Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 667 ggr
Huygens
2

Polisfoto U.S.

Hela bakgrundsdiskussionen till detta foto finns på Oförklarade fenomen iFokus, bl a jämförelser av födselmärken samt kärn- och halvskuggor. I korthet är officiella historien:

Den 8 januari 2011 utfördes en skjutning på ett lokalpolitiskt utomhusmöte öppet för alla i Arizona, flera personer blev skjutna och några dog.

Den misstänkte förövaren, Jared Lee Loughner, sades sedan avvika från platsen springande, men övermannades av personer ur allmänheten.

Vad är era funderingar kring följande foto på Loughner från Pima County Sheriff's Office's forensic unit?

MatildaSjöberg
1

Han ser galen ut?

CarlTorkelsson
0

Ja alltså, tycker ni att bilden ser manipulerad ut på något sätt?

Huygens
0

Frågan är alltså om fotot blivit manipulerat för att t ex skapa en mer obehaglig och galen uppsyn hos Loughner?

Diskussionen har gällt olika små detaljer och jämförelser med andra foton på Loughner, t ex dom märkliga "födselmärkena" och manipuleringen av fotot med t ex ändring av kontrasten.

Men det är främst dom olika vinklarna på dels kärnskuggan under näsan och dels den sneda kärnskuggan på vänstersidan av halsen som avses.

Är bilden manipulerad och om svaret är "ja", kan ni säga lite om "hur"?

leemland
0

Nu är jag inte jätteduktig på det här med att se hur bilderna är redigerade, men jag ska försöka ge min syn på det :) Om det går bra. 

Som jag ser det finns det 1 huvudsaklig ljuskälla och den är direkt över "Jared" , kanske till och med lite till vänster (från "vårt" håll) . Bilden är för övrigt i väldigt dåligt skick och väldigt kornig. 
Hans födelsemärken runt munnen och på hakan ser, i mina ögon, ditredigerade ut. För tittar man sen på DENNA bilden av Jared så är inte födelsemärkena så starka. 

Det är vad jag tycker är redigerat i alla fall.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Huygens
0

#4 Det verkar saknas halvskugga på halsen, och finns som tidigare nämnt en kärnskugga på halsens vänstersida.

Men under näsan…

Det finns förutom den lilla kärnskuggan under näsan, även en lång halvskugga under näsan, halvskuggan sträcker sej ner över munnen.

Hur ser du på ljuskällor och liknande vad gäller själva halvskuggan under näsan?

leemland
0

#5 Hans näsa är väldigt sned, troligtvis har den varit bruten och inte blivit rättad. Det är de jag kan tänka mig gör den avlånga skuggan över munnen… 
Som jag tidigare nämnde anser jag att ljuskällan inte ligger i mitten utan mer åt vänster ( vårt håll) . 

Om jag förstått, halvskugga rätt, så anser inte jag att det saknas någon skugga. Inte om man utgår från där jag tycker ljuskällan ligger. Men jag kan så klart ha fel!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Huygens
0

#6 När du säger det där om att han näsa är skev, slår det mej att hans högra näsborre skevar upp på fotot i #4 som du länkat med ordet "DENNA", men inte på det andra fotot.

leemland
0

#7 Men om man ser på det första fotot "Jared" från #4 så står han (nog) inte helt rakt där heller. Jag tycker hela han ser lite "sned" ut där. Och det ändrar ju också hur man ser bilden …

/ J