Elements eller Lightroom?
Vilket skulle du välja och varför?
Elements 12 (+ Premiere Elements 12) eller Lightroom 5?
Har sedan tidigare arbetat med CS3 och Lightroom 4, gillar verkligen och föredrar CS3. Det av de ovanstående som införskaffas skall användas till redigering av bilder som skall säljas.
I mina ögon är det två olika typer av program. Elements är bara redigering. Lightroom är mest katalogisering och en del justering. Beroende på vad du behöver är det ena eller andra bättre. :-)
#1 Det skall användas för bildredigering, men jag hade gärna fått med en del av funktionerna som finns i CS också, kanske det är Elements som gäller då?
Hur avancerad bildredigering är det fråga om? I Lightroom kan du justera färger, mättnad, kontraster, hög-och lågdagrar, klona bort fläckar och en hel del annat. Däremot kan du till exempel inte jobba med lager. Lightrooms styrka är att du kan justera många bilder på en gång. Om du har tagit en serie bilder under samma ljusförhållanden behöver du bara justera en av dem och kan kopiera justeringarna till övriga bilder.
Hur mycket redigeringsverktyg behöver du? Personligen klarar jag mig långt med bara LR, men säljer nästan inga några bilder (försöker ha foto som enbart en hobby). På min flickrsida ser du lite hurdana bilder jag tar och hurdan redigering jag sysslar med. Använder så gott som aldrig PSE för bildredigering fast jag äger en licens, tycker inte jag har nåt större behov av det utom om jag vill göra ett kollage, gratulationskort eller dylikt. Vet att det finns flera skärpningsmetoder mm som man behöver PS(E) eller GIMP till, men jag själv tycker jag klarar mig bra utan det finliret.
Folk brukar säga att LR bara är för grundjusteringar, men jag tycker det är ett så gott som komplett verktyg för fotoredigering om inte avsikten är bildmanipulering och sammanslagning/kombinering av flera bilder.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#3 & #4 Lutar mer åt Elements tror jag, har tillgång till Lightroom 4 och är inte så förtjust i det, vill ha mer verktyg än så. Helst skulle jag ju skaffa ett nytt CS, men får bli något billigt i väntan på det.