg*

AndersT
0

lagermaskar lägger man till när man ska sudda på ett lager utan att förstöra det. Du hittar dem som en fyrkant med en vit prick i lagerpaletten. Det viktiga är att killen sen ligger på ett eget lager. Högerklicka sen på färgpytsen i bland verktygen så kommer du åt gradients (tror det svenska namnet är överstrålning) och välj svart till vit och dra det i lagret med killen oxh se vad som händer

Anders
digitaldarkroom

Cindy-
0

#14 hm…typiskt….just den lilla knappen har jag inte i Elements…..Gråter
Tack i allafall…. Glad

Cindy-
0

#14 Tror jag har hittat nåt liknande du beskrev… ska läsa igenom det och se om jag kan förbättra bilden sen.

pellepiano
0

Om du tittar på bollen så ser du att skuggan där är bra mycket mörkare än den du lagt på pojken. Skuggorna måste stämma överens för att det ska bli övertygande. Tror pojken behöver mycket mer kontrast.

Cindy-
0

#17 Okey…..tack för tipset….ska testa det…….. Glad

Cindy-
0

haha….nu blir jag snart hispig på den här bilden…..är den något bättre nu…..?Glad

pellepiano
0

Tror att kontrasten måste bli mer så här för att stämma överens ( men pojken blir rött mörk då ). Bakgrundsbilden är dessutom enfärgad, så jag ändrade pojken till det oxå.

Att det ändå blir knepigt är storleken på pojkens huvud och att bakgrunden har ett kort skärpedjup med skärpan på nätet och bollen, vilket egentligen skulle göra pojken suddig.

Cindy-
0

#20 Okey….jag förstår……..tack för att du tog dig tid med mig i allafall, men jag lägger nog den här bilden åt sidan…….. är inget bra på det här med skuggor…

Sen var nog val av bakgrund lite ogenomtänkt……*s*