Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-elements
Läst 871 ggr
Peak303
0

PSE, värt eller inte?

Funderar på att skaffa mig ett photoshop att kunna fixa texter och annat på bilder. Har kört med GIMP på denna datorn ett tag men det är inget jag direkt tycker om, då denne inte riktigt har de kriterier jag är ute efter. 

GIMP faller för mig i vissa kriterier som jag söker och funderar mest på hur PSE är. Hade trail på ett PSE för några somrar sedan men vet inte hur många som kommit där efter och hur mycket det utvecklats!

Är PSE något ni rekommenderar?
Redigerar i vanligtvis alla mina fotografier i Lightroom så är mer för själva "design" biten jag skulle vilja ha PSE till.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

beem
0

Vilka kriterier är det du saknar ? Det är lättare att svara om du förklarar lite mer. Jag har PSE 12 och är väldigt nöjd med det.

Corel' s Paint Shop Pro är nästan identiskt med PSE men billigare.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Peak303
0

När jag sitter i GIMP och skriver på bilder brukar textstilerna bara bli tjockare när man hoppar från en storlek till en annan. Sen saknar jag det med skuggor under texter. Har man en "program fil" som jag brukade ha i CS6 på skoldatorn där jag har en logga klar för att bara sätta in en bild. Där jag sedan bara kan ändra texten och skuggan anpassar sig där efter. Vilket den inte gör i GIMP. Utan där måste man alltid fixa om skuggan om man ändrar något i text lagret.

-'  Malin Hultman

beem
0

Det är nog inte något som ingår i PSE. Skriver jag en text och lägger på en skugga så försvinner skuggan om jag byter ut texten och måste lägga på ny skugga.

Kan det ha varit en separat action ni jobbade med som skapade detta.

Peak303
0

#3: Nej. Detta var en lager effekt man la till i lagret som alltid anpassade sig efter vad man än ändrar på lagret.

-'  Malin Hultman

beem
0

Jag tycker att PSE är värt pengarna men i CS är det ju mer avancerade inställningar. Valmöjligheten i PSE för tex skugga är bara typen av skugga tex liten, hård osv. Den skuggan läggs på samma lager som texten och man kan inte ändra inställning för den.

Du har möjlighet att prova PSE gratis 1 månad. Även Corels Paint Shop Pro kan man testa gratis.