Ny här! :)
Hejsan, jag är ny här på bildredigering.ifokus brukar vanligen hålla till på råttor i fokus.
men nu e det så att jag är väldigt ny på photoshop och skulle vilja lära mig så mycket som möjligt, hur man hanterar olika lager och färger o.s.v så har ni nå bra nybörjar tips? hur man enklast kommer i gång och förstår vad alla verktygen och penslar och så gör?
//Camilla
Jag skulle nog säga att något av de bästa tipsen är att experimentera! Och fråga om du stöter på problem! :) Så har jag lärt mig i alla fall. Även om jag kanske inte är så duktig..
jo visst det har jag försökt, men jag tycker att det är inte så lätt att bara "exprimentera" när man inte vet vad olika verktyg gör för nåt. vissa verktyg händer det ingen ting med medans andra kanske man bara får fram nåt sträck som man inte fattar vad det är till för o.s.v ;)

Börja med att läsa i manualen vad varje verktyg har för uppgift. Det brukar ge upphov till en massa ideer om hur man kan använda dem på sina egna foton tex.
Sen finns ju forum som detta där man kan fråga, och www.moderskeppet.se finns massor av tips.
#2, Det är ju sant. Om du känner så så ska du nog lyssna mer på pellepiano än på mig ;) Jag är ju nybörjare! Haha
www.moderskeppet.se är en rätt bra sida att starta på :) Jag själv lärde mig mycket av moderskeppet, även fast jag lärde mig mycket genom att experimentera också :) Herregud, nu låter det som om jag är värsta proffset men det är jag inte.. ;)
he he ok tack för tipsen har kollat på moderskeppet och beställt en dvd därifrån så nu hoppas jag att man kan lära sig nåt

Välkommen till bildredigering :D
Hoppas du hittar rätt i Photoshop djungeln :D
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.

Hej Camilla och välkommen till oss !
Det är alltid jäkligt svårt att komma med råd om vart någonstans någon som är ny på Photoshop ska börja, men du har ju hittat hit och det är väl en bra början om någon .. :)
Det allra först jag tycker att du ska göra är att fråga dig själv vad du vill använda Photoshop till. Vill du trixa med dina egna foton, vill du trixa med bilder i allmänhet och synnerhet eller vill du använda det som ett rit-och målaprogram ? Du behöver inte svara mig, utan svara dig själv. Börja sedan försöka hitta info om just det du vill göra och lär dig hur verktygen fungerar för det du vill göra.
Photoshop kan vara mycket "skrämmande" första gångerna man öppnar det. Vad är det här ? Hur gör man ? Hur funkar det hela ? Vad är det meningen att jag ska göra egentligen ?
Det mesta i Photoshop går i grunden ut på markeringar av olika slag. Lär dig därför så mycket du orkar med av olika sätt att göra markeringar. Bra att kunna vid bildredigering och bra att kunna när man gör bilder från början. Gör man inga markeringar utgår Photoshop (oftast) från att man har "markerat" hela lagret.
Nästa grunka är Lager. Photoshops stora styrka är just att man arbetar i lager. Plugga lite om dom och dom möjligheter du har med dessa och deras olika blandningslägen. Har du dessutom en version av dom senare modellerna så har du också Justeringslager och Lagermasker som är starka vapen i arsenalen.
Moderskeppet - absolut - och det pellepiano säger ska man alltid ta på allvar. Han vet mer om Photoshop än vad de flesta gör. Sedan kan du Googla efter information och guider (tutorials) men tyvärr är det mesta riktigt bra i den vägen på engelska, så jag hoppas att det inte stöter på problem.
Jag har för mig att någon gjorde en lista med sajter där det fanns en massa tutorials. Någon som vet vart den tog vägen ?
Och du kan alltid fråga här. Policyn vi har här är att allt är tillåtet att fråga om. Det finns inget som heter "dumma frågor" - bara dumheten att inte fråga … ;) Dels är sajtens Medarbetare både kunniga och vänliga och dels är medlemmarna över lag hjälpsamma.
Så kör på, fråga och ha kul !
--- DKJ ---